Future Design

Gruppe medlemmer fra venstre til høyre : Sofie, Simen, Thusiha og Rodas 

      



Mål gruppe

Målgruppe vi valgte er kjæledyr og dyreeiere. Vi bestemte oss for å fokusere på tilgang og potensial når vi valgte målgruppe, fordi vi hadde vanskeligheter med å få tilgang til den første målgruppa vi hadde tenkt på. Mange mennesker eier kjæledyr, så det var ikke veldig vanskelige å finne brukerne, og vi antok at eierne ville være interessert for å delta på et prosjekt som dreide seg om noe de brydde seg om

Datainnsamlingsmetode

Data metoden vi gikk for er traingulering der vi brukte kvalitativ intervjuer, observasjon og workshop. Vi hadde intervjuene hos brukerne så vi kan ha en forståelse av deres omgivelser, gjøre det mer fleksibel for dem å møte og for å bygge et forhold med dem. Vi forklarte hva DMB innebærer, og det vi som designere gjor og deres rolle i design prosessen. Fokuset vårt under interjue var ikke i hovedsak rettet mot å finne problemområder, men også å finne positive områder som vi kanskje kan forsterke.

 

Analyse 

Vi analyserte data vi hadde funnet ved bruk av tematiske analyse som innebærer 6 faser. Vi forventet at det blir vanskelig å finne et felles tema med alle tre brukerne men etter analysering og noen tilbakemeldinger fra gruppelærerne og workshop med brukerne, vi klart å finne et fellas tema.

 

 

 

Prototyping

 Etter analysering vi hadde en brainstorming session, da vi kom med flere ideer rundt de temaene vi endte opp med etter Funn.

Etter det, hvert medlem på gruppa deltok med å prototype de ideene vi hadde for å konkretisere ideene til et konsept og gi den et form. Vi tegnet skisser individuelt, og da kolliderte vi de beste ideer fra alle sammen til én skisse for hver idé. Og på denne måten hadde vi e konsept for hvert ide. 


Lav oppløselige prototype: Fokuset vårt var ikke i hovedsak bare problemområder som må fikses, men også positive områder som vi kanskje kan gjøre morsommere. Hvert medlem deltok med å prototype ideene vi hadde kommet til, først tegna vi skisser individuelt, og vi deretter kolliderte alle våre ideer og prototyper til én for hver idé. Vi lo deretter brukerne velge et tema de ville at vi skal fokusere og jobbe med. Dermed begrense ide rommet vårt. 

Prototypen som ble valgt 

Vi valgt å gå med produktet hjernetrim. Siden eierne likt den best.  Dermed valgte vi problemområde aktivitet, fordi noen av de dyrene pleier ikke å bevege seg nok. Eierne skal sette de lydsensor lekkene rundt huset på gjemte steder. Så skal dyren lette etter lyden og trykke på den som skal da gi ut en belønningEtter et workshop med brukerne der vi visste de lav oppløselige skisser vi lagde og tilbakemeldinger fra den andre presentasjon vi hadde. Vi endte opp med konseptet aktivitet. Dermed valgte vi hjernetrim, fordi eierne mente at dyrene var ikke aktive nok og ville ha noe som motiverte dem for å bevege seg.

 

 

Eierne skal sette de lyd-sensor lekkene rundt huset på gjemte steder, så skal dyrene lette etter hvor lyden kommer fra og trykke på den og da kommer de til å få en belønning som skal komme ut av lekken

 

Visjon, konsept og formkonsept

Visjonen vår var å skape et produkt som var interessant og motiverende til å oppmuntre kjæledyrene til å samhandle med det og dermed øke deres aktivitetsnivå i huset.

Konseptet vårt er aktivitet, og vårt formkonsept er en dyreleke. For å konkretisere ideen har vi valgt å gi leken formen av en boks med en tennisball.

 

Moodboard 

Ved delte en fil på canva der alle brainstormet rundt konseptet og lo inn bilder fra forskjellige steder for mulige materialer og alt som handlet temaen for å hjelpe oss med å konkretisere formen og lagde en moodboard.

Konkretisering av Form

Det siste form som vi ble enig om var en firekantet boks med en stor knapp som tiltrekker oppmerksomheten til kjæledyrene.  

 

 

 

Horizontal prototype vi lagde for å ta med oss til workshopen og vise frem vårt visjon og om den tilsvarer brukernes behov og visjon 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slutteprodukt/Artefakten 

Gjennom workshops, observasjoner, samtaler med brukerne og flere iterasjoner vi kom frem til dette designet, et tangible hjernetrim lek. Med tanken på konseptet vårt aktivitet og visjonen vi hadde for å øke kjæledyrenes aktivitetsnivå.

Vi ble veldig fornøyd med hvordan vi kom frem til problemområde og løsningen. Og samarbeide på gruppa var veldig bra noe som skapte et bra miljø der alle var komfortabel med hverandre og vi kunne komme til enigheter og ta beslutninger med hensyn til alle perspektiver og meninger.

Funksjonalitet blir forklart i tekniske rapport og mer om prosessen i sluttrapport. 

Milepælsplan 

Presentasjon 1

Presentasjon 2

Video av brukscenario

Kode til løsningen

Publisert 31. mai 2023 16:07 - Sist endret 31. mai 2023 17:16