Møte i internasjonalt nettverk 15. mars 2012

Tid: kl 13:00 - 15:00

Sted: Kollegierommet, LS

 

Tilbake til hovedsiden

Forfall: Sverre. Trine Merete, Jan Morten, Jens Peder, Svein
 

Dagsorden:

1. Utfordringer rundt studentprogresjonsrapportene SIS tar ut/produserer i forbindelse med visum (ppt) o.a., v/ Karl.
Mottaksgruppen vil utforme et notat til nettverket som forklarer problematikken nærmere og som skisserer løsninger for en mer effektiv samhandling i forhold til produksjon av disse rapportene.

2. Informasjon fra arbeidsgruppen internasjonal rekruttering (ppt) v/ Elisabeth og Guri
Det har vært avhold fire møter i arbeidsgrupppen. Man tar sikte på å ha ferdigbehandlet strategien innen utgangen av året.
Videre saksgang er at man tar sikte på å presentere forslag til strategi til rektoratsmøtet 3/5, dekanmøtet 25/5 og at dokumentet sendes på høring til fakultetene
i mai, med høringsfrist i juni.

3. HFs tildeling av studentmobilitetsmidlene 2012 og behandling av de sentrale internasjonaliseringsmidlene 2012 v/ Bjarne
Studentmobilitetsmidlene på HF: 450.000 per år. Av disse holdes 120.000 igjen sentralt, mens de resterende 330.000 lyses ut til fagmiljøene. I 2012 har fagmiljøene kunne søke på 'håndverkstiltak'. Innvilgede søknader har gått til tiltak som for eksempel bedre koblingen mellom vitenskapeliges faginteresser/kontakter og avtaleporteføljen (IAKH)oppgradere engelsk websider for FoU (IFIKK-Filosofi), kvalitetssikring og tilrettelegging for delstudier i utlandet (IKOS), utvikle strategisk partnerskap med Austin University, USA (Øst-Asia, Religion, Kulturstudier, Japansk), Sommerskole (IAKH-Konservering).

Fordeling av de sentrale internasjonaliseringsmidlene:
Pro-rata fordeling per institutt. I tillegg holdes det igjen midler for å gjennomføre HF prosjekter som evt. får avslag på SIU-søknad for  Partnerskapsprogram for Nord-Amerika

4. Den nye EØS-ordningen og lanseringskonferansen for EØS-stipendfondet 26. april v/ Einar

SiU arrangerer lanseringskonferanse for EØS-midlene i Bergen 26. april. Målet med konferansen er å informere om hovedtrekkene i ulike program, presentere muligheter for mobilitet og institusjonelt samarbeid, etablere kontakter og starte samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner i Norge og andre land.

Mer informasjon og påmelding finner dere på http://www.siu.no/nor/Globalmeny/Om-SIU/Arrangementer/2012/Andre/Lanseringskonferanse-for-EOES-midlene. Påmeldingsfrist er 13. april.

EØS- ordningen har også en egen hjemmeside: http://www.eeagrants.org/

5. Arbeidsgruppe for praksismobilitet v/ Einar

SIS vil be studiedirektøren om å få nedsette en arbeidsgruppe for å se på hvordan vi kan tilrettelegge for praksismobilitet for og på UiO.

Problemstillinger

Tilrettelegging og rutiner for innkommende praksismobilitet

  • Formelle krav til registrering. Skal studentene gis studierett/studentstatus? (UiB, NTNU og UiA gjør dette). Regnes ikke som studenter i Erasmus-regelverket.
  • Dersom studentene skal gis studentstatus, vil vi da måtte kreve avtale i bunn (kreves ikke i Erasmusregelverket)?
  • Skal disse studentene ha samme tilgang til SIO-goder som innreisende studenter (boliggaranti, språkkurs o.l.)
  • Søknads/innmeldingsprosedyrer - studenter kommer etter avtale mellom student-UiO-ansatt, fanges ikke opp i vanlige rutiner.
  • Behov for egen registreringskode i FS eller finnes det allerede?
  • Rapportering til DBH – formelle krav
  • Behov for nettsider for studenter og UiO-ansatte?
  • Hvordan kvalitessikre bedriftene?

Tilrettelegging og rutiner for utreisende praksismobilitet:

  • Praksismuligheter i studieprogrammene – emne i FS?
  • Hvordan skaffe partnere/tilbud? Skal dette være opp til studentene selv?
  • Relevans i studieprogrammene (fj. handlingsplanen - internasjonal komponent)
  • Forhåndsgodkjenning - praksis som planelement
  • Registrering i FS
  • Tilrettelegging for kortere praksisopphold utenfor Erasmus (lærerutdanning, medisin)

Aktuelle medlemmer i arbeidsgruppen
Einar, Torunn Nyland (HF), Sverre Bjerkeset (Med), Helena Neumann (IAKH/HF), studentrepresentant, rep fra MN

 

5. Inspirasjonsseminaret 4. juni v/ Hanne-Gerd
I anledning Internasjonaliseringsåret 2020 har SIS fått i oppdrag å arrangere et internt seminar der man spesielt ser på utfordringer og bestillinger som har med mobilitet å gjøre. Det er særlig tiltak 13, 15. og 16 i Handlingsplanen for internasjnalisering som skal stå i fokus. Det er avsatt 150.000,- til dette arrangementet. Målgruppen er beslutningstagere blant både vitenskapelig og administrativt ansatte som jobber med internasjonalisering og mobilitet på forskjellige nivåer.  Dato for dette seminaret er satt til 4. juni. Vi har fått bekreftet deltakelse fra to internasjonale kapasiterer på feltet; Jos Belen  (spesialist og foredragsholder om internasjonalisering hjemme fra Univ. Amsterdam/EAIE, Nederland)  og Chantal Barry (bred erfaring med integrering av utenlandsopphold i stdieprogrammene fra Science Po, Frankrike).

Fakultetene ble i møtet (og i epost fra HG) bedt om å melde inn 'best practice' hva gleder internasjonal komponent i studieprogram og hvordan man tilrettelagt for dette. I tillegg er det ønskelig at man melder inn et studieprogram hvor man har utviklet et vellykket konsept hva gleder anbefalinger for delstudier ute og hvor dette gjenspeiles i mobilitetstallene. Om dere også har et best pactice i forhold til tiltak 16 (avtaleporteføljen, strategisk partnerskap og  kobling FoU i avtalene) er det fint. Meld inn forslag til Hanne-Gerd.

 

6. Nettverksseminar  
Årets nettverksseminar finner sted 11.-12. juni På Quality Spa & Resort i Son. Vi satser på å starte seminaret rundt kl 10 den 11. juni og  avslutte etter lunsj neste dag. Forslag til tema for seminaret meldes kan meldes inn til Gøril. Mer informasjon og påmelding via nettskjema kommer etterhvert. Tidligere år har SIS betalt for kurs- og konferansepakken, men siden STA har fått et kraftig budsjettkutt foreslås det at alle deler på utgiftene for konferanserommet og at alle betaler for seg ved utsjekk.

7. Presentasjon av resultatet av SVs fotokonkurranse v/ Tron

8. Moveonnet v/ Einar

Problem: Skal UiO tillate nominasjon av våre utreisende utvekslingsstudenter og mottak av nominasjoner av utvekslingsstudenter fra utlandet gjennom gratisløsningen i moveonnet? ("Basic use", http://www.moveonnet.eu/institutions/eprocedures/). UiO har til nå ikke ønsket å ta i bruk moveonnet fordi det er et kommersielt produkt, andre gratisløsninger er under utvikling i sektoren (RS3G) og usikkerhet rundt behandling av persondata.

Momenter i saken:

  • Moveonnet (http://www.moveonnet.eu/) er en kommersiell leverandør av nominasjonsløsninger/utveksling av elektronisk studentinfo mellom institusjoner innen høyere utdanning (HEI), eid av QS Unisolution GmbH.
  • HEI kan kjøpe medlemskap og bruke moveonnet for nominasjon av studenter inn/ut. Andre institusjoner kan tegne gratismedlemskap for å kunne sende/motta data til/fra betalende medlemmer.
  • Flere av UiOs avtalepartnere betaler for medlemskap og krever/ønsker at vi skal bruke gratisløsningen for å utveksle data.
  • QS Unisolutions garanterer at moveonnet følger reglene i EUs European Data Protection Directive (95/46/EC) og at ingen data utleveres til tredjepart (detaljert info på http://www.moveonnet.eu/terms) • En alternativ løsning gjennom RS3G ligger sannsynligvis noen år frem i tid.
  • Internasjonaliseringsnettverket fremholder at hver HEI selv må selv kunne styre hvordan institusjonen vil motta nominasjoner (UiO krever dette av egne partnere). UiO må ta på alvor de institusjonene som har valgt å bruke moveonnet. Nettverket ønsker en pragmatisk løsning.

Saken ble sendt til avgjørelse i ledergruppen i STA, og er nå til avklaring hos personvernombudet ved UiO.

 

9. Erasmus ansatt og undervisningsmobilitet v/ Einar

Tildeling fra SIU for 2011/12:

  • Undervisningsmobilitet: 20 ansatte/20 uker (oppholdet må være avsluttet innen 30/6)
  • Ansattmobilitet: 14 ansatte/14 uker

Per 11.4.2011 har vi tildelt 9 stipender til undervisningsmobilitet og 11 til ansattmobilitet. Inntil 4 stipender kan overføres mellom kategoriene. Det er derfor nok av ledige stipender, og vi oppfordrer alle til å promotere tilbudet aktivt ved eget fakultet.

 

Evt.

Informasjonsmøte om NORHED ved Jeanette
 

Publisert 4. feb. 2012 16:34 - Sist endret 7. juni 2023 23:26