Møte 10/2019 – Utdanningskomiteen

Innkalt til møtet

Ordinære medlemmer

  • Gro Bjørnerud Mo, prorektor og leder
  • Nina Hoel, studiedekan TF
  • Erling Johan Hjelmeng, studiedekan JUS
  • Eivind Engebretsen, studiedekan MED
  • Gunn Enli, studiedekan HF
  • Knut Martin Mørken, visedekan MN 
  • Amer Sehic, studiedekan OD 
  • Ingjerd Hoëm, prodekan SV
  • Jon Magne Vestøl, studiedekan UV
  • Bjørn Stensaker, leder LINK 
  • Eystein Gullbekk, universitetsbibliotekar UB
  • Johannes Saastad, SP
  • Christen Andreas Orvin Wroldsen, SP
  • Susann Andora Biseth-Michelsen, SP

Ledelse og sekretariat

  • Gro Bjørnerud Mo, prorektor 
  • Hanna Ekeli, avdelingsdirektør
  • Kirsti Margrethe Mortensen, rådgiver

Varamedlemmer

Tone Dyrdal Solbrekke, faglig leder FUP, 1. vara

Studentparlamentet:

  • vara Kari Anne Andersen
  • vara Peter Linge Hessen
  • vara Marius Frans Linus Hillestad

Kopi

  • Rektor
  • Dekaner
  • Administrative studieledere
  • Ledere i avdeling for studieadministrasjon

Saksliste

1. Godkjenning av innkalling og referat fra møtet 3. september 2019

Del 1 – Diskusjonssaker

2. Porteføljeutvikling ved UiO

Vilkår og verktøy for porteføljeutvikling var tema på seminaret på Granavolden i slutten av oktober. Denne saken er en oppfølging av dette. I det vedlagte notatet trekkes fram konkrete problemstillinger som har vært med i diskusjoner den siste tiden.

Bestilling til fakultetene

Hver studiedekan oppfordres til å forberede et kort innlegg (3 minutter) om porteføljeutviklingen ved sitt eget fakultet.

Studieavdelingen tar gjerne imot inntil to lysark pr. fakultet til en felles presentasjon. Send lysarkene til Kirsti M. Mortensen og Kristin Fossum Stene innen utgangen av fredag 29. november.

Vedlegg:

3. Oppfølging evaluering av LINK

Prorektor Gro Bjørnerud og avdelingsdirektør Hanna Ekeli innleder om status og videre oppfølging.

Vedlegg:

4. Emneevaluering – rapport fra arbeidsgruppe

Leder av LINK og arbeidsgruppa vedrørende emneevaluering Bjørn Stensaker innleder til diskusjon om den videre oppfølgingen av saken. 

Vedlegg:

5. UiO:Livsvitenskap og undervisningstiltak

Direktør Carl Henrik Gørbitz innleder til diskusjon. 

Vedlegg:

Del 2 – Orienteringssaker

6. Pensumlisteprosjektet

Prorektor Gro Bjørnerud innleder om status i pensumslisteprosjektet.

7. Finansiering av forsknings- og utdanningslederprogrammene ved UiO

Finansiering av forsknings- og utdanningslederprogrammene ved UiO ble diskutert i dekanmøtet 30. oktober 2019, jf vedlegg. Dekanene anbefalte universitetsledelsen å øke deltakeravgiften for eksterne deltakere samt justere frekvensen for programmene slik at RLP-Start avholdes hvert år, mens FLP-Consolidating og ULP alternerer annet hvert år. Universitetsledelsen har besluttet at dette trer i kraft fra og med neste år slik at det er de to forskningslederprogrammene som avholdes i 2020.

Søkerinformasjonen er nå sendt ut til enhetene og er også tilgjengelig på nettsidene til UiO.

Vedlegg:

8. Utdanningsfaglig kompetanse og meritteringsordning

Universitetsstyret vedtok i desember 2018 at det skulle opprettes et system for merittering av utdanningsfaglig kompetanse ved UiO. Hovedvekten i dette meritteringssystemet skal ligge i ordinære prosesser som ansettelse, opprykk, lønnsforhandlinger og medarbeidersamtaler.  

I tillegg ble det vedtatt å gjennomføre en 3-årig prøveordning med en søknadsbasert meritteringsordning der fast vitenskapelig ansatte med hovedstilling ved UiO kan søke om få en midlertidig status som "merittert underviser".  Kriteriene i en slik ordning skal være basert på kriteriene i Scholarship of teaching and Learning (SoTL) og virke sammen med kriterier og ordninger i de ordinære prosessene. 

Det har i 2019 vært jobbet med å revidere UiOs rutiner regelverk for å styrke uttellingen av utdanningsfaglige kvalifikasjoner samt å utvikle kriterier for prøving av utdanningsfaglige kvalifikasjoner. En sak om dette skal behandles i Universitetsstyret 3. desember 2019 (pdf).

Den søknadsbaserte ordningen vil lyses ut kort tid etter at rutinene er vedtatt.  Anslagsvis med en søknadsfrist i mai/juni 2020. LINK vil avholde workshops for søkere i løpet av våren 2020.

9. Arbeidsgruppe for drift og virksomhet i læringssenteret i Livsvitenskapsbygget

Mandat for arbeidsgruppa fremkommer av vedlagte notat. 

Vedlegg:

10. Frist for sensur

Saken behandles i Universitetsstyret 3. desember 2019.

Vedlegg:

11. Møtekalender for Utdanningskomiteen 2020

  • 3. februar kl. 13.30–15.30
  • 27. februar kl. 13.00–17.00 (fellesmøte med Forum for forskningsdekaner).
  • 30. og 31. mars (felles lunsj til lunsjseminar med Utdanningskomiteen og de administrative studielederne).
  • 4. mai kl. 13.30–15.30
  • 2. juni kl. 13.30–15.30
  • 25. august kl. 13.30–15.30
  • 22. september kl. 13.30–15.30
  • 12. og 13. oktober (lunsj til lunsjseminar for Utdanningskomiteen). 
  • 1. desember kl. 13.30–15.30

12. Eventuelt

Publisert 13. aug. 2018 11:17 - Sist endret 5. des. 2019 14:21