Gjennom tiden vi leverer

Vi er der vi er gjennom stor innsats over mange år. Det siste året er intet unntak og takk for innsatsen til alle ansatte og studenter. Med en serie gode resultater de siste årene er det også grunn til å se optimistisk på fremtiden. Jeg er overbevist om at 2017 blir minst like bra som 2016!

portrettbilde

Forskning

Realfag og teknologi ved UiO er i støtet. Vi forsker som aldri før med ”all time high” på inntekter fra Norges forskningsråd , EU og andre eksterne kilder. Vi er særlig stolte av at vi, med god margin, er den enheten i Norge som lykkes best på de åpne konkurransearenaene i Forskningsrådet og EU der kvalitet i forskning er det viktigste (og i noen sammenhenger det eneste) kriteriet for tildeling av midler. Dette kommer ikke av seg selv og våre egne KD-stillinger (ph.d. og post.doc.) er i denne sammenheng viktig. Les Svein Stølens refleksjoner knyttet til bruken av KD-stillinger i denne månedens nyhetsbrev.

Utdanning

Vi har flere førstevalgsøkere til våre studieprogrammer enn noen gang, og høsten 2017 starter UiOs nye portefølje av studieprogrammer innen realfag og teknologi. Bak denne revisjonen av studieprogrammene ligger det mye hardt arbeid de siste 3-4 årene. Dette og andre utviklingstrekk knyttet til utdanningen ved vårt fakultet blir behørig dekket i denne månedens nyhetsbrev fra Solveig Kristensen.

Formidling og innovasjon

Formidlingsaktiviteten ved fakultetet er stor og økende. Et av flere viktige tiltak det siste året har vært etableringen av nettstedet Titan.uio.no som har overraskende mange lesere etter kun ett års drift. Forskere og studenter ved fakultetet har også bidratt sterkt til at UiO gjør det godt også innen innovasjon.

Takk for innsatsen

Vi lever av å produsere kunnskap som samfunnet, både på kort og lang sikt, benytter seg av. Denne produksjonen utføres av omlag 2000 ansatte og nærmere 6000 studenter. Vi er et imponerende lag av produktive medarbeidere og studenter. Vi leverer og tusen takk for innsatsen i året som snart er historie. Jeg gleder meg til 2017 og fire nye år som dekan.

GOD JUL og GODT NYTT ÅR!

Av Morten Dæhlen, dekan