Søke om ny en gruppe
- Undersøk først om en gruppe med samme formål allerede finnes. Kontakt lokal it eller nettredaktøren for din enhet.
- Logg på i Brukerinfo, gå til Grupper -> Ny gruppe.
- Fyll ut skjemaet.
- Vent på svar fra brukeradministrasjonen, som behandler søknaden. Du får svar på e-post til brukerkontoen du var pålogget med i Brukerinfo.
Forklaringer til skjemaet
Det er laget retningslinjer for oppretting av grupper som du skal lese før du sender inn en søknad om å få opprettet en gruppe.
Gruppenavn
Gruppenavn skal følge retningslinjene, og må være forklarende for bruken av gruppen. Merk at gruppenavn ikke kan endres etter at gruppen er opprettet.
Beskrivelse
Her forklarer du hva gruppen skal brukes til. Forklaringen bør være forståelig for alle som jobber ved UiO.
Moderatorgruppe
Her kan du sette hvilke grupper som skal kunne moderere gruppen etter at den er opprettet, for eksempel legge til og fjerne medlemmer fra gruppen.
System(er) gruppen skal være kjent i
Valgene her setter hvilke system ved UiO gruppen skal eksistere i. En gruppe kan eksistere i flere systemer, så flere valg kan settes. Begrens deg til å velge de systemene du har behov for. Dette gjelder spesielt filgrupper (NIS_fg@uio og NIS_fg@ifi). Gruppen kan senere utvides til flere systemer.
Tjeneste | Gruppetype |
---|---|
Vortex | NIS_ng@uio |
Nettgruppe | NIS_ng@uio |
Filgruppe | NIS_fg@uio (og evt. NIS_fg@ifi for at gruppen også skal eksistere ved Institutt for Informatikk) |
Rettigheter i Windows | AD_group |
Deling på fellesområder | AD_group og NIS_fg@uio |
Nettgruppe for gruppe med person-objekt | NIS_ng@uio og group@ldap |
Azure (Office365, Teams, Sharepoint, OneDrive) | azure_group |
Merk at alle nye grupper som får spread NIS_fg@uio, altså filgrupper, vil samtidig også få AD_group. Dette kommer av at lagringsløsningen til UiO (HNAS) bruker AD for oppslag av grupper.
Endre moderatortilgang
Ved oppretting av grupper setter drift en gruppe som moderator. Hvis det i ettertid er behov for at flere grupper har moderatortilgang må noen i den eksisterende moderatorgruppen henvende seg til IT-hjelp og be om endret tilgang.
Ring oss
Vi har åpent mellom 08:30 og 17:00 på hverdager,
og mellom 10:00 og 15:00 på lørdager.
Telefonnummer: 22 84 00 04
Send inn sak til oss
Du kan sende inn din forespørsel via e-post til: it-support@uio.no.
Gå til e-postBook et videomøte over Zoom
Er du student eller ansatt kan du avtale veiledningstime hos UiO Helpdesk over Zoom. Tilgjengelige tider er tirsdag til torsdag mellom 11:00 og 13:00.
Book et videomøte