Implementering og videre drift av nye tjenester ved UiO

1. Fullfør listen over hva som er nødvendig for implementering av tjenesten

Se hele listen i steg 5A i prosessveilederen.

2. Installer/opprett tjenesten

Dette gjøres av systemeier for tjenesten eller USIT, avhengig av type og størrelse tjeneste. Det kan også være behov for integrasjoner med eksisterende systemer ved UiO.

For undervisningstjenester: Integrering av tjenesten med Canvas som LTI (plugin) er en stor fordel, men ikke et krav. En rekke tjenester brukes utenfor Canvas og bygges inn i Canvas med Redirect Tool. Systemeier for Canvas (Studieavdelingen) beslutter om tjenesten skal/kan integreres med Canvas og Canvas-kjerneteamet (Studieavdelingen og LINK) gjennomfører beslutningen.

3. Test og tilpasse tjenesten før utrulling, og legg til brukere

Dette gjøres av systemeier for tjenesten eller USIT, avhengig av type og størrelse tjeneste.

4. Gjennomføre opplæring av brukere og pilotering, og gir brukerstøtte

Vanligvis har fakultetet ansvar for opplæring og pilotering, men arbeidsfordelingen kan bli annerledes hvis det er en større tjeneste (# brukere eller # fakulteter).

Opplæring kan inkludere både kurs og utarbeidelse av informasjon og veiledninger om tjenesten.

Ansvar for brukerstøtte vurderes for hver enkelt tjeneste.

5. Systemeier har ansvaret for at personvernet er ivaretatt i tjenesten, og andre oppgaver tildelt rollen som systemeier

Rollen systemeier kan bli tildelt fakultetet, USIT, Studieavdelingen, LINK, UB eller en annen enhet, avhengig av type og størrelse tjeneste.

Systemeier har ansvar for vedlikehold og utvikling av tjenesten og dataene, gjennomføring av regelmessige ROS og andre kontinuerlige oppgaver.

Publisert 27. apr. 2021 15:26 - Sist endret 27. mai 2021 14:04