Prisdryss under julesherryen

Peder Kjøs er den første stipendiaten som får formidlingsprisen under den tradisjonelle julesherryen, der to yngre forskere delte stipendiatprisen og en eldre herremann var populær hos studentene.

Peder Kjøs mottar instituttets formidlingspris for 2013 av fjorårets vinner Siri Gullestad.

– Jeg ble overrasket og veldig glad for prisen. Selv om det sto i begrunnelsen at jeg er "autonom" tenker jeg selvfølgelig ofte på hva mine kolleger egentlig synes om at jeg uttaler meg så mye i medier som ikke har så høy akademisk anseelse, sier Kjøs etter overrekkelsen.

Usnobbete

Gjennom flere år har Peder Kjøs bygget seg opp et navn journalistene etterspør når det gjelder temaet sex og samliv. Fra å være fast samlivsspaltist i kvinnemagasinet KK, lest av 500 000 kvinner i uken, har prisvinneren gjennom 2013 blitt stadig mer synlig i de største tabloidavisene.

– Faget vårt har mye å bidra med langt utenfor akademia, som i VG, Dagbladet, Se & Hør eller Klikk.no, sier Peder Kjøs.

– Det er litt snobbete å mene at det ikke er "fint nok" å bidra til disse mediene, som jo er det folk leser.

– Desto gladere er jeg for at Instituttet ser en verdi i det jeg gjør der, og anerkjenner det som faglig formidling.

– Prisen tar jeg som en støtte til å uttale seg sånn som jeg gjør, altså at det kan være greit å popularisere og i ganske stor grad la formidlingen skje på medienes premisser.

– Det går an å ha ganske god kvalitet selv om man ikke bestemmer alt selv, for de fleste journalister synes det er spennende og interessant å høre hva fagfolk har å si, legger Kjøs til.

Delt stipendiatpris

Hanne H. Brorson og Håkon Grydeland mottok stipendiatprisen for 2013. Foto Jostein Eikrem.

Stipendiatprisen ble også delt ut under julesherryen i år. Den gikk til Hanne H. Brorson og Håkon Grydeland, for å ha publisert i to like gode tidsskrifter med en Impact Factor rett under 7.

Komiteen skriver i sin begrunnelse at det var vanskelig å vurdere to så forskjellige artikler opp mot hverandre. Derfor ble prisen delt mellom to sentrale, men ulike fagretninger i psykologien.

− Jeg er kjempeglad. Det har gått mye tid og innsats inn i arbeidet med artikkelen. Prisen forteller meg at det var verdt det og gir meg inspirasjon til arbeidet med neste artikkel, sier Hanne Brorson etter overrekkelsen.

Hun har gjennomført en systematisk review av litteraturen om risikofaktorer ved frafall fra behandling for rusavhengighet. Hun fant 122 studier publisert i perioden 1992 til 2013 som oppfylte inklusjonskriteriene.

Håkon Grydeland ble også glad, da han fikk beskjed om at han hadde vunnet formidlingsprisen i år.

− Det var overraskende, men morsomt og hyggelig å få en slik pris, fordi det er mange flinke stipendiater som gjør mye bra forskning ved PSI.

− Samtidig var det ekstra gøy å dele prisen med Hanne, som jeg har kjent siden vi hadde ex. fac.-kollokvier sammen i våre spede studiedager.

− Mye jobb ligger bak artikkelen, både fra andre medforfattere og meg. For videre forskning er prisen en påminnelse om at når det går litt trått er det viktig å stå på videre, for resultatet kan bli bra til slutt, smiler Grydeland.

Han har ved hjelp av en nylig utviklet metode brukt MRI for å studere nivåer av myelin i hjernebarken til 339 individer. Myelin er nødvendig for hurtig kommunikasjon mellom områder av hjernen som ligger langt fra hverandre, og dårlig isolerte nervefibre bidrar til større variasjoner i responstid hos mennesker.

Roald Bjørklund mottok studentenes Undervisningspris for 2013. Prisen ble delt ut av Psykologisk fagutvalg: T.v. Ivar F. Mølmen og leder Karine Skaret, t.h. Julie Sandvold Sperstad. Foto: Svein Milde
Av Svein Harald Milde
Publisert 19. des. 2013 09:00 - Sist endret 8. des. 2015 09:35