Kunnskaper
Gjennom studiet skal studentene opparbeide kunnskaper om og innsikt i
- spesialpedagogisk utviklingsarbeid med vekt på tilrettelegging for inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning/
spesialpedagogisk hjelp - kontinuerlig forbedringsarbeid gjennom den spesialpedagogiske tiltakskjeden
- veiledning i utvikling av spesialpedagogisk arbeid rettet mot barn/elever og kolleger
- samarbeid i utvikling av spesialpedagogisk arbeid rettet mot barn/elever, kolleger og foreldre/foresatte
- aktuelle kartleggingsredskaper i skolen
Ferdigheter
Gjennom studiet skal studentene opparbeide ferdigheter som styrker evnen til å kunne
- foreta evalueringer som grunnlag for å kunne redusere barrierer og øke muligheter for barn og unges utvikling og læring
- legge til rette for, veilede og gjennomføre innovasjonsprosesser i arbeid med inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp
- reflektere kritisk over utviklingsbehov og utviklingsmuligheter med sikte på å bidra til en bedre fungerende spesialpedagogisk tiltakskjede
- delta i veiledning i utvikling av spesialpedagogisk arbeid
- delta i samarbeid i utvikling av spesialpedagogisk arbeid
Generell kompetanse
Gjennom studiet skal studentene opparbeide en profesjonell (generell) kompetanse som bidrar til faglig innsikt og dyktiggjøring i spesialpedagogisk utviklings- og veiledningsarbeid i barnehage, skole og andre utdanningsenheter. Utvikling av kunnskaper, ferdigheter og profesjonell kompetanse skal være innsiktet mot å kunne forholde seg til spesialpedagogisk arbeid på en kritisk reflekterende og innovativ måte. Emnet skal bidra til å utvikle forståelsen for samspillet mellom spesialpedagogisk utviklingsarbeid på system- og individnivå. Studentene skal oppøve evnen til å kunne bidra til utvikling av barnehager, skoler og andre utdanningsenheter som lærende organisasjoner.