Hjernen i sentrum: Ungdomshjernen

Ungdomshjernen gjennomgår store endringer. Hva er det som er så spesielt med hjernen i ungdomsårene? Og hva er helt normalt?

Illustrasjon med mann som tenker hardt mot rød bakgrunn.

Illustrasjon: Colourbox

Gå til strømming av arrangementet.

Er pubertet og ungdomsopprør programmert i hjernen? Har vi en tendens til å sykeliggjøre normale endringer i puberteten? Hvor lang til tar det før en hjerne er voksen? Er 18-åringer modne nok til å stemme ved valg? Er ungdomshjernen mer utsatt for psykiske lidelser enn den voksne hjernen?

Disse og flere andre aktuelle tema tas opp gjennom korte populærvitenskapelige innledninger og samtale i panelet. Det vil også bli anledning til å stille spørsmål for publikum som er tilstede i salen.

Du møter:

• Marte Roa Syvertsen, lege og forfatter av boken "Ungdomshjernen".
  • Irene Voldsbekk, stipendiat ved Norsk senter for forskning på mentale lidelser.
  • Anne Margrete Myhre, barne- og ungdomspsykiater ved Det medisinske fakultet.
  • Einar Belch-Olssen, jobber på Fontenehuset i Fredrikstad  - et arbeidsfellesskap for mennesker som har eller har hatt psykiske helseutfordringer. Har egenerfaring md pyskiske utfordringer.
  • Ingrid Bruun, Jobber for Ungdom & Fritid, tidligere Mental helse ungdom.  Har egenerfaring med psykiske utfordringer.

Dette blir en viktig og lærerik kveld - velkommen!

Om du ikke har anledning til å delta fysisk kan du også følge arrangementet på denne siden.

Om Hjernen i sentrum

Hjernen er i vinden. Regjeringen har laget en egen hjernehelsestrategi, Hjernerådet samler landets forskere på feltet og vår digitaliserte hverdag gir hjernen stadig nye utfordringer.

Hva vet vi egentlig om hjernen? Hva er dens muligheter og begrensinger? I den nye arrangementsserien "Hjernen i sentrum" utforsker vi ulike problemstillinger der hjernen har betydning: Fra hukommelse og mental helse til søvn og livsstil.

Flere datoer i serien

Påmelding og praktisk informasjon

Arrangementet er gratis, men krever påmelding på forhånd.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Hjernen i sentrum: Ungdomshjernen på nett.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca.

Publisert 28. feb. 2023 15:20 - Sist endret 23. des. 2023 15:39