Bøker
Donald A. Norman: The Design of Everyday Things, 1988 (el. senere). Doubleday. ISBN: 0-385-26774-6.
Artikler og kapitler
Bratteteig, T.: Kapittel 2: A Scandinavian perspective on systems development , 2004. s. 9-23 i Making change. Dealing with relations between design and use, Dr.avhandling, UiO . (tilgjengelig elektronisk). Fulltekst.
Brown, J.S. og Duguid, P.: Borderline Issues: Social And Material Aspects of Design, 1994. Human-Computer Interaction vol 9, pp. 3-36 (tilgjengelig på John Seely Browns hjemmeside). (tilgjengelig på John Seely Browns hjemmeside).
Bråten, Ivar: Ulike perspektiver på læring , 2002. Cappelen Akademisk Forlag. I: Læring i sosialt, kognitivt og sosialt-kognitivt perspektiv, redigert av Ivar Bråten.
Engeström, Y.: Expansive learning at work: toward an activity theoretical reconceptualization, 2001. Journal of Education and Work, Vol. 14, No.1.
Kalleberg, R.: Forskningsopplegget og samfunnsforskningens dobbeltdialog, 1996. Kvalitative metoder i samfunnsforskningen, redigert av Harriet Holter og Ragnvald Kalleberg. Oslo: Universitetsforlaget.
Leavitt, H.: Applied Organizational Change in Industry: Structural, Technological and Humanistic Approaches, 1965. March, J.G. (red): Handbook of Organizations, Rand McNally & Co, Chicago.
Petroski, Henry: The Evolution of Useful Things, 1992. Alfred A. Knopf. Kapittel 7 og kapittel 14.
Ritzer, G.: Kapittel 1, 7 og 8, 1994. Sociological beginnings, McGraw-Hill, NY. ISBN: 0-07-052974-4.
Schön, D.A.: Kapittel 3: Design as a Reflective Conversation with the Situation og kapittel 5: The Structure of Reflection-in-Action, 1983 . The Reflective Practitioner, Basic Books. ISBN: 1-85628-262-7.
Tyler, R.W.: Grunnprinsipper for læreplan og undervisning , 2001. Dale, E.L. (red) Om utdanning, Gyldendal akademisk forlag, ss 81-112. Finnes også i: Dale, E.L (red) Skolens undervisning og barnets utvikling. Klassiske tekster, Ad Notam Gyldendal.