Femklang

Bildet kan inneholde: font.
I en musikers hverdag er øving ganske fundamentalt. Noen musikere tar sin tid til å øve mye i forberedelse til en konsert eller opptaksprøve. De fleste musikere antar vi har et grunnleggende behov for å øve på sitt instrument der formålet kan være forberedelse og utvikling av sine musikalske ferdigheter. Samtidig lever vi i et teknologibasert samfunn, hvor vi ser nye innovasjoner som hjelper til mennesker i ulike profesjoner. Vårt tema er dermed musikk og vi ønsker å utvikle en løsning som er nyttig i øvingssituasjoner for musikere.
Tema og målgruppe

Med tanke på at alle i gruppa er musikktilhengere, synes vi det er et interessant tema hvor vi kan utforske områder i musikk/hos musikere. Vi har vært i kontakt med musikere gjennom våre gruppemedlemmer som har bekjente på skolen og Forsvaret (garden). Vårt fokus er å forstå musikernes behov og hverdag, og det kom vi fram til med 6 musikere. Med det ønsker vi å få et innblikk av deres forberedelsesmetoder og fremføringsscenarioer. Vi har dermed valgt musikere i 20-årene, som vår målgruppe.

Problemstiling - Hvordan kan teknologi utvide øvingsrommet for musikere?
Datainnsamling 

Vi ønsket å samle inn data om musikernes liv og deres behov. For å oppnå det, valgte vi å gjennomføre enkeltintervjuer. For å unngå en manusbasert dialog, gjennomførte vi semi-struktruerte intervjuer med et par spørsmål skrevet ned på forhånd. Vi startet intervjuprosessen ved å utføre pilotintervju slik at vi ble forberedt på svar og oppfølgningsspørsmål. Formålet var å kunne få et innblikk i de ulike perspektivene brukerne befant seg i (med tanke på ulike instrumenter og øvingsrutiner brukerne har). 

Analyse

Etter å ha samlet kvalitative data fra enkeltintervjuene, valgte vi å bruke "Affinity Diagram" og gjennomføre en idémyldringsprosess med brukerne for å strukturere funnet og finne sammenhenger og musikernes behov. Etter å ha hatt åpen koding av funn, kategoriserte vi dem innenfor tre temaer vi mente var sentrale i dataen. De var følgende: øving, hjelpemidler og fremføring. 


Bildet kan inneholde: bord, datamaskin, møbler, stol, skrivebord.

Bildet kan inneholde: fargerikhet, post-it lapp, rektangel, font, parallell.

Prototyping

Konsept

Etter intervjuer og workshops med brukerne, ble det tydelig lagt fram for oss at musikere stadig opplever nervøsitet av distraksjoner som lys, lyd, temperatur etc. Disse distraksjonene kommer til grunn basert på folks tilstedeværelse og sceneoppsett. Vi kom dermed fram til å ha publikum som vårt konsept til dette prosjektet.

Bildet kan inneholde: mikrofon, menneskekroppen, offentlig adresse system, kunstner, brann.

 

Formkonsept

Hovedtanken for formkonseptet vårt er en artefakt med menneskelignende faktorer. Formkonseptet vårt skal kunne kommunisere funksjonene i prototypen som representerer lys, lyd og hørsel.

 

Lavoppløselige prototyper

I begynnelsen av prototypingsfasen lagde vi flere lavoppløselige prototyper av papp, papir, plastelina etc. for å teste ut ulike formkonsepter som robot, kamera, musikkspiller . Disse prototypene er videreutviklede løsninger som er basert på brukernes idéer. Etter at vi lagde disse prototypene, satte vi oss ned med brukerne for en evaluering for å vurdere hva som er interessant for dem, hva som fungerte og eventuelt ikke fungerte. 

Bildet kan inneholde: kreativ kunst, kunst, tre, rektangel, lekeblokk.
Veskeformet simulator
Bildet kan inneholde: tre, kommunikasjonsenhet, lydutstyr, gulvbelegg, elektronisk apparat.
Monitorformet simulator
Bildet kan inneholde: fraktboks, pakkematerialer, rektangel, pakkelevering, emballasje og merking.
Prototype med sceneoppsett
​​
Bildet kan inneholde: rektangel, tre, tekstil, hodeplagg, kunst.
Konsertsimulator m/Bucket Hat
Bildet kan inneholde: rektangel, kameratilbehør, font, kameraer og optikk, lydutstyr.
Konsertsimulator på stativ med menneskelignende faktorer
Bildet kan inneholde: servise, gest, font, sirkel, asfalt.
Lyskaster simulator
Bildet kan inneholde: leketøy, tre, kunst, gass, ull.
Kameraformet prototype 1
Bildet kan inneholde: kreativ kunst, lekeblokk, maling, begivenhet, kunst.
Kameraformet prototype 2
Sluttprototype - Ove

Brukerne viste stor interesse for å gå videre med robotløsningen. Etter evalueringen med brukerne fant vi ut at de trengte noe bærbart og en form for simulasjon som tar i bruk lys og lyd. Vi prøvde å opprettholde brukernes ønsker, ved å fremlyse formkonseptet i prototypen, av å forme ut "øyne", "munn" og "ører". Gjennom funksjonaliteten implementert av Arduino skal "Ove" fremlyse konseptet publikum og det å bli observert.

Bildet kan inneholde: lcd-projektor, utgangsenhet, videoprojektor, multimedia projektor, font.Bildet kan inneholde: briller, bord, briller, tavle, bildesign.Bildet kan inneholde: hånd, netbook, bildesign, finger, duppeditt.

Bildet kan inneholde: utgangsenhet, lydutstyr, duppeditt, gass, mediaspiller.Bildet kan inneholde: bildesign, duppeditt, gass, maskin, bildel.

 

 

Teknisk implementasjon og funksjonalitet

Arduino er et sentralt element i prototypen vår med tanke på dets funksjonalitet (lys og lyd). For å kunne implementere funksjonene vi hadde planlagt trengte vi komponenter i tillegg til Arduino Starter Kit. Prototypen skal da gjennom rgb-LEDene lyse ut av "øynene" og gjennom en høyttaler skal "munnen" lage tilfeldige lyder som dukker opp på konserter. Prototypen skal også ta inn lyd gjennom "ørene" og gjennkjenne lyden på en lydsensor. 

Tilleggskomponenter:

DFRobot DFR0299

- Lydsensor WPSE309

- Høyttaler element

 

Bildet kan inneholde: passiv kretskomponent, kretskomponent, brødbrett, maskinvareprogrammerer, elektriske ledninger.Bildet kan inneholde: passiv kretskomponent, kretskomponent, maskinvareprogrammerer, elektronisk komponent, mikrokontroller.Bildet kan inneholde: passiv kretskomponent, brødbrett, kretskomponent, elektronisk instrument, maskinvareprogrammerer.


         

Bildet kan inneholde: fottøy, bukse, sko, band spiller, møbler.
 Fra venste: Jonas, Karin, Anushan, Bagus, Dion
Gruppemedlemmer

Jonas Finborud Nyman

Karin Margrethe Hvalby

Anushan Raveendranathan

Bagus André Aarvak

Dion Lind