iBakhodet

Det finnes mye fokus på å lage hjelpemidler til folk flest så de blir mer effektive. Beklageligvis er det flere grupper som faller utenfor. En av disse gruppene er personer med avhengighet i behandling. Vår gruppe ville jobbe med denne målgruppen for å bidra til en bedre hverdag. 

Bilde av prosjektgruppen, fra venstre: Sigrid, Martin, Alexandra, Jaime

Fra venstre: Sigrid, Martin, Alexandra, Jaime

Tema og målgruppe

Vi ønsker å gjøre et prosjekt om brukere som er i behandling for avhengighet. Temaet ble etterhvert 

Problemstilling

"Hvordan kan brukere bli mer selvstendige i hvordan de håndterer og forholder seg til destruktiv kognisjon?"

Personvern

Vi vil beskytte vår målgruppe, derfor har vi valgt å anonymisere flere detaljer om denne. Av denne grunn er behandlingssenteret vi jobber med blitt kalt "huset."

Datainnsamling

Undersøkelsesmetodene vi har benyttet er et semistrukturert intervju med en deltaker for å opparbeide oss domenekunnskap for hvordan vi kan tilnærme oss målgruppa. Vi har også lest forskningsartikler med tilknytning til "huset". Sekundærlitteraturen gir oss en fyldigere forståelse for ulike tematikker vi vil snakke om ved et opphold på "huset". 

Gjennom et to-dagers opphold på "huset" har vi fått samlet inn data som har hjulpet oss med å utlede behov, etablere krav og lage våre første prototyper. Noen av de foreløpige prototypene er forankret hos de ansatte, og noen med de som får behandling på "huset". 

Senere i prosessen hadde vi en ny datainnsamling med en psykolog som fortalte oss om EMDR (mer informasjon senere) og som hjalp oss å utvikle denne delen av artefakten vår. 

Bilde av analyse av data. Stikkord ble skrevet på post-it-lapper og sortert basert på innhold til vi fant frem til viktigere temaer å titte på.

Tidlige prototyper

Basert på undersøkelser og testing, ble en rekke idéer og løsningsforslag vraket. Opprinnelig idé om å bruke EMDR som venteaktivitet ble etter domeneekspertens innspill endret. EMDR-funksjonaliteten fikk etter denne evalueringen en ny rolle i artefakten. Ideelt sett skulle flere eksperter blitt inkludert i evalueringen av EMDR-funksjonaliteten for å ha flere perspektiver om EMDR-teknikken.  Ideen om å ha en stor alarm for artefakten ble vraket på bakgrunn av tilbakemeldinger i en brukerevaluering. Samme deltaker ga også innspill på stemningsrapport-funksjonen, og påpekte at denne kunne føre til misbruk. Prosjektgruppen valgte dermed å endre funksjonen, og begrunnet dette med henblikk på utarbeidet visjon. Artefakten bør ikke tilrettelegge for at brukere isolerer seg, og unnviker den sosiale treningsarenaen.

Bilde av tidlige konsept-tegninger på papir. De viser en knapp man kan trykke på for nødstilfeller på eget rom og viser et EMDR-lys som skal brukes til selvregulert behandling.

Et bilde av en skisse av en tidlig prototype som ble forkastet. Bildet viser en romoversikt med et lys til hvert rom. Det er også avbildet et kort og en kortleser. Når man sveiper sitt personlige kort på en kortleser så blir romoversikten oppdatert slik at man ser at det ikke er noen på rommet. Dette hadde vært nyttig til en situasjon der brannalarmen gikk og man var usikre på om noen var på rommet sitt eller om de kanskje bare var på butikken.

De ulike tidlige prototypene ble nøye vurdert og det ble funnet ut at det første konseptet var mest spennende og føltes mest givende ut å jobbe med. Enkelte elementer fra de andre prototypene kunne også bli inkorporert for å gi et mer komplett fremtidig artefakt. Det ble raskt tenkt fram en ny prototype som var bygget opp av disse funksjonene:

  • En 'stemningsrapport' der brukeren kunne sende en beskjed til ansatte på Huset om at de har en dårlig dag. Dette for at de kunne være forberedt på dette og ta de imot på riktig måte.
  • En 'alarmknapp' som en bruker kunne trykke på om de trenger at en ansatt oppsøker dem umiddelbart.
  • Selvregulert behandling som kan dempe angst. Til dette skal EMDR brukes.

Behandling med EMDR

Kort fortalt er EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing) en psykoterapautisk metode med formål om å eksponere den som behandles for ubehag ved å aktivere øyebevegelser.  Det ble gjennomført flere intervjuer med domene-ekspert for å få tilbakemeldinger på denne funksjonaliteten.

Vanligvis utføres dette med en terapeut til stede. Domene-eksperten har forklart at dette ikke er nødvendig så lenge brukeren har en måte å tilkalle hjelp på om behandlingen ikke fungerer. I dag er det slik at om man først trenger slik hjelp så må man tilkalle hjelp, eller så kunne man valgt å ikke gjøre noe med det. Med artefakten så får man en mulighet til å gjøre noe selv. 

Videoer om EMDR (Ikke laget av prosjektgruppa)

Konsept

Vårt konsept for artefakten er balanse. Vi ønsker å opprettholde balansen som "huset" har laget gjennom sine rutiner og verdier. Vår artefakt skal gli inn i omgivelsene og supplere behandlingen på "huset." 

For å understreke dette har vi valgt form-konseptet bakteppe. Det skal være naturlig for de som bruker det og skal bare være i bakgrunnen for 'skuespillerne', altså behandlingstjenesten og "huset." 

Senere prototyper

Det ble brukt en god del tid på å finpusse på idéen vår før vi begynte på noen form for fysisk prototyping. I ettertid er det tanker om at kunne vært mer nyttig bruk av tiden om dette ble startet på tidligere. Dette har uansett gjort at prosjektet har blitt mer realistisk og tanker om veldig mange aspekter ved artefakten har blitt tatt i betraktning på denne måten.

En tavle med mange notater. Her lurte vi på hva som var den mest hensiktsmessige måten å ha artefakten på, enten fastmontert, fastmontert men justerbar som for eksempel etter høyde på bruker og liknende, og den siste er fritt bevegelig. Vi så på fordeler og ulemper med hver av disse tre utformingene.

Bilde av en tavle med mange notater av hvordan vår prototype kan være. I denne omgangen lurte vi på hvordan denne kunne fungere på en hensiktsmessig måte i en brukers leilighet og også hvordan man skulle implementere EMDR. Eksempler på dette var en ball som gikk frem og tilbake, en LED-stripe eller en laser.

Etter at nødvendige komponenter var blitt skaffet kunne prototyping med Arduino startes. Tidligere tanker om hvordan koden kunne implementeres viste seg å være brukbare når koden skulle skrives. I tidligere stadier var det usikkert på om alle funksjoner som var hensiktsmessige å prototype ville la seg lages innenfor en relativ kort tidsramme. Det viste seg at det ikke tok lang tid å gjøre dette.

Bilde av Jaime som lodder ledninger på LED-stripen slik at den kan kobles inn i Arduino.

Bilde av Martin som måler til før han skal sage i en treplate. Dette skal høre til en gjenstand som LED-stripen skal sitte inni for å gjøre den mer presentabel.

Artefakten - iRo

Gjennom prosjektet har det blitt utviklet en artefakt som vi har kalt iRo. Denne skal være plassert på brukernes egne rom på Huset. Man skal kunne rapportere inn hvordan man føler seg på en skala fra en til ti. Om det er ønskelig, kan man også sende inn dette til ansatte. 

Et bilde av knappene på artefakten iRo. Fra venstre har man; EMDR-knapp, stemningsrapport-knapp, vrider med OK-knapp, sende rapport til ansatt-knapp, og samtale-knapp.

Har man kommet til et punkt der ens tanker blir for mye og man må finne en måte å komme ut av dette kan man bruke artefaktens EMDR-funksjon. Ved å følge med på et LED-lys som går frem og tilbake på en horisontal linje skal man etter hvert merke at ens tanker blir ufarliggjort. Man får prosessert tankene sine på en annen måte når øynene har et fast punkt å bevege seg etter mens man tenker. Dette er liknende hvordan man prosesserer drømmer under REM-søvn. Behandlingen skjer på et minutts intervaller. Mellom hvert intervall skal man tenke over hvordan tankene føles på et sted mellom en (nøytral) og ti (høyest forstyrrende). 

Bilde av artefakten iRo. På bilden ser man at EMDR-lyset er på, så det er et punkt på lys-stripen som er lyst opp.Om man har en følelse for å snakke med en ansatt ved Huset, men man ikke ønsker å gå ut av rommet sitt, kan man bruke samtale-knappen. Dette gir en beskjed til ansatte om at noen vil snakke, og hvem det er. Denne knappen kan også brukes selv når man er i behandling. 

Bilde av baksiden på artefakten iRo. Her ser man en led-stripe som er teipet på baksiden av en treplate. Man ser også Arduino-en som er koblet til led-stripen. Også mye spaghetti-ledninger

Av Alexandra Langeland, Jaime Løve Hansen, Martin Guldvog, Sigrid Maria Krishnan
Publisert 25. feb. 2019 10:30 - Sist endret 7. feb. 2020 15:56