Gruppe 5

Hei, og velkommen til gruppe 5 :))

Her vil jeg legge ut foiler og løsningsforslag som blir gått igjennom i timen. 

Vi har lab på torsdager 14:15-16:00 og seminartimer på mandag 12:15-14:00.

Jeg kommer til å bruke mattermost kanalen til gruppen for å gi ut beskjeder (så ta en titt innom der en gang i blant) 

Gleder meg masse til et semester med dere !! :) 

Marlen 

 

Kontant meg

Mail: marleja@ifi.uio.no

Uke 1

Læringsmål:

  • Kunne logge på en linux-tjener ved Ifi fra egen maskin, skrive, endre og kjøre et Python-program
  • Programmering i Python:
    • Kunne skrive ut til og lese inn fra terminalen
    • Kunne ta vare på verdier med variabler
    • Kunne bruke beslutninger (if) for å avgjøre hvilke programlinjer som skal kjøres
    • Kunne lese en feilmelding
    • Kjenne til ulike verktøy for å skrive og kjøre Python-programmer

Foiler:

Oppgavene ligger i Seminar foilene

Løsningsforslag

Oppgave 1 | Oppgave 2 | Oppgave 3 | Oppgave 4 | Oppgave 5 | Oppgave 6 | Oppgave 7 | Oppgave 8a | Oppgave 8b 

Uke 2

Læringsmål:

  • Forstå hvordan én enkelt linje utføres: Datatyper, evaluering av uttrykk og funksjoner
  • Ha god forståelse av variabler
  • Forstå og kunne bruke enkle prosedyrer uten parametre
  • Forstå hvordan et helt program utføres - kodeflyt fra linje til linje, inkludert for beslutninger og prosedyrer

Foiler

Løsningsforslag (Oppgavene er i foilene):

Oppgave 1 | Oppgave 2 | Oppgave 3 | Oppgave 4 | Oppgave 5

 

Uke 3

Læringsmål:

  • Vite om begrepet objekter, samt at objekter tilbyr tjenester
  • Kunne bruke samlinger for å holde på mange verdier
  • Kjenne til forskjellene mellom lister, mengder og ordbøker, samt være i stand til å benytte egnet type samling for et gitt formål

Foiler

Løsningsforslag (oppgavene er i foilene):

Oppgave 1 | Oppgave 2 | Oppgave 3 | Oppgave 5 | Oppgave 6

Uke 5

Læringsmål:

  • Kjenne til innlesing fra og utskrift til fil, inkludert organisering av informasjon innad på linjer
  • Kunne bruke filer, løkker, samlinger og funksjoner for å løse mer sammensatte problemer

Foiler

(Rep.foiler om funksjoner og prosedyrer) 

Løsningsforslag:

 

 

Uke 7

Læringsmål:

  • Kjenne til motivasjon og bakgrunn for objektorientert programmering
  • Kunne definere en klasse med instansvariabler, metoder og konstruktør
  • Kunne opprette objekter av egendefinert klasse og bruke deres tjenester gjennom metodekall
  • Forstå sentrale begreper som grensesnitt og innkapsling
  • Kjenne til utviklingsprosessen for en klasse gjennom design, implementasjon og testing

Foiler

Løsningsforslag:

Uke 8

Læringsmål:

  • Forstå (mer av) hva som skjer bak kulissene når vi oppretter og bruker objekter
  • Kjenne til forskjellen på å endre en referansevariabel og å endre objektet den refererer til
  • Kunne skrive programmer med samlinger av (referanser til) objekter
  • Kunne sette seg inn i enkle programmer med flere klasser og objekter som refererer til andre objekter

Foiler

minnegaten(referanser)

Løsningsforslag:

 

 

Uke 9

Læringsmål:

  • Spesielle metoder for sammenligning og utskrift i egendefinerte klasser.
  • Samlinger av objekter i beholdere (containers) som liste og ordbok.
  • Strukturer med objekter av flere egendefinerte klasser.
  • Repetisjon og (enda) mer detaljer om grensesnitt, innkapsling, hva skjer med referanser og objekter under kjøring

Foiler

Løsningsforslag:

Filer:

Uke 10

Foiler 

Løsningsforslag: