Hjelp for innsendere av saker i RT

De fleste innsendere ser lite til RT siden de vanligvis bare kommuniserer med RT via e-post. At RT er inne i bildet røpes av standardmeldingene ved start og slutt på saken. Dessuten inneholder emnefeltet (subject) i alle meldinger fra RT: [rt.uio.no #1234567]

Noen tips for innsender av saker (requestor)

  1. Du blir automatisk opprettet som bruker første gang du sender e-post til RT
  2. UiO-folk får vanlig brukernavn/passord i RT (dersom avsender er en UiO-adresse)
  3. Eksterne brukere får sin e-postadresse som brukernavn i RT og de får (vanligvis) automatisk tilsendt et passord per e-post
  4. Send e-post til en og bare en kø, ellers oppretter RT en ny sak for hver kø
  5. De du setter opp som CC blir watcher på saken, dvs får kopi av alle meldinger i saken
  6. Men, CC til en kø fungerer ikke da det blir automatisk fjernet av RT
  7. Ikke send store vedlegg til RT. Legg det i et fellesområde og send en peker. Vedlegg over 3 MB blir uten varsel kuttet ned av RT (10 MB for SO)
  8. Unngå om mulig bruk av sitering. RT er et saksbehandlingssystem, ikke et e-postsystem. Det blir derfor fort uoversiktelig hvis en sak inneholder mye sitater
  9. Unngå store automatisk genererte signaturer. De lagres i RT databasen hver gang de brukes
  10. Gå til rt.uio.no/SelfService om du vil se alle dine RT-saker på ett brett

Når du skal besvare e-post fra RT

  1. Du gjenkjenner meldinger fra RT ved at de inneholder [rt.uio.no #1234567] eller tilsvarende i feltet Subject. Ikke ta bort/endre denne når du svarer på meldinger fra RT, da dette brukes for å koble meldingen din til riktig sak i RT
  2. Unngå Reply to All når du skal svare på e-post fra RT. Alle sakens aktører får nemlig kopi fra RT
  3. For å unngå sistnevnte må du sende svaret helt utenom RT ved å fjerne  [rt.uio.no #1234567] fra Subject og sende meldingen bare til enkeltpersoner

 

Publisert 31. mai 2010 10:20 - Sist endret 29. nov. 2021 12:31