Stor interesse - også for ungdomshjernen

Ungdomshjernen var tema for det andre av fire arrangementer i serien «Hjernene sentrum» i Domus Bibliotheca 20. mars, som også denne gangen var godt besøkt. Både hjerneforskere og personer med egenerfaring med psykiske lidelser satt i panelet.

Det var stor interesse for å høre mer om ungdomshjernen i Domus Bibliotheca

Mange møtte opp for å høre om ungdomshjernen (Foto: Gro Lien Garbo)

- Ungdomshjernen er i en voldsom utvikling. Det gjør blant annet at ungdom lærer lettere enn voksne, men også at de er mer sårbare for psykiske lidelser, sa Irene Voldsbekk, stipendiat ved Norsk senter for forskning på mentale lidelser.

- Det er viktig å forstå at livet ikke er friksjonsfritt og at man må tåle å stå i at det kan være tungt over tid, sa Einar Belch-Olsen, som jobber på Fontenehuset i Fredrikstad, et klubbhus og arbeidsfellesskap for personer med psykiske helseutfordringer. Klubbhuset ble redningen for ham selv da han hadde psykiske helseutfordringer, som gjorde at livet gikk i stå.

Ingrid Bruun, som også hadde en tøff ungdomstid med psykiske utfordringer fortalte at hun den gang ikke hadde et språk for sterke opplevelser som kjærlighetssorg og å føle seg annerledes og alene. I flere år har hun holdt foredrag for unge og forteller om hvor lettet de blir når de hører at mye av det de bærer på er veldig vanlig. I dag jobber Bruun for organisasjonen Ungdom og Fritid.

Anne Margrethe Myhre, som er barne- og ungdomspsykiater ved Det medisinske fakultet ved UiO, la også vekt på at alt blir så sterkt i ungdomstiden – fordi så mye oppleves for første gang.

Bildet kan inneholde: bein, stol, underholdning, deling, dress.
Både teori og praksis i panelet. f.v. Anne Margrethe Myhre, Ingrid Bruun, Marte Roa Syvertsen, Irene Voldsbekk og Einar Belch-Olsen (Foto: Gro Lien Garbo)

- Hvis jeg skulle gi ett råd til foreldre i denne tiden, så er det: «Stå støtt». Ungdomstiden er som en heis som går veldig raskt opp og ned. Da gjelder det å beholde roen og å forstå at mye av dette har med naturlig utvikling i hjernen å gjøre, sa hun.

Les også forhåndssak: Hjernen i sentrum: Ungdomshjernen er formbar og sårbar

De neste arrangementene i serien er:

Av Gro Lien Garbo
Publisert 30. mars 2023 13:58 - Sist endret 16. aug. 2023 13:47