Møte 7/2016 – Utdanningskomiteen

1. Godkjenning av innkalling og referat fra forrige møte

2. Digital eksamen - fra prosjekt til drift: Slik jobber MN.

Innledning til erfaringsdeling og diskusjon ved studiedekan Solveig Kristensen.

3. Revidering av prioriteringsliste for gratis norskkurs

Det humanistiske fakultet og Institutt for lingvistikk og nordiske studier har bedt om en revidering av prioriteringslisten for gratis norskkurs via ILN. Listen bestemmer hvem som skal ha krav på plass eller kan få plass ved ledig kapasitet på gratis norskkurs hos ILN, og hvem som henvises til betalingskurs ved ISS. Nåværende prioriteringsliste ble vedtatt av rektor i 2006 og revidert i 2007. 

Prioriteringslisten fastsettes endelig av rektor på fullmakt.

Vi ber herved om Utdanningskomiteens synspunkter på prioriteringen av spesifikke grupper og på forslaget til ny prioriteringsliste som fremgår av vedlagte notat."


Vedlegg:
Notat av 30. november 2016 fra Avdeling for fagstøtte til Utdanningskomitéen: «Revidering av prioriteringsliste for gratis norskkurs».

4. Prosjekt kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO

Saken ble presentert i møte i Utdanningskomitéen 14.06.16.
Det ble vist til tilbakemeldinger fra både studenter og ansatte, og at det er ønskelig med mer felles rutiner og praksis, samt kompetanseheving på tilretteleggingsfeltet. På bakgrunn av dette ble det foreslått å gjøre en gjennomgang av tilretteleggingsfeltet ved UiO. Utdanningskomiteen støttet forslaget, og det var enighet om at saken skulle tas opp igjen i løpet av høsten 2016. AF ønsker å sette i gang et prosjekt som i første omgang skal kartlegge tilretteleggingsfeltet på UiO.

Vedlegg:
Utkast til prosjektmandat av 2. desember 2016 « Prosjekt kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO».


Forslag til vedtak:
Utdanningskomiteen godkjenner mandat for prosjekt kartlegging av tilretteleggingsfeltet. Prosjektgruppe vil være på plass før utgangen av året. Prosjektbeskrivelse vil bli presentert for utdanningskomiteen i begynnelsen av 2017. Det tas sikte på å sette i gang kartleggingen i samme periode.

5. Kartlegging av praksisplasser

I løpet av høsten 2016 ønsker universitetsledelsen en økt satsing på praksisplasser og andre former for kvalifiserende kontakt med arbeidslivet under studiene. Dette ble diskutert på møtet med NHO og LO 31. august, og det var et felles ønske om videre oppfølging.

UiOs årsplaner har i flere år hatt tiltak om styrket samarbeid med arbeids- og næringslivet. I 2017 er det prioritert å styrke utdanningenes arbeidslivsrelevans gjennom mer bruk av nyskapende og studentaktive lærings- og vurderingsformer.

Det siste året har det vært gjennomført flere kartlegginger knyttet til UiOs samarbeid med næringslivet. Formålet med disse har vært å legge grunnlag for utvikling og økning av samarbeidet med næringslivet. Når det gjelder utdanningsvirksomheten, vil en oversikt måtte favne hele arbeidslivet, også samarbeid med offentlig sektor og andre.

Som grunnlag for diskusjon, har fakultetene blitt spurt om status for hvert studieprogram innen 1. desember. Sakspapirer med en oppsummering av fakultetenes tilbakemeldinger vil bli ettersendt.

Vedlegg:
Ettersendes.

6. Ex.phil

Innledning ved studiedekan Eirik Welo og førsteamanuensis Reidar Maliks, IFIKK.

Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK) ønsker å revidere opplegget for ex.phil. Bakgrunnen for søknaden er et ønske om å gjøre ressursbruken mer i tråd med fakultetets normer for undervisning og IFIKKs stillingsplan samtidig som den pedagogiske kvaliteten øker. De viktigste endringene er endring av forholdet mellom forelesning og seminar samt en økt vekt på akademiske ferdigheter. HF har gått gjennom forslaget, og ser at det er i henhold til de kravene fakultetet har til omfang og form både for undervisning og eksamen.

I tråd med UiOs forskrift om studier og eksamener § 3.4 er det rektor som fastsetter endringer i emnebeskrivelsen for ex.phil. Saken legges fram for utdanningskomiteen for å gi mulighet til å drøfte forslaget også med de andre fakultetene som bruker ex.phil.-emnet.

Vedlegg:

 

7. Obligatorisk begrunnelser ved skriftlige eksamener

Studentparlamentet ønsker at UiO innfører obligatorisk begrunnelse på eksamensresultatet.

Avdeling for fagstøtte ber Utdanningskomitéen diskutere følgende:
 

  • Hva er fakultetenes erfaring med tidligere praksis ift obligatorisk begrunnelse?
  • Finnes det andre løsninger på tilbakemeldinger på vurderingsresultatet som fakultetene har erfaring med å bruke, og som eventuelt kunne innføres i stedet for, eller i tillegg til, obligatorisk begrunnelse, for eksempel utdeling av sensorveiledning eller åpne forelesninger hvor eksamensoppgavene gjennomgås og hvor eksamenskandidatene kan stille spørsmål etter eksamen?
  • Ønsker Utdanningskomitéen at det i tråd med Studentparlamentets ønske, nedsettes et utvalg som blant annet skal kartlegge hvilke muligheter digital eksamen gir for å gjennomføre obligatorisk begrunnelse på eksamen for alle UiOs studenter?


Vedlegg:

  1. Notat av 23. november 2016 fra Avdeling for fagstøtte til Utdanningskomitéen: «Obligatoriske begrunnelser ved skriftlige eksamener.
  2. Notat til møte mellom Studentparlamentet og UiOs ledelse 10. november 2016 fra Studentparlamentet.

8. Intern fordeling av EVU-midler

Universitetet i Oslo mottar årlig en bevilgning fra Kunnskapsdepartementet i størrelsesorden 2 millioner kroner som er øremerket til satsning på videreutdanning til lærere. Det er behov for en løsning i forhold til hvem som skal fordele disse midlene internt ved UiO, og hva som skal ligge til grunn for en intern fordeling.

Avdeling for fagstøtte ber Utdanningskomitéen ta stilling til følgende:

  1. Kan Utdanningskomitéen slutte seg til at de midlene UiO mottar over statsbudsjettet til etter- og videreutdanning fra og med 1.1.2017 fordeles årlig av STYLE?
  2. Dersom ja på spørsmål 1: Kan Utdanningskomitéen slutte seg til at STYLE får i oppdrag å lage et utkast til retningslinjer for årlige tildelinger av midlene, og at retningslinjene vedtas av rektor etter en innstilling fra Avdeling for fagstøtte?
  3. 3. Kan Utdanningskomitéen slutte seg til at avdelingsdirektør i Avdeling for fagstøtte er ansvarlig for å iverksette vedtak vedrørende tildeling av midler som fattes av STYLE?

Vedlegg:
Notat av 18. november 2016 fra Avdeling for fagstøtte til Utdanningskomitéen: «Intern fordeling av EVU-midler».

9. Endringer i sammensetningen av Utdanningskomitéen

  1. Professor Jon Magne Vestøl etterfølger Eli Ottesen som studiedekan på UV fra 1.januar 2017.
  2. Førsteamanuensis Thomas de Lange overtar for professor Helge I. Strømsø som vara for Tone Dyrdal Solbrekke, faglig leder for FUP, med virkning fra 1. januar 2017.
  3. Kristina Klakegg har trukket seg som 3. vara til Utdanningskomitéen fra Studentparlamentet. Studentparlamentet har oppnevnt Hans Christian Paulsen som Klakeggs etterfølger med virkning fra 1. november 2016 til 30. juni 2017.
  4. Dersom det er øvrige endringer i enhetenes representasjon til Utdanningskomitéen ber vi om en snarlig tilbakemelding.

10. Eventuelt

Publisert 5. des. 2016 16:57 - Sist endret 12. des. 2016 14:08