HTM-EL

"Norge har en av verdens beste ambulansetjenester. Men i et langstrakt land, vil det alltid ta litt tid før ambulanse kan være på plass. For å redde liv, er det derfor avgjørende at noen starter med å gi førstehjelp og hjerte-lunge- redning så fort som mulig" - Generalsekretær for Røde Kors, Bernt Appeland

Bildet kan inneholde: mennesker, ungdom, snapshot, moro, begivenhet.

Fra venstre: Tiffany, Melissa, Ellen Margrethe, Malin, Helei

Tema

For vårt prosjekt har vi valgt førstehjelp. Førstehjelp er en grunnleggende kunnskap alle i samfunnet bør beherske, men i en nødssituasjon opplever mange usikkerhet, og verdifull tid kan gå tapt. Målet vårt er å fjerne usikkerheten mange opplever rundt det å utføre førstehjelp, og gjøre prosessen mer effektiv.


Problemstilling

Hvordan kan man styrke førstehjelpskunnskapene blant foreldre med innvandrerbakgrunn fra Afghanistan?


Målgruppe

Ifølge forskning.no har minoritetsspråkeligefamilier dårligere kunnskaper om førstehjelp og forebygging av skader og ulykker enn det norskspråkelige familier har. Vi har derfor valgte å fokusere på innvandrere, og vi avgrenset det til foreldre med innvandrerbakgrunn fra Afghanistan. Vi så dette som et relevant tema for denne målgruppen, og vi hadde tilgang på afghanske brukere.


Datainnsamling: 

Vi utførte i alt tre intervjuer, et hovedintervju og to ekspertintervjuer.

  • Hovedintervjuet ble utført med to afghanske foreldre
    • Afghanere ser på medisinsk kompetanse som forbeholdt helsepersonell og allmennkunskapene er dårlige, det går mye i kjerringråd
    • På skolen lærer barn teorien bak førstehjelp, men ikke det praktiske
  • Det første ekspertintervjuet ble utført med en sykepleier.
    • De fleste er redde for å begynne med førstehjelp
    • Utdanningsnivå må være en del av undervisningsopplegget
  • Det andre ekspertintervjuet ble utført med en frivillig fra Røde Kors hjelpekorps som har holdt kurs i førstehjelp for de som skal bli med i hjelpekorpset.
    • Det viktigste er at man gjør noe. Mange er usikre på det praktiske.
    • Språk må være en prioritet, for det er ikke rom for misforståelser. Visuelle virkemidler og konsise instrukser kan hjelpe der.
    •  Vi burde avgrense typen førstehjelp vi tilbyr, og ha som målsetting at brukeren føler seg trygg på å yte førstehjelp.
    • Hun kom på idéen om Adams matkasse som formkonsept: altså at man får en boks der alt man trenger for å lære førstehjelp ligger inni

Videre benyttet vi også artikler på nett og youtubevideoer for å få inspirasjon. Særlig tre artikler, en om hvordan vi best får hjernen til å huske, en om hvordan hjernen glemmer, og en om hva folk glemmer ved HLR-undervisning, var gode å kunne se til.


Iterasjoner og prototyping

1. iterasjon: brettspill.

  • Tanken var et brettspill for hele familien, der man må utføre førstehjelpsøvelser for å vinne (utfør HLR i 30 sekunder, legg personen ved siden av deg i stabilt sideleie, spørsmål om hva man skal gjøre, osv...). Lære gjennom lek.
  • Instruksene til disse øvelsene var på kort.
  • Vi forlot idéen da vi så at det ikke var mye kultur for brettspill. Testbrukeren vår viste heller ikke noen interesse, og vi fikk liten tro på at brettspillet faktisk ville bli brukt.
  • Kortene med instrukser ble med til neste iterasjon.  

   

2. iterasjon: Adams matkasse og sjekkliste

  • Vi hadde blitt ferdige med alle intervjuene, og en mer konkret idé av hva vi skulle lage. Vi hadde også kommet fram til at vi måtte innsnevre målgruppa til kun innvandrerforeldre, for det ble for mye å skulle ha med hele familien.
  • Adams matkasse-konseptet gikk på at man skulle ha en førstehjelps-starter pack, altså alt man trenger for å lære førstehjelp i en boks
  • Sjekkliste-konseptet gikk på at brukeren skulle ha en progresjon
  • Vi ville ha en redningsdukke, men dette var vanskelig å få tak i.     Bildet kan inneholde: produkt, tekst, diagram, tegnefilm, design.

3. iterasjon: Førstehjelp på 1-1-3

              Bildet kan inneholde: tekst, font, materiell eiendom.

  • Vi gikk videre med Adams matkasse- og sjekklistekonseptet fra forrige iterasjon. Nå hadde vi den endelige idéen vår.

​​​​​           

  • Løsningen skulle bestå av kort i lokket på boksen, med bilde av handlingen foran og enkel forklaring på norsk bak.          
  • Vi ønsket oss fortsatt dukke, men var beredt på å lage en prototype uten.
  • Vi kom fram til å benytte lyssignaler, der lysene skulle signalisere hvilken etappe i løpet man var i, som trafikklys
  • Prototypen skulle også gi lydsignaler, slik at brukeren fikk hjelp med å holde rytmen i brystkompresjoner.           

4. iterasjon: videreutvikling av førstehjelp på 1-1-3

  • Vi gjennomførte brukbarhetstester med brukerne våre, og de syntes prototypen var lett å forstå, men bemerket at knappene var vanskelige å trykke på. Vi hadde tidligere sett på knapper som kunne bli brukt, men alt var dessverre utsolgt.

  • Størrelsen på kortene ble A6 per brukernes ønsker.             
  • I lys av COVID-19 ble vi nødt til å forenkle idéen, og det ga konsekvenser for prototypingen. Begrenset adgang til materialer gjorde at vi måtte bruke skisser mer.

5.  iterasjon: Tilbakemeldinger fra gruppetimer, og summativ testing

  • Etter presentasjon av prototyper, fikk vi tilbakemelding om at vi kunne bruke strømførende tråd for å skape et bedre brukergrensesnitt, så brukeren hadde noe mer spennende å gjøre enn å trykke på en knapp.

             

  • Vi fikk tak i et dukkehode, og med en pute fikk vi en realistisk motstand for brukeren når de skulle utføre hjertekompresjoner.

            



Milepæler

Bildet kan inneholde: tekst, font, linje, diagram, design.

Publisert 3. mars 2020 13:42 - Sist endret 11. juni 2020 19:44