unlock(6, sense);

logo

📕 Projektbeskrivelse:

Vi velger “more than a human world”-oppgaven. Her ønsker vi å bruke teknologi og sensorer for å unlocke vår sjette sans, men også ta hensyn til miljøet rundt oss! Sensorene vil gi oss muligheten til å oppdage ting som vi selv ikke kan oppdage.

Målgruppen vår er småbarnsforeldre, her er vi interressert i å utforske deres hverdag og hva vi kan gjøre for å forbedre den:)

Målgruppe 🧍‍♀️🧍‍♂️

Vår målgruppe er småbarnsforeldre med barn 0-4 år.

Datainnsamlingsmetoder ✍️

Vi planlegger å bruke en kombinasjon av semi-strukturerte intervjuer, observasjon og workshop for å få innsikt i bruken og behovene.

Ved å gjennomføre disse datainnsamlingene, håper vi på å få et helhetlig bilde av hvordan småbarnsforeldrenes hverdag ser ut og hvilke utfordringer de kan stå overfor.

Dette vil hjelpe oss med å få verdifull informasjon som vi kan bruke til å forstå målgruppen bedre og inkludere brukere i utviklingen av løsningen.

gruppebilde:)

Gruppemedlemmer: Kenny, Fredrik, Mila, Emilia, Imtiaz og Tania

Temaer vi ønsket å utforske

Søvn 🥱

Hvordan påvirker søvnkvaliteten deres hverdagen som småbarnsforeldre? Hvilke utfordringer opplever småbarnsforeldre knyttet til søvn hos deres barn, og hvordan påvirker det deres egen søvn?

Tid ⏰

Hvordan opplever småbarnsforeldre utfordringer knyttet til tidsstyring, organisering og fritid i deres hverdag?

 
Stress ❗️

Hva er de største stressfaktorene i deres hverdag, og hvordan påvirker de deres velvære og familiesamhold? Hvilke tiltak tar dere for å redusere stressnivået deres, og hva fungerer best for dere? 

Kosthold 🥦

Hvordan prioriterer småbarnsforeldre kostholdet til deres barn og familie, og hvilke utfordringer møter de i denne sammenhengen?

Iterasjon 1: Brukergruppe🧍‍♀️🧍‍♂️

I prosessen med å velge målgruppe for prosjektet, var det viktig for oss å velge en gruppe som vi ikke selv tilhører og som vi har begrenset kunnskap om. Dette ga oss muligheten til å ha en åpen tilnærming til prosjektet. Vi ønsket også å velge en målgruppe som vi hadde god tilgang til, slik at brukerne kunne delta i alle viktige faser av prosjektet.

Etter en brainstorming for å identifisere målgrupper som oppfylte våre krav, bestemte vi oss til slutt for å fokusere på småbarnsforeldre.

I begynnelsen av prosjektet hadde vi tilgang til fire brukere, alle med barn i alderen 0-4 år. Det ble tydelig at to av disse brukerne var vanskelig å få tak i, da det var utfordrende å finne tidspunkter for de første intervjuene. Disse to brukerne trakk seg derfor fra prosjektet, og vi satt igjen med to brukere.

Etter råd fra gruppelæreren bestemte vi oss for å involvere domeneeksperter i prosjektet for å få mer data og annen nyttig innsikt. Dette ville bidra til å komplettere informasjonen vi fikk fra brukerne og gi oss en bredere forståelse av problemområdet.

Iterasjon 2: Intervju med brukere og funn 📄 ✍️

Vi brukte semi-strukturerte intervjuer med domene-ekspertene og brukerne våre i den første datainnsamlingen. 

Ved å gjennomføre en analyse av data, identifiserte vi de fire behovene hos brukerne: tid, søvn, kosthold og stress. 

Iterasjon 3: Selvrapportering, første prototyper og workshop 📒 🛠

Fordi målgruppen vår var lite tilgjengelig, var selvrapportering en god mulighet til å gi brukere rom til å loggføre informasjon når det passer dem. Slik kom vi frem til at tema søvn var en viktig aspekt alle brukere våre hadde utfordring med. 

Vi holdt en workshop med brukerne der de fikk interagere med de lavoppløselige prototypene og komme med innspill til andre mulige prototyper. Interaksjonen foregikk gjennom at brukerne fikk se på ulike skisser, samt fikk en gjennomgang av den tiltenkte bruken og funksjonene. Under workshopen forsøkte vi å skape en avslappet atmosfære som kunne gi brukerne muligheten til å dele sine tanker og egne ideer rundt de ulike prototypene. 

 

Funn etter workshop:

De prototypene vi endte opp med var en automatisk vuggeseng som skulle vugget ved uro hos et spedbarn (prototype 1), og også en liten bamse eller en hanske som kunne ligge oppå barnet og utføre små bevegelser for å stimulere og roe ned barnet og etterligne foreldrenes hånd (prototype 2). Disse skulle ikke bare dekke et barns behov for god søvnkvalitet, men også foreldrene, der vi fant ut at det var et problem med oppvåkninger og håndtering av barnet i løpet av natta, og at dette også kunne bidra til uro om dagen.

Prototype 1

Konsept: Beroligende / søvndyssende​
Form-konsept: Bevegelse (funksjon)

Automatisert vuggeseng, berolige barnet uten å måtte vugge det selv hele tiden.
Tegnet av Mila:

Prototype 2

Konsept: Beroligende / nærhet​
Form-konsept (objekt): hånd/bamse (skilpadde)

Å "simulere" en hånd som etterligner klappende/strykende bevegelser på babyens rygg, berolige barnet.
Tegnet av Mila:

Tegnet av Imtiaz:

Fjerde iterasjon: Formgiving og designvalg 🎨 📐

Løsningen vi kom fram til, ble en vuggeseng som skulle vugge automatisk etter at en bruker vugget den manuelt et par ganger. Den fullstendige formen består i dag av en vuggeseng og en liten treboks med et hjul som er festet til vuggesengen med en liten tråd og vugger sengen frem og tilbake ved hjelp av en motor inne i boksen.

Bildet kan inneholde: tre, rektangel, gulvbelegg, hardtre, lakk.

Lenker:

🔗 Obligatorisk gruppepresentasjon 1: Link til presentasjon av prosjektidé (17. mars 2023) 

  • Oppdatering: vi har endret målgruppe og ideer mtp tilbakemelding.

🔗 Obligatorisk gruppepresentasjon 2: Link til presentasjon av prototyper (27. april 2023)

 

🔗 Hovedrapport: Link

🔗 Teknisk rapport: Link

🔗 GitHub-kode: unlock6sense/vugge.ino

🔗 Videopresentasjon: video😀