Tofaktorautentisering for Feide og Microsoft 365

Det er tofaktorautentisering for alle ansatte og studenter for Microsoft 365 og tjenester med Feide-innlogging.

Gikk du glipp av ...

Usikker på når og hvor du vil møte tofaktorautentisering?

Tofaktor på Microsoft 365 og Feide

Du kan møte krav om tofaktorautentisering (godkjenning av innlogging) når du logger inn på Microsoft 365 (OneDrive, Teams m.fl.) eller tjenester som bruker Feide-innlogging.

MS 365

• For Microsoft 365 begynner tofaktorautentiseringen med at dette påloggingsvinduet vises på maskinen:
    Bildet kan inneholde: rektangel, font, operativsystem, parallell, skjermdump.

Feide

• For innlogging med Feide skal du nå alltid velge å logge inn med knappen «Bruk arbeid- eller skolekonto»:
    Bildet kan inneholde: rektangel, font, parallell, skjermdump, sirkel.

Hva gjør jeg så?

Hvis du allerede har gjort klar for tofaktorautentisering, bare klikker du "Godkjenn i appen på mobilen (eller godkjenner på annen godkjent måte du har valgt).

Du blir bedt om å sette opp tofaktorautentisering

Har du ikke satt opp tofaktorautentisering, vil du få opp dialogen som vises under når du logger inn. Da må du sette opp tofaktorautentisering for å komme videre.

Bilde av "Trenger mer informasjon"-dialogen

Enkelte bruker også en annen type tofaktorautentisering med TSD, Educloud eller som driftsbrukere. Disse må nå også bruke tofaktorautentisering mot MS365 og Feide.

Vil du vite mer?

Tofaktorautentisering er nå en IT-tjeneste på UiO, så du finner informasjon og veiledninger på IT-tjenstesidene. For å gjøre det enkelt, har innføringsprosjektet laget en snarvei dit som heter uio.no/tofaktor.

For å få den beste brukeropplevelsen, anbefales alle å bruke appen Microsoft Authenticator på mobilen til godkjenning av innlogging. Lese veiledningen fo roppsett av tofaktorautentisering, og gjør innstillingene som anbefales der. Da slipper du å bekrefte med en kode, men trenger bare på trykke på «Godkjenn» i appen på mobilen.

Publisert 20. juni 2022 13:02 - Sist endret 15. aug. 2022 10:33