Innkalt til møtet
Ordinære medlemmer
- Ragnhild Hennum, prorektor og leder
- Oddbjørn Leirvik, studiedekan TF
- Erling Johan Hjelmeng, studiedekan Jus
- Ingrid Os, studiedekan MED
- Eirik Welo, studiedekan HF
- Solveig Kristensen, studiedekan MN
- Amer Sehic, studiedekan OD
- Ingjerd Hoëm, prodekan SV
- Jon Magne Vestøl, studiedekan UV
- Tone Dyrdal Solbrekke, faglig leder for FUP
- Eystein Gullbekk, universitetsbibliotekar UB
- Ingvild Stensrud, Studentparlamentet
- Ruben Haugland, Studentparlamentet
- Mirela Cacan, Studentparlamentet
Varamedlemmer
- Thomas de Lange, førsteamanuensis FUP, 1. vara
- Studentparlamentet:
- vara Øyvind Berg Hansen
- vara Markus Leira Aspusten
- vara Hans Christian Paulsen
Observatører
- Linda Therese Johnsen, USIT/ DML
- Berit Karseth
Ledelse og sekretariat
- Ragnhild Hennum, prorektor
- Hanna Ekeli, avdelingsdirektør, AF
- Kirsti Margrethe Mortensen, rådgiver, AF
1. Godkjenning av innkalling og referat fra forrige møte
Del 1 Diskusjonssaker
2. Studentombudets årsrapport for 2016
Studentombudet er en uavhengig bistandsinstans som har som oppgave å gi studentene råd og hjelp i saker der studentene har tatt opp eller ønsker/vurderer å ta opp forhold knyttet til sin studiesituasjon. Studentombudet skal påse at sakene får en forsvarlig og korrekt behandling, og at studentenes rettigheter blir ivaretatt. I henhold til mandatet skal det rapporteres til rektor hvert halvår.
I 2016 var det en økning i antall henvendelser på 16 %, sammenlignet med 2015. I tillegg til en økning i antall henvendelser, opplever vi en økning i henvendelsenes kompleksitet og omfang. Vi har mottatt flere større saker, og færre spørsmål. I lys av at vi har vært opptatt av å fylle en funksjon som ikke allerede er ivaretatt på UiO, er dette en ønsket utvikling.
Studentombudsordningen vokser i Norge. Det er nå flere studenter som har tilgang på et studentombud, enn de som ikke har det. Studentombud ble også nevnt i Stortingsmeldingen "Kultur for kvalitet", og i forlengelsen av det, ble et forslag om å lovfeste ordningen diskutert på Stortinget nå i juni.
Studentombudet ved UiO er også med i et europeisk nettverk for ombud i høyere utdanning, og i desember 2016, ble det vedtatt at vi skulle overta sekretariatsfunksjonen til nettverket i ett år, som et prøveprosjekt.
Presentasjon i møtet ved Studentombudet.
Vedlegg:
3. Rapport fra Prosjekt kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
Kartleggingen er nå ferdig, og Utdanningskomitéen får her vedlagt rapporten fra prosjektet. Prosjektleder Henriette Kleivane vil i møtet presentere hovedpunktene i rapporten og forslag til videre tiltak.
Vedlegg:
- Notat av 14. juni 2017 fra Avdeling for fagstøtte til Utdanningskomitéen: "Rapport prosjekt Tilrettelegging ved UiO - Fase 1: Kartlegging.
- Rapport Prosjekt Tilrettelegging ved UiO. Fase 1: Kartlegging. Datert juni 2017.
4. Universitetspedagogisk basiskompetanse
I 2015 vedtok UHR nye Nasjonale veiledende nasjonale retningslinjer for universitets- og høgskolepedagogisk basiskompetanse1. I de nye retningslinjene utvides det anbefalte timetallet for kurs som gir slik basiskompetanse fra 100 til 150-200 timer. UiO har, på linje med de nye anbefalingene, vedtatt at utdanning for universitetspedagogisk basiskompetanse ved UiO skal innebære 150 timer. For å møte disse nye kravene har FUP revidert sin kursportefølje.
Etter behandlingen i Dekanmøtet var dekanene enige om at studiedekanene og dekanene i fellesskap drøfter det nye forslaget til universitetspedagogisk basiskompetanse i forkant av behandlingen i Utdanningskomitéen.
Saken presenteres i møtet av universitetslektor Ester Fremstad, FUP.
Vedlegg:
5. Begrunnelse for sensur og mulige miljøer som ønsker å være pilot
6. Prosjekt anskaffelse av plagiatkontroll
Nytt system for plagiatkontroll - URKUND UiO innfører nytt system for plagiatkontroll sommeren 2017. Dette gir muligheten til å rydde i bruken av plagiatkontrollsystem ved UiO og se på rutiner og muligheter.
Saken presenteres i møtet av seksjonssjef Anne-Lise Lande, AF.
7. Digitalt læringsmiljø
Prosjektet har styringsgruppemøte 22.juni der saken om beslutning vedrørende LMS skal opp. Bunnlinjen er at LMS`ene er såpass like både på teknisk og funksjonell side slik at det er andre faktorer som vil avgjøre beslutningen.
Prosjektleder Svein Harald Kleivane vil i møtet orientere kort om kartleggingsaktivitetene som er gjennomført og hvilke resultater disse har gitt.
8. Høring om forbud mot bruk av ansiktsdekkende plagg
Kunnskapsdepartementet har sendt på høring et forslag til forbud mot bruk av plagg som helt eller delvis dekker ansiktet i barnehager og utdanningsinstitusjoner. Formålet med saken er å orientere Utdanningskomitéen om at saken har kommet, samt å få innspill til videre prosess ved UiO.
Vedlegg:
- Notat av 13. juni 2017 fra Avdeling for fagstøtte til Utdanningskomitéen vedrørende «Høring om forbud mot bruk av ansiktsdekkende plagg”.
- Høringsbrev og høringsnotat av 7. juni 2017 fra Kunnskapsdepartementet.
Del 2 Informasjonssaker
9. Revisjon av Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning
Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning fra 2014 skal revideres innen høsten 2018. Kunnskapsdepartementet har i brev av 5. mai 2017 invitert institusjonene til å levere innspill til revisjonen. Svarfristen er 15. september 2017. Det vil gjennomføres en prosess for å innhente innspill fra fakulteter og enheter til UiOs høringsuttalelse.
KD ber i sitt høringsbrev om at innspill konsentreres om disse punktene:
- Hva fungerer godt i den nåværende langtidsplanen og hva fungerer mindre godt?
- Er det temaer og perspektiver som bør reflekteres sterkere i planen?
- Hva er de største hindringene for å nå målene i planen, og hvordan kan vi overvinne dem?
- På hvilke områder kan det være behov for nye opptrappingsplaner og/eller virkemidler? Begrunn og prioriter.
- Hva kan eventuelt prioriteres ned ved fortsatt konsentrert satsning på noen få områder?
Vedlegg:
- Brev av fra KD 5. mai 2017 Innspill til revisjon av langtidsplanen
- Innspill fra UiO fra 2013 til Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2015-24
- Styresak januar 2015 om oppfølging av planen ved UiO forside
- Styresak januar 2015 om oppfølging av planen ved UiO bakgrunnsnotat
10. Status for NIFUs FoU Tidsbrukerundersøkelse og NOKUTs Underviserundersøkelse
NIFU’s FoU Tidsbruksundersøkelse og NOKUTs Underviserundersøkelse er i gang og avsluttes fredag 30. juni. Pr 15. juni er den totale svarprosenten 29 prosent, og for UiO 25 prosent. NOKUT spør om institusjonenes hjelp til å gjøre undersøkelsen kjent og oppfordre mottakerne til å svare, jf. de vedlagte dokumentene.
Vedlegg:
- E-post av 2. juni 2017 fra NOKUT til institusjonenes kontaktpersoner.
- Supplerende e-post av 16. juni 2017 fra NOKUT til institusjonenes kontaktpersoner.
11. Orientering om status vedrørende arbeidet med etablering av en koordinerende enhet/Senter for læring og utdanning
Presentasjon ved Ragnhild Hennum.
Saken legges frem for Universitetsstyret 20. juni og sakspapirene blir tilgjengelige her.
12. Karakterkonferansen til UHR
Årets konferanse blir 26. oktober 2017 i Oslo. Invitasjon og foreløpig agenda er ventet før sommeren, men studiedekanene bes holde av dagen, samt spre informasjonen til aktuelle vitenskapelige med ansvar for vurdering.
13. Nye studentrepresentanter i Utdanningskomitéen
Studentparlamentet har valgt nye representanter til Utdanningskomitéen for perioden 1.juli 2017 til 30.juni 2018. Navnene og kontaktinformasjon fremkommer av vedlagte brev.
Vedlegg:
14. Eventuelt