Retningslinjer for sammendrag av masteroppgaven i pedagogikk

Retningslinjene gjelder for studenter som avlegger eksamen i master i pedagogikk

KRAV TIL SAMMENDRAGET

Sammendraget skal være på 2 - 3 sider, og skrives etter et standardisert oppsett. Sammendraget skal stå foran i masteroppgaven. Sammendraget utgjør en del av selve oppgaven og inngår i vurderingen. Forside sammendrag

SIKTEPUNKT OG NIVÅ

Sammendraget må først og fremst skrives med tanke på å gi leseren informasjon om undersøkelsen/masteroppgaven, slik at leseren kan få et sakssvarende inntrykk av hva den dreier seg om. Det skal kunne stå på «egne ben» - i den forstand at det skal kunne gi mening uavhengig av oppgaven. Sammendraget kan skrives med tanke på en målgruppe som har pedagogisk-teoretisk innsikt på allmennlærernivå.

INNHOLD OG FORM

Instituttet ønsker at sammendraget har en felles form og at det er innholdsmessig noenlunde likt disponert. Det er derfor utarbeidet  en mal for utformingen av innhold som er ment å være retningsgivende. Malen fremgår av punktene nedenfor.

Selve sammendraget av oppgaven

  1. Problemområde/problemstilling(er): Her skisseres kort tema/ problemområde/ problemstilling(er). Teorigrunnlaget eller den teoretiske tilknytning bør også nevnes. Her vil det også være ønskelig om bakgrunnen for/ hensikten med oppgaven blir antydet, gjerne også med oppgavens praksisbetydning
  2. Metode: En kort redegjørelse for den metodiske tilnærmingsmåten som er benyttet.
  3. Data/kilder: Typen av data som undersøkelsen bygger på beskrives. Ved oppgaver av teoretisk, historisk/filosofisk og komparativ art gjøres det rede for kilder.
  4. Resultater/hovedkonklusjoner: Dette bør utgjøre hoveddelen av sammendraget. Her er det viktig at en «løfter litt opp» fra avhandlingen og eventuelt trekker sammen detaljer i resultatene, og legger vekten på hovedresultatene og de viktigste konklusjonene.

Det mønsteret som her er skissert, må naturligvis tilpasses den enkelte avhandlings egenart. Som en generell regel kan vi likevel si at sammendraget skal fortelle leseren
-hva man har undersøkt -hvordan man gjorde det -hva man fant.

Publisert 6. juni 2012 13:21 - Sist endret 15. mai 2015 11:57