Pia jobber som IT-konsulent

Pia var matematikkstudenten som i hvert fall ikke skulle bli konsulent med spisse albuer og lange arbeidsdager. Nå er hun utvikler og teamleder i konsulentfirmaet Accenture.

Bildet kan inneholde: Smilende kvinne i hvit bluse foran matematisk institutt på Blindern

Vi møter Pia en solfylt dag på Blindern utenfor Matematisk institutt.

Sammendrag

  • Pia ble overbevist om å jobbe for Accenture etter en bedriftspresentasjon.
  • Hun har en bakgrunn i matematikk, noe som har hjulpet henne med å tenke logisk og se mønstre og sammenhenger i jobben sin som utvikler.
  • Som teamleder i Accenture må hun ha en helhetlig forståelse for alle elementene og sette de i et system for å løse problemer, noe som ligner på matematisk problemløsning.
  • Pia og teamet hennes arbeider med å skape digitale systemer for offentlige organer, slik som et nytt bilbytte-register for Statens vegvesen. 

Sammendraget er generert av UiO GPT.

Pia har jobbet i Accenture siden hun ble ferdig utdannet i 2015. Der er hun «Application Development Manager», eller enklere forklart IT-konsulent.

Men konsulentyrket var ikke alltid like fristende.

Portrett av Pia Grøvdal. Smil, hvit bluse, bølget hår
Portrett av IT-konsulent Pia Grøvdal. Foto: Aina Louise Haukeland, UiO

– Det eneste jeg visste var at jeg ikke skulle bli konsulent, forteller hun.

På lesesalen gikk det nemlig rykter om at konsulenthverdagen var fylt med lange dager og spisse albuer. 

Men så ble hun overtalt til å bli med på en bedriftspresentasjon i regi av Matematisk fagutvalg.

– Det kom fem konsulenter fra Accenture, og de bare elsket jobben sin. De brant for det de snakket om og gjorde helt forskjellige ting innenfor samme selskap.

Sommeren etter fikk hun sommerjobb som utvikler i selskapet.

– Jeg hadde bare to emner innenfor utvikling under bacheloren, og så skulle jeg sitte og være utvikler en hel sommer. Men jeg måtte jo bare prøve meg, og det ble en skikkelig kul sommer!

Bli utvikler med matematikk som bakgrunn

Med en far som er matematikkprofessor og en mor som underviser i realfag på videregående, var det kanskje ikke så rart at Pia selv gikk inn i matematikkens verden.

– Jeg ville egentlig bli lærer, men ønsket ikke å ta en utdanning hvor jeg ble låst til et yrke. Så da ble det matematikk.

Etter masteren i teoretisk matematikk ønsket Pia å gjøre noe litt annet, men det er lett å trekke linjer mellom matematikken og jobben som utvikler.

– Selv om jeg ikke bruker matematikken direkte, har den gitt meg metodene til å tenke logisk og se mønstre og sammenhenger.

Et tips Pia har til studenter som ønsker å komme inn i bransjen, er å velge emnene i bacheloren med omhu. Et bachelorprogram ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet på UiO er bygget opp av en blanding av obligatoriske emner og emner du selv kan velge. Hun forteller at du i tillegg til emnene i matematikk, for eksempel kan velge emner innenfor informatikk.

–  Da vil du få en teknisk utdannelse, samtidig som man får logikken fra matematikken. 

Det er flere matematikere i Accenture. Disse jobber gjerne som utviklere eller tekniske arkitekter, og noen er teamledere. 

Bygger samfunnsnyttige systemer

I teamet til Pia er det flere ulike roller, noen er testere, andre utviklere og det er også en teknisk arkitekt. I noen prosjekter jobber de også sammen med arbeidstakere fra kundeselskapene for å kunne bygge de beste systemene.

– Accenture har mange store aktører som kunder. For eksempel jobbet vi med Statens vegvesen, hvor vi utviklet et nytt system for eierbytte av biler. 

Tidligere brukte Statens vegvesen et veldig gammelt system, som var vanskelig for nye ansatte å lære seg. For eksempel var det ikke lett å ha sommeransatte. 

– Nå er systemet heldigitalt, og man kan til og med signere overføringen med mobilen. Man trenger ikke å møte opp! 

En annen aktør Accenture har jobbet med er NAV. Også her har de bidratt med å gjøre tunge systemer mer brukervennlige.

– En ting som er veldig morsomt med å være konsulent, er at vi er folk fra ulike organisasjoner som skal jobbe sammen som vi var én organisasjon.

Matematikken kan gi gode lederegenskaper    

Som teamleder får Pia bruke mer av de medmenneskelige egenskapene, såkalte «people skills», men også her kan hun se likheter med matematisk problemløsning.

Smilende med grønn ytterjakke foran en grå murvegg
Pia gikk fra å løse avanserte polynomer og palindromer til å hjelpe bedrifter med å skape brukervennlige digitale systemer. Foto: Aina Louise Haukeland, UiO.

– For å løse problemer i matematikken må du ha en helhetlig forståelse for alle elementene og sette de i et system for å løse problemer. Som teamleder må jeg vite hva alle i teamet driver med slik at jeg kan se sammenhengen og vite hva som må gjøres videre.

En annen viktig del av jobben til Pia er å bygge et bra team.

– Kommunikasjon er veldig viktig, og jeg fokuserer på å lage et godt teammiljø. Jeg trodde ikke jeg kom til å like å være leder, men jeg trives kjempegodt! På mandag er det dritt å stå opp tidlig, men det er likevel gøy å komme på jobb!

 

Pia Grøvdal

Yrke: Application Development Manager, hos Accenture
Bachelorutdanning ved UiO: Matematikk, informatikk og teknologi
Denne linja tar ikke lenger opp studenter, men du finner et tilsvarende tilbud innunder bachelorprogrammet Matematikk: teoretisk og anvendt matematikk.
Masterutdanning ved UiO: Matematikk
Fullført grad: 2015

Emneord: IT-konsulent, matematikk, informatikk, utvikler, programmering, leder, teamlead, uio, matematikkutdanning, realfag Av Aina Louise C. Haukeland
Publisert 24. jan. 2024 08:59 - Sist endret 28. juni 2024 12:21