God sommer!

Nok en fruktbart halvår er gjennomført og denne uka har UiO-styret bestemt at Tone Bratteteig, Trond Torsvik og Nils Christophersen får hver sin UiO-pris. Vel fortjent til alle tre, gratulerer!

portrettbilde

Vi er nå godt inne i vårt tredje år med nyhetsbrev og dette juni-innlegget fra meg er i god juni-tradisjon en sommerhilsen med noen høydepunkter fra de siste månedene.

UiOs priser

Et av disse høydepunktene kom denne uka da Tone Bratteteig, Trond Torsvik og Nils Christophersen fikk henholdsvis UiOs undervisningspris, forskningspris og innovasjonspris. Tre av fire priser til forskere/undervisere ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet er jeg selvfølgelig veldig godt fornøyd, og jeg vil her benytte anledningen til å gratulere Tone, Trond og Nils med prisene. Vel fortjent!

Utdanning

Studiedekan Solveig Kristensen har denne uken en egen sak om arbeidet med digital eksamen. Dette er stort og viktig for oss, og jeg anbefaler alle å følge godt med på Solveigs innlegg på disse sidene. Mye skjer på utdanning og mye skal skje i årene som kommer.

Jeg vil benytte anledningen til å meddele at vi er godt i rute med revisjonen av studieprogrammene med oppstart av de nye bachelorprogrammene i 2017 og de nye masterprogrammene i 2018. Videre blir det spennende å se om lanseringskampanjen som starter til høsten ytterligere vil bidra til at flere velger å studere realfag og teknologi ved UiO. Kampanjen ser svært lovende ut selv om mye gjenstår før alle detaljer er på plass.

Til høsten opptak var det en nedgang i antall førstevalgsøkere på landsbasis, selv om vi en liten økning her hos oss. Det som virkelig har vært positivt for oss er den formidable økningen på over 60 % i antall førstevalgsøkere siden 2011, som igjen er mer enn 3 ganger så høy som den samlede økningen på landsbasis.

Forskning

Under forskning vil jeg kun nevne SFF-prosessen denne gangen. Det er lagt ned en formidabel innsats der vi fikk fem pluss fem søknader til finalen, fem der vi er vert og fem med signifikant deltagelse. De endelige søknadene ble sendt inn i slutten av mai og er nå til vurdering. Vi går en spennende høst i møte og jeg er optimist selv om nåløyet er trangt. Jeg vil takke alle, både de forskerne som har vært involvert i søknadsarbeidet og administrativt ansatte som har bistått sterkt i arbeidet med å få frem gode søknader.  Som vanlig har vi også mange søknader til FRIPRO og vi har ”all time high” (med god margin) i antall søknader til EU-systemet. Videre har vi også fått god uttelling da tre av våre fire FME-søknader gikk gjennom (FME er forkortelse for Forskningssentre for miljøvennlig energi). Jeg kunne selvfølgelig ha skrevet om mye mer på et stort fakultet med stor aktivitet.

Formidling

Som på alle de andre områdene skjer det mye også innen formidling. Jeg vil først nevne at i 2017 er det henholdsvis 150 og 100 år siden Kristian Birkeland ble født og døde. For de som ikke vet det var Birkeland en velrenommert fysiker og nordlysforsker som også bidro med den tekniske løsningen som i sin tid skapte gjødselproduksjon i Norge, det vil si grunnlaget for etableringen av Norsk Hydro. Denne delen av Norsk Hydro heter i dag Yara. 13.-15. juni 2017 skal vi, sammen med Vitenskapsakademiet og Yara, arrangere Birkeland-dagene med fokus på utdanning, innovasjon og grunnleggende langsiktig forskning. Det blir selvfølgelig en god del fysikk, men det blir definitivt mer enn fysikk.

Titan.uio.no har jeg nevnt flere ganger, og det er gledelig å observere at siden får stadig flere lesere, og at Titan.uio.no bidrar til at både dagspressen og fagpressen i Norge fanger opp stadig flere saker fra fakultetet.

Innovasjon

Innovasjon står på dagsorden og for et par uker siden kunngjorde Thomson Reuter en rangering av Europas 100 mest innovative universiteter. Universitetet i Oslo havnet, som eneste norske universitet, blant disse 100, nærmere bestemt på 41. plass. Hyggelig, men ikke veldig overraskende når vi ser på omfanget av innovasjonsaktiviteten ved UiO. Det etableres stadig nye bedrifter basert på forskning ved UiO, og i inkubatorer som StartupLab  observerer vi at stadig flere av våre studenter  deltar i etableringen og utviklingen av nye arbeidsplasser. I dette bildet må vi heller ikke glemme  vårt omfattende samarbeid med etablert næringsliv, og at vi i vår delte ut 15 stipendiatstillinger øremerket prosjekter med særlig stort potensiale for innovasjon.

Støttefunksjoner

Nå har jeg skrevet litt om våre fire lovpålagte oppgaver, men understreker at jeg bare har skrapt litt i overflaten av det som gjøres og det som skjer på fakultetet. Forskningsdekan Svein Stølen har i sitt sommerbrev, på glimrende vis, redegjort for betydningen av de menneskene som gir forskere, undervisere, formidlere og innovatører den støtten de trenger for å forske, undervise, formidle og innovere.

Takk for innsatsen og en riktig god sommer!

Av Morten Dæhlen, dekan
Publisert 24. juni 2016 12:01 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54