Opprette utbetalingsanmodning

Sikre at det kan gjøres en utbetaling uten mottatt inngående faktura.

For: Fagrekvirent, Innkjøper eller Prosjektøkonom

For å opprette en utbetalingsanmodning fyller du ut et skjema som benyttes til utbetalinger der faktura ikke mottas (word):

  • Utbetaling til samarbeidspartnere utland
  • Tilbakebetaling av prosjektmidler
  • Utbetaling til eksterne samarbeidspartnere (BOA)
  • Andre utbetalinger der mottaker ikke sender faktura til UiO

Se også: BOTT-rutine: Opprette utbetalingsanmodning (pdf)

Når skal skjema ikke brukes?

Skjema skal ikke brukes som utbetaling til organisasjoner med organisajonsnummer i Brønnøysundregistrene (brreg.no) eller til norske leverandører for betaling av vare eller tjeneste.

Sende inn skjema

Skjema sendes i PDF-format til e-post adressen påført skjema.

Vedlegg som dokumenterer utbetalingen, må inngå i samme PDF-fil som utbetalingsanmodningen.

Det er kun mulig med ett vedlegg.

Bilaget opprettes i Unit4

DFØ oppretter bilaget i Unit4 ERP. Deretter sendes det til innkjøpergruppen som tilhører koststedet som er oppgitt på bilaget.

Skulle det være feil eller mangler i informasjonen vil bilaget først gå til fakturaflytoppfølger sentralt i ØVA for korrigering.

Bekrefte utbetaling

Dersom innkjøper har behov for å bekrefte utbetalingen kan bilaget sendes til Fakturabekrefter eller andre med tilgang i Unit4 for verifisering. Dette skjer via Informer.

Kontere og attestere betalingsanmodning

Bilagt konteres og attesteres på samme måte som leverandørfaktura.

Kontakt

Brukerstøtte økonomi: Behov til betaling

Av SR/GIFA
Publisert 16. juni 2021 13:41 - Sist endret 27. apr. 2023 10:13