Retningslinjer for PPU3100T – H12-V13

Vi gjør oppmerksom på at det alltid er siste versjon av dette dokumentet som gjelder. Ved endringer som får betydning for studentene, vil administrasjonen informere om endringene.

Du finner semesterspesifikk informasjon vedrørende undervisning og viktge datoer og frister på emnets semesterside og på Fronter.

  1. Teoriundervisningen

  2. Praksis

  3. Skriftlige oppgaver underveis i studiet

  4. Eksamen

  5. Skikkethetsvurdering
     


    1. Teoriundervisningen

    1.1 Sommerkurs i regi av Teach first UK

    1.2 Forelesningene i pedagogikk og didaktikk. Det er fellesforelesninger i pedagogikk og didaktikk. Forelesningene tar opp sentrale temaer for læring og undervisning, og relaterer seg til aktuell forskning og sentrale deler av studielitteraturen.

    1.3 Seminargrupper i pedagogikk. På seminargruppen i pedagogikk problematiseres stoff fra forelesningene og oppgaveskriving står sentralt. Frammøte i seminargruppen er obligatorisk.

    1.4 Fagdidaktikkundervisningen. Fagdidaktikk dreier seg om undervisning og læring i skolefag, med læreplanene som sentrale dokumenter. Undervisningen består av seminarpregede forelesninger og praktisk-metodiske innslag. Fagdidaktikkundervisningen er obligatorisk.

    1.5 Fravær fra obligatorisk teoriundervisning. Følgende fravær godkjennes i de forskjellige komponentene:

    Seminargruppene i pedagogikk: Inntil 30%

    Fagdidaktikkundervisningen: Inntil 30%

    Det er ikke mulig å søke om å forhåndsgodkjent fravær. Så lenge fraværet ikke overstiger 20%, skal ikke administrasjonen ha beskjed om fraværet. I prinsippet er alt fravær tellende, uavhengig av årsak. Vi oppfordrer likevel til å ta vare på eventuelle sykemeldinger og annen dokumentasjon gjennom studiet, slik at vi i tilfeller der fraværet ligger i nærheten av 30 %, kan gjøre en individuell vurdering. Blir fraværet betydelig høyere enn dette, må studiet uansett avbrytes.

     

    2. Praksis

    Studentene skal observere og vurdere andre læreres undervisning og de skal selv overta undervisningen med erfarne lærere som veiledere. Studentene skal få god øvelse i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. De skal gå inn som fullverdige medlemmer av lærerkollegiet.

     

    Se retningslinjer for praksis

     

    3. Skriftlige oppgaver og krav underveis i studiet

    De skriftlige oppgavene har som hovedmål å binde sammen erfaringene fra skolens praksisfelt med teoretisk kunnskap og refleksjon. I arbeidet med oppgavene vil det bli lagt til rette for veiledning fra faglærere og for idéutveksling og samarbeid studentene i mellom. Enkelte av oppgavene leveres for veiledning og kommentarer innen gitte frister.

    Underveis i studiet skal det skrives og leveres:

     

    • Obligatorisk skriftlig oppgave:
      1. Oppgave i pedagogikk, leveres høstsemester. Vurderes godkjent/ikke godkjent. (OBL1)

     

    Se vurderingskriterier for OBL1

     

    • Obligatorisk muntlig oppgave:
      2. Gruppeoppgave i pedagogikk og fagdidaktikk. Muntlig fremføring vårsemester. Vurderes godkjent/ikke-godkjent. (OBL2)

     

    For tofagsstudenter trekker administrasjonen hvilket fagdidaktiske fag studentene skal ha fremføring i. Gruppeinndelingen basert på trekkingen publiseres en uke før fastsatt dato for fremføringen.


    Se vurderingskriterier for OBL2

     

    4. Eksamen PPU3100T

For å kunne fremstille seg til eksamen må alle de følgende obligatoriske komponenter være godkjente:

  • Seminargruppene i pedagogikk
  • Fagdidaktikkundervisningen, mikroundervisning og skrivepedagogiske kurs
  • Obligatorisk skriftlig oppgave i pedagogikk (OBL 1)
  • Obligatorisk muntlig oppgave bestående av en gruppeoppgave i pedagogikk og fagdidaktikk og muntlig fremføring (OBL 2)
  • Godkjenningsskjema for tilleggspensum for ettfagsstudenter.

Eksamensordning for tofagsstudenter

Eksamen består av 3 deler:

Eksamensdel 1: Praksis. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til de to andre eksamensdelene.
Eksamensdel 2: Skriftlig eksamen i pedagogikk og fagdidaktikk primærfag

Eksamensdel 3: Hjemmeeksamen i fagdidaktikk sekundærfag

Du finner nærmere beskrivelse av de ulike eksamensdelene, formelle krav og vurderingskriterier lenger ned.
Trekkfrist for eksamen er tre uker før den første skriftlige eksamen.

For studenter med to fagdidaktiske fag vil primærfag være det faget de har masterkompetanse i.

Eksamensdatoer for eksamensdel 2 og 3 kunngjøres på semestersidene og på Fronter.

Beskrivelse av eksamensdel 1: Praksis. Se Retningslinjer for praksis.

Beskrivelse av eksamensdel 2: Skriftlig 6-timers eksamen i pedagogikk og fagdidaktikk primærfag.

Beskrivelse av eksamensdel 3: Hjemmeeksamen i fagdidaktikk sekundærfag. Veiledning og informasjon om innhold gis i forbindelse med fagdidaktikkundervisningen. Besvarelsen skal være på 6 sider.

Eksamensordning for ettfagsstudenter

Eksamen består av 3 deler:

Eksamensdel 1: Praksis. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til de to andre eksamensdelene.

Eksamensdel 2: Skriftlig eksamen i pedagogikk og fagdidaktikk primærfag.

Eksamensdel 3: Hjemmeeksamen i fagdidaktikk sekundærfag

Du finner nærmere beskrivelse av de ulike eksamensdelene, formelle krav og vurderingskriterier lenger ned.
Trekkfrist for eksamen er tre uker før den første skriftlige eksamen.

Fagdidaktikk primærfag: Ordinær studielitteratur skal i hovedsak brukes (til den skriftlige eksamen)

Fagdidaktikk sekundærfag: Tilleggspensum på 650 sider skal i hovedsak brukes ved hjemmeeksamen.
Tilleggspensum med særskilt faglitteratur i faget på 650 sider skal godkjennes av faglærer.
Godkjenning av tilleggspensum: Godkjenningsskjema for tilleggslitteratur, som finnes på semestersiden og på Fronter, skal fylles ut og leveres faglærer. Det er studentenes ansvar å få tilleggspensumet godkjent av fagdidaktiker innen angitt frist på semestersiden og Fronter.

Eksamensdatoer for eksamensdel 2 og 3 kunngjøres på semestersidene og på Fronter.

Beskrivelse av eksamensdel 1: Praksis. Se Retningslinjer for praksis.

Beskrivelse av eksamensdel 2: Skriftlig 6-timers eksamen i pedagogikk og fagdidaktikk primærfag

Beskrivelse av eksamensdel 3: Hjemmeeksamen i fagdidaktikk sekundærfag. Veiledning og informasjon om innhold gis i forbindelse med fagdidaktikkundervisningen. Litteraturen som her benyttes skal i hovedsak være tilleggspensum. Besvarelsen skal være på 6 sider.

Formelle krav til hjemmeeksamen

Omfang: Hjemmeeksamen skal bestå av 6 sider. Oppgitte sidetall inkluderer ikke forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer, tabeller og vedlegg. Oppgaveteksten skal ligge vedlagt.

Litteraturhenvisninger: Referanser i tekst, med forfatternavn, årstall og eventuelt side (ILS anbefaler stilen APA 5).

Skrifttype og størrelse: 10 punkts Verdana eller 12 punkts Times New Roman.

Linjeavstand: 1 ½

Avsnitt markeres med ekstra linjeskift.

Paginering: Hjemmeeksamen skal ha sidetall.

Innlevering: Oppgaven leveres elektronisk på Fronter.

Forside: Oppgaven skal ha egen forside. Forsiden skal kun inneholde denne informasjonen: Overskrift: Hjemmeeksamen i fagdidaktikk sekundærfag, samt PPU3100T, innleveringssemester, årstall og kandidatnummer. Skriv ikke navnet ditt i besvarelsen.

Innholdsfortegnelse: Oppgaven skal ha en innholdsfortegnelse.

Litteraturliste: Det skal være en alfabetisert litteraturliste etter oppgaven (ILS anbefaler stilen APA 5).

Den godkjente listen for tilleggspensum (godskjenningsskjema) skal leveres elektronisk sammen med hjemmeeksamen (gjelder kun ettfagsstudenter).

Vurderingskriterier for skriftlig 6-timers eksamen i pedagogikk og fagdidaktikk primærfag (eksamensdel 2)

Vurderingskriterier for hjemmeeksamen i fagdidaktikk sekundærfag (eksamensdel 3)

Karakter og vekting av oppgaver, regler ved kontinuasjonseksamen og forbedring av karakter

Se emnebeskrivelsen

 

5. Skikkethetsvurdering

I henhold til Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, etter lov om universiteter og høyskoler §4-10, omfattes praktisk-pedagogisk utdanning og lærerutdanninger ved Universitetet i Oslo av krav til skikkethetsvurdering av alle studenter.

Skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studieløpet ved Universitetet i Oslo og inngår i en helhetsvurdering av studentenes faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for læreryrket. Det å vurdere en student som ikke skikket, etter en særskilt skikkethetsvurdering, benyttes kun i helt spesielle tilfeller. Skikkethetsvurderingen trer i kraft når andre formelle og uformelle virkemidler i studiet, som skal sikre at bare studenter som oppfyller kravene får vitnemål, ikke har avhjulpet situasjonen.

Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning har fastsatt noen kriterier for skikkethet som man blir vurdert på i utdanningsløpet. Dersom det er tvil om en student oppfyller disse kriteriene vil det fortas en særskilt skikkethetsvurdering.

§3. Vurderingskritereier for lærerutdanningene:

  1. Studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg og til å lede læringsprosesser for barn og unge i samsvar med mål og retningslinjer for barnehagens og skolens virksomhet
  2. Studenten viser manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en barnegruppe eller klasse ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn og unges sikkerhet og dere psykiske og fysiske helse
  3. Studenten unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn og unge i samsvar med mål og retningslinjer for barnehagens og skolens virksomhet
  4. Studenten viser manglende vilje eller evne til å kommunisere og samarbeide med barn, unge og voksne
  5. Studenten har problemer av en slik art at han/hum fungerer svært dårlig i forhold til sine omgivelser
  6. Studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i lærerstudiet og kommende yrkesroller
  7. Studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledningen

Dersom utdanningsinstitusjonen tviler på skikketheten til en student skal vedkommende varsles skriftlig og innkalles til en vurderingssamtale med institusjonsansvarlig. Deretter vil  institusjonen tilby utvidet oppfølging av studenten hvis dette anses som hensiktsmessig for studentens studieforløp.

Hvis utvidet oppfølging og veiledning ikke fører til nødvendige endring og utvikling hos studenten, blir saken fremmet for Skikkethetsnemda ved Universitetet i Oslo.

Skikkethetsnemda lager en innstilling til Klagenemda ved Universitetet i Oslo. På bakgrunn av innstillingen fatter klagenemda vedtak om studenten er skikket etter reglene i lov om universiteter og høyskoler § 4-10 tredje- og fjerde ledd.

Dersom en student blir vurdert som ikke-skikket kan vedkommende utestenges fra utdanningen i inntil 3 år.

Publisert 20. aug. 2012 13:08 - Sist endret 1. okt. 2012 08:40