Saksbehandling av søknader om nye tjenester for undervisning og forskning

Hvordan forespørsler om nye tjenester behandles. Ønsker du å ta i bruk eller pilotere en ny tjeneste? Les informasjonen nedenfor og se prosessen med å ta i bruk en ny tjeneste.

Bakgrunn

Funksjonalitet som nye tjenester eller tredjepartsverktøy i Canvas gir kan være nyttig for enhetene, både av pedagogiske og av andre årsaker. Et av hovedformålene med bruk av digitale tjenester er å støtte opp om mulighetene slik funksjonalitet gir for økt utdannings- og forskningskvalitet.

Samtidig kan implementering av nye tjenester medføre utgifter som må dekkes av noen, og viktige it-sikkerhetsmessige, juridiske og strategiske spørsmål må avklares før bruk eller pilotering.

Det er derfor behov for at det foretas grundige vurderinger for hvert ønske som fremmes. Det er behov for spesifiserte utvalgskriterier og tydelig saksgang for hvordan henvendelser vil bli behandlet.

Mer om saksbehandling

Det er en målsetning at ønsker om tjenester kan behandles raskt og effektivt slik at initiativer ikke dør hen i det som fagmiljøene kan oppleve som treg saksgang.

Hver enkelt saksbehandlingsprosess avhenger av hvorvidt godt den ønskede tjenesten svarer til de generelle kriteriene for tjenester, der særlig spørsmål om overføring av personopplysninger vil være utslagsgivende. Avhengig av tjenestens omfang og it-sikkerhetsmessige, juridiske og økonomiske spørsmål, kan en ny tjeneste i noen tilfeller godtas uten vurdering på SK-ITU eller SK-ITF, mens andre vil måtte vurderes grundigere.

Dersom tjenesten (eller tilsvarende) allerede er å finne ved UiO kreves ingen beslutning og det er bare for fakultetet å ta i bruk tjenesten.

UiO har en prosess for å søke om nye tjenester

Du er ikke alene i dette arbeidet. Se prosessen med å ta i bruk/pilotere en ny tjeneste i undervisning eller forskning ved UiO for informasjon om prosessen og hvor du kan henvende deg for hjelp.

Publisert 27. apr. 2021 15:28 - Sist endret 8. juni 2021 16:22