MN-Nytt nr. 5 2023

Fakultetsstyret

Valg av representanter til fakultetsstyret 2023

Karl Johan Ullavik Bakken og Magali Courtade ble valgt som vararepresentanter for teknisk-administrativt ansatte. Ingeborg Nymoen ble valgt som representant for midlertidig vitenskapelig ansatte i fakultetsstyret. Erlend Tiberg North ble valgt som vararepresentant.

Fakultetsstyremøte 20. mars

Mandag 20. mars er det fakultetsstyremøte. På agendaen står bl a fakultetets økonomiske status og utvikling, handlingsplan for nærings- og samfunnskontakt og nye MN-rutiner for forskere i eksternt finansierte stillinger.

Arrangementer

Det foregår mange arrangementer både i regi av UiO og MN. Her er et lite knippe. Flere finner du her: UiO-arrangementer og MN-arrangementer.

Hjernen i sentrum: Ungdomshjernen

Ungdomshjernen gjennomgår store endringer. Hva er det som er så spesielt med hjernen i ungdomsårene? Og hva er helt normalt?

Tid og sted: 20. mars 2023 18.00–19.30 på Domus Bibliotheca

Snakk om: ChatGPT og vurdering

LINK arrangerer en seminarrekke om ChatGPT og KI. Dette er første i en rekke av 4. På grunn av stor pågang blir seminaret også strømmet.

Tid og sted: 22. mars 2023 9.00–10.30, Scene HumSam i Georg Sverdrups hus

Albert-László Barabási – Network Science: From Abstract to Physical Networks

Meet up at Physics at the Library for a lecture about how network science is an indispensable tool from physics to medicine by Professor Albert-László BarabásiNortheastern University.

Time and place: 22 Mars 2023, 2:00 PM–3:00PM, The Science Library, Vilhelm Bjerknes' hus

Innovation in the Age of Disruption

Join the Centre for Digital Live Norway and The Life Science Cluster for a webinar and expert panel discussion on "Innovation in the Age of Disruption".

Time and place: 22 Mars 2023, 4:00 PM–5:15 PM, Zoom

Circle U. Café Oslo: What can we learn from students about interdisciplinary education?

How can Circle U. students, academics, and leaders collaborate on interdisciplinary education and find ways to prepare students for coping with wicked problems?

Time and place: 23 Mars 2023, 3:15 PM–5:30 PM, Scene HumSam and online

REAL kino – Thomas mot Thomas

Et nytt arrangement føyer seg inn i rekken av REAL arrangementer fra KURT og MN, og vi lanserer REAL kino.

Etter filmen blir det liveinnspilling av podkasten God fysikk. Her har podkastvert Ida Storehaug med seg Are Raklev og Anders Kvellestad for å diskutere tolkninger av kvantefysikk.

Tid og sted: 27. mars 2023 kl 17.00–20.00 på Store Fy i Fysikkbygningen

Formidlingsforum på MN: Min metode – Jessica Lönn-Stensrud

Jessica Lönn-Stensrud talks about her method for communication at the Communication Forum at MN at the Science Library, where you can meet colleagues with an interest in communication, for mutual inspiration and exchange of experience.

Time and place: 28 Mars 2023, 11:00 PM–12:00 PM,  Realfagsbiblioteket, Vilhelm Bjerknes' hus – 1. mesanin

REAL Prat – Hvordan kan AI styrke undervisninga i realfag og teknologi?

Det er fort gjort å la seg blende av alle mulighetene moderne språkmodeller som ChatGPT fører med seg, men det er ikke til å komme fra at de også byr på visse utfordringer i høyere utdanning, spesielt knyttet til undervisning og vurdering.

Tid og sted: 28. mars 2023 14.30–15.30, Zoom

Hva er radioaktive legemidler?

Det høres kanskje skummelt ut at radioaktive legemidler brukes både til å stille diagnoser og til å behandle sykdommer, men det er ingen grunn til å være bekymret. Teknologien kan forlenge og redde liv. Om du vil lære mer om hvordan disse utrolige medisinene fungerer, er dette arrangementet for deg.

Tid og sted: 28. mars 2023 16.00–17.00, Domus Bibliotheca

Titan anbefaler

Menstuasjonsforstyrrelser kan komme fra vanlige legemidler

Covid-19-vaksinen har gitt oppmerksomhet rundt menstruasjonsforstyrrelser som bivirkning. Vaksinene er ikke alene om å kunne gi slike plager.

Studenter fikk være med å kartlegge insekter i Kamerun

– Jeg synes flere burde gripe sjansen og bli med, sier bachelorstudenten Maria Valente Oksvold.

UiO-podcast: Genmodifisert mat – er det på tide å tillate det i Norge?

Det finnes mange eksempler på «naturlig» genmodifiserte organismer. Det er vanskelig å skille hva som er genmodifisert eller ikke. Denne teknologien kan ha mange fordeler, så hva skyldes skepsisen mot genmodifisering i Norge? Professor Melinka Butenko og forsker, forfatter og samfunnsdebatant Sigrid Bratlie møtes til en samtale om genmodifisert mat.

Programleder er Elina Melteig.

Logo for Universitetsplassen: UiO-podcast
Du kan spille av podcasten her eller der du ellers hører podcast.

Tips oss

Abonner på nyhetsbrevet

Har du innspill til saker som kan være aktuelle for nyhetsbrevet?

Send en epost til nettredaktor@mn.uio.no