Hva lærer du?

Kunnskaper

Gjennom studiet skal studentene opparbeide kunnskaper om og innsikt i

  • spesialpedagogisk utviklingsarbeid med vekt på tilrettelegging for inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning/
    spesialpedagogisk hjelp
  • kontinuerlig forbedringsarbeid gjennom den spesialpedagogiske tiltakskjeden
  • veiledning i utvikling av spesialpedagogisk arbeid rettet mot barn/elever og kolleger
  • samarbeid i utvikling av spesialpedagogisk arbeid rettet mot barn/elever, kolleger og foreldre/foresatte
  • aktuelle kartleggingsredskaper i skolen

Ferdigheter

Gjennom studiet skal studentene opparbeide ferdigheter som styrker evnen til å kunne

  • foreta evalueringer som grunnlag for å kunne redusere barrierer og øke muligheter for barn og unges utvikling og læring
  • legge til rette for, veilede og gjennomføre innovasjonsprosesser i arbeid med inkludering, tilpasset opplæring og spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp
  • reflektere kritisk over utviklingsbehov og utviklingsmuligheter med sikte på å bidra til en bedre fungerende spesialpedagogisk tiltakskjede
  • delta i veiledning i utvikling av spesialpedagogisk arbeid
  • delta i samarbeid i utvikling av spesialpedagogisk arbeid

Generell kompetanse

Gjennom studiet skal studentene opparbeide en profesjonell (generell) kompetanse som bidrar til faglig innsikt og dyktiggjøring i spesialpedagogisk utviklings- og veiledningsarbeid i barnehage, skole og andre utdanningsenheter. Utvikling av kunnskaper, ferdigheter og profesjonell kompetanse skal være innsiktet mot å kunne forholde seg til spesialpedagogisk arbeid på en kritisk reflekterende og innovativ måte. Emnet skal bidra til å utvikle forståelsen for samspillet mellom spesialpedagogisk utviklingsarbeid på system- og individnivå. Studentene skal oppøve evnen til å kunne bidra til utvikling av barnehager, skoler og andre utdanningsenheter som lærende organisasjoner.

Publisert 14. jan. 2014 13:38 - Sist endret 18. sep. 2019 08:46