Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet er under revisjon. Fra og med høstsemesteret 2009 skal alle studenter gjennomføre emnet over ett semester. Fra høsten 2010 vil emnet fortsett under ny emnekode PED4022.

I dette emnet presenteres ulike tradisjoner innenfor pedagogikkens vitenskapshistorie, ulike perspektiver på pedagogikk som vitenskap, og pedagogisk teoridanning.

Vitenskapsteoretiske tema som kunnskap og sannhet drøftes, og det sentrale metodologiske temaet validitet behandles i forhold til ulike typer slutninger, med vekt på slutninger om kausalitet, overføring av forskningsresultater til andre kontekster, og forholdet mellom teori og empiri. Ulike varianter av tiltaksstudier og kartleggingsstudier innenfor kvalitativ og kvantitativ tradisjon presenteres og drøftes med sikte på å gi grunnlag for eget valg av forskningsstrategi.

Ulike synspunkter på forholdet mellom kvalitative og kvantitative metoder drøftes, i metodologisk, epistemologisk og ontologisk perspektiv.

Forskningsetiske problemstillinger vies oppmerksomhet.

Hva lærer du?

Målet er at studenten skal få innsikt i hva som særpreger pedagogikk som forskningsdisiplin, få et vitenskapsteoretisk og metodologisk grunnlag for kritisk analyse og vurdering av forskning og forskningsresultater, og tilegne seg metodekunnskap til bruk i egen forskningsvirksomhet.

Opptak og adgangsregulering

Forutsetter opptak på Masterstudiet i pedagogikk.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Ingen obligatoriske forkunnskaper utover generell studiekompetanse.

Overlappende emner

15 studiepoeng overlapp mot PED4022 – Pedagogikk som vitenskap (nedlagt)

Undervisning

Forelesninger og seminar.

Eksamen

Eksamen:

Skriftlig eksamen (8 timer).

Informasjon om sitat og kildebruk/informasjon om fusk.

Tidligere eksamensoppgaver

Hjelpemidler

Alle hjelpemidler trykket og skrevet på papir er tillatt.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

Annet

Dette emnet blir erstattet av PED4022 fra og med Høst 2010. Emnene overlapper hverandre fullstendig.

Fakta om emnet

Studiepoeng
15
Nivå
Master
Undervisning

for undervisningstilbud se PED4022

Eksamen

Emnet er erstattet av PED4022

Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo