Fagdidaktisk mikroundervisning

Mikroundervisning i PROF3025 bygger på mikroundervisningen i PROF1015 og er et firetimers videobasert kurs der du sammen med 5-6 medstudenter vil få trening i å gjennomføre deler av et undervisningsopplegg i ett av dine fag. Mikroundervisningen gjennomføres i følgende faggrupper: Norsk, samfunnsfagene ( 80- gruppe i historie, religion og etikk, eller samfunnsfag) fremmedspråk, realfag og engelsk 80 og 60 gruppe. Informasjon om hvilket fag du skal gjennomføre mikroundervisning i vil bli lagt ut i Canvas ved undervisningsstart. Den overordnede målsetningen er å arbeide med undervisningsplanlegging generelt og konsolideringssituasjoner spesielt, samt refleksjon over undervisning og læring.

Til denne læringsøkten skal du planlegge et undervisningsopplegg i ett av dine fag som inneholder en konsolideringssituasjon, altså situasjoner som skal støtte elevers refleksjon over egen læringsprosess (Du kan lese mer om konsolideringssituasjoner i Canvas). På kurset skal du gå inn i rollen som lærer og gjennomføre en konsolideringssituasjon. De andre studentene i gruppen vil spille rollen som elever. Du vil først få to minutter til å gi en kort redegjørelse for undervisningsopplegget og konsolideringssituasjonens funksjon i dette opplegget. Deretter gjennomfører du konsolideringssituasjonen (så langt du kommer) i løpet av fem minutter. Disse fem minuttene filmes. Gjennomført sekvens, samt din plan for undervisningsøkten, vil danne utgangspunkt for veiledning og samtale i gruppen etterpå.

I forberedelsen av undervisningsopplegget skal du ta utgangspunkt i ett eller flere læringsmål hentet fra læreplanen i det aktuelle faget. Du finner alle læreplaner på Utdanningsdirektoratets nettsider. Du skal lage en detaljert plan for denne undervisningstimen, samt legge inn en konsolideringssituasjon. Det er ikke meningen at kompetansemål(ene) du velger skal dekkes i sin helhet i den planlagte timen.

Du skal bruk malen "Undervisningsplan". Undervisningsplanen skal leveres i Canvas 48 timer i forkant av mikroundervisningen, slik at alle i gruppen skal kunne lese hverandres planer i forkant. Ta med 7 kopier av undervisningsplanen din til kurset. For at du og medstudentene dine skal få best mulig utbytte av mikroundervisningen, er det viktig at du møter godt forberedt. 

Publisert 15. nov. 2017 13:03 - Sist endret 29. jan. 2018 09:53