kAMeRAT

Du er nyutdannet og har nettopp landet din først jobb. Fremtiden virker lys og du er klar for å starte på et nytt kapittel i livet. Du ser frem til å lære masse, bli kjent med kollegaene dine, få større økonomisk frihet og starte på spennende arbeidsoppgaver. Men oppstarten blir ikke helt som du hadde sett for deg. Lunsjpausen blir byttet ut med tørre brødskiver foran tastaturet og sosiale aktiviteter er utsatt på ubestemt tid. Teammøter blir byttet ut med møter på Teams og hjelpen er plutselig lenger unna enn pulten på andre siden av det åpne kontorlandskapet. Hvordan har nyutdannede opplevd oppstart i ny jobb i en tid med mye hjemmekontor? Vi i kAMeRAT ønsker å utforske dette i vårt prosjekt.

gruppebilde

 

Tema
Med den pågående Covid-19 pandemien som kontekst er årets gitte overordnede tema 'opplevelsen av isolasjon og ensomhet som mange kjenner på'. Prosjektet skal resultere i en fungerende prototype som skal hjelpe målgruppen mot følelse av isolasjon hvor interaksjonen skal foregå uten skjerm.
Målgruppe

Vi i kAMeRAT har valgt nyutdannede som har startet i ny jobb under Covid-19 pandemien som målgruppe. Vi er interesserte i å finne ut hvordan personer i denne målgruppen har opplevd oppstart i ny jobb i en tid med mye hjemmekontor ettersom vi ser for oss at det kan være utfordrende å få innpass i et etablert miljø når alt foregår digitalt. Har de blitt godt mottatt og får de hjelpen og veiledningen de trenger?  Klarer de å opprettholde gode rutiner i hverdagen? Blir de sett og hørt? Vi ønsket å designe en artefakt for og med brukere i denne målgruppen.

Moodboard for temaet nyutdannede.

Plan og prosess

Bildet kan inneholde: rektangel, skråningen, font, parallell, mønster.

Bildet kan inneholde: skråningen, triangel, rektangel, font, kunst.

Datainnsamling

For å få innblikk i målgruppens tanker, opplevelser og behov, intervjuet vi to brukere fra målgruppen. Etter gjennomgang og analyse av intervjuene, gjennomførte vi en digital workshop med begge brukerne.

Bildet kan inneholde: produkt, organ, organisme, linje, font.

Problemstilling

Etter intervjuene og workshop stod vi igjen med problemstillingen

Hvordan kan vi legge til rette for enkel sosialisering i en travel og isolert hverdag på hjemmekontoret?

Brukerne var blant annet opptatt av at løsningen skulle være lavterskel og lite tidkrevende. De ønsket også at løsningen kunne bidra til sosialisering og at artefakten kunne hjelpe til med å ha samtaler som ikke kun dreide seg om jobb.

To hovedkonsepter

Etter workshoppen begynte vi å utarbeide lavoppløselige prototyper, hovedsakelig ved å skissere ulike ideer. Vi fokuserte ideene våre rundt to hovedkonsepter; kaffepause og spillboks.

Kaffepause

 

kaffemaskin prototyper


Spillboks

 

spillboks prototyper

 

Evaluering av de to hovedkonseptene og selvrapportering

Ettersom vi hadde to ulike hovedideer til hvilken rolle artefakten kunne ha i brukerens jobbhverdag, gjennomførte vi en evaluering med brukerne. Kollegaene bodde langt fra hverandre, så det ville være vanskelig å bruke en artefakt som krevde at kollegaene skulle møtes fysisk i løpet av arbeidsdagen. Vi bestemte oss derfor for å fokusere mer på kaffepause-ideen i det videre arbeidet, men kombinere tanken om en samtalestarter fra spillboks-ideen inn i kaffepause-ideen, etter brukerne sitt ønske.

Vi ville derfor lage en artefakt som kan brukes på, eller i nærheten av, hjemmekontoret. For å forstå brukskonteksten det framtidige artefaktet skulle inngå i, tok vi i bruk selvrapportering der brukerne sendte oss bilder av sine hjemmekontor. 

Prototyping

De første tankene rundt kaffepause-ideen dreide seg mye om at man skulle kunne skru på kaffemaskinen til en annen kollega, slik at de sammen kunne ta en kaffepause. Vi fant raskt ut at det ville blitt vanskelig å generalisere, da folk ofte har ulike kaffemaskiner. I tillegg ga den ene brukeren uttrykk for at hun ikke likte kaffe, men var veldig glad i te. Vi åpnet derfor muligheten for at løsningen kunne være en pause, hvor brukeren selv kan bestemme hva de ønsket å drikke. Vi så blant annet på ideen om at brukeren kunne bruke artefaktet til å signalisere til kollegaer at de ønsker en felles kaffepause. Videre diskuterte vi på hvilke måte dette skulle gjøres i samråd med brukerne.

Bildet kan inneholde: organisme, font, håndskrift, rektangel, automatisk del.

For å utforske blant annet størrelse, utseende samt få en mer konkret prototype å jobbe ut fra, materialiserte vi ideen til lavoppløselige papp-prototyper som fokuserte på form og størrelse til artefaktet.

Endelig prototype

Systemet vi har laget svarer på problemstillingen ved at brukerne kan ta en etterlengtet lavterskel, kortvarig og sosial pause i løpet av jobbhverdagen. Ved at to, eller flere, kolleger har hver sin artefakt, kan artefaktene knyttes sammen for å ha en pause når de ønsker. Kort med spørsmål, gåter og dilemmaer kan hjelpe brukerne til å dreie samtalen vekk fra jobb. Løsningen i bruk kan sees i prosjektvideoen vi har laget.

Bildet kan inneholde: servise, bord, tre, rektangel, servering.

Den endelige prototypen består av en portabel drikkebrikke med plass til en alminnelig kopp. Hvis man ønsker en kort kaffepause, kan man sette en kopp på denne brikken. Denne brikken ville da signalisere til andre brikker at en kollega er klar for kaffepause. De andre kan dermed akseptere pausen ved å selv putte sin kopp på sin brikke. Deretter blir artefaktene koblet sammen, og samtalen kan starte. For å kombinere noen av behovene rundt det å holde i gang en samtale, har vi utvidet løsningen til å ha kort med ulike gåter, dilemmaer eller oppgaver ved siden av.

Interaksjon

Lys signaliserer prototypens ulike tilstander. Prototypen starter med å lyse hvitt for å vise at prototypen er klar til å bli tatt i bruk. For å signalisere at noen ønsker en kaffepause skifter lysene farge fra hvitt til gult. Dette skjer når en bruker setter kaffekoppen sin på sin drikkebrikke. Om en annen kollega ønsker å ta seg en kaffe og lysene fortsatt lyser gult, kan de også sette koppen sin på drikkebrikke. Da vil lysene lyse et par sekunder i regnbuefarger, og de to er koblet sammen og kan starte praten. Deretter vil begge brikkene lyse opp i grønt for å vise at pausen er i gang. Lysene signaliserer deretter hvor lenge det er igjen av pausen ved hjelp av tidsbegrensing. Ett og ett lys skifter over fra grønt til hvitt mens tiden teller ned, for eksempel fem minutter.

Bildet kan inneholde: servise, drikkevarer, bildekk, gass, servering.

Teknisk løsning

Løsningen består av to artefakter med LED-lyslenker som er trådløst koblet sammen med hverandre i et system ved hjelp av wifi-moduler som har en rekkevidde på opptil 250 meter i åpent miljø. Fototransistorer plassert midt på drikkebrikkene vil registrere om brukeren har satt koppen sin på drikkebrikken. Videre er kortboks og drikkebrikke 3D-printet for holdbarhet og estetikkens skyld, etter ønske fra brukerne.

Bildet kan inneholde: servise, briller, servering, tre, dingser.

Bildet kan inneholde: servise, briller, servering, tre, dingser.

 

logo kamerat

Gruppemedlemmer:

Andrea Corneliussen Austeng
Andreas Askim Vatne
Mathias Monrad Morsund
Ragnhild Myrnes
Thea Løseth

Video

Prosjektvideo

Kode

Kode på GitHub

Presentasjoner