English version of this page

Tilgang til mine dokumenter og OneDrive i UiO Programkiosk

Første gang du åpner VMWare Horizon Client får du spørsmål om du vil dele lokale filer med sesjonen, her skal du velge JA/YES. Gjør du dette vil dine lokale dokumenter bli tilgjengelig i alle applikasjoner du bruker i UiO Programkiosk. 

Gjorde du ikke dette første gang, se Jeg finner ikke dokumentene mine, eller valgte ikke å dele første gang jeg brukte VMware, nedenfor.

Hvor finner jeg dokumentene?

Hvis du velger Open/Åpne fra et program du åpner i UiO Programkiosk, eller hvis du åpner File Explorer i UiO Programkiosk, finner du dokumentene dine nederst i det venstre området i filvisningen under This PC og Brukernavn på (Z:)". Med andre ord ligger dine lokale filer under Z:\ i UiO Programkiosk. 

file explorer, hjemmeområde

Hvor finner jeg OneDrive for UiO?

Om du åpner Z: i File ExplorerUiO Programkiosk, så finner du alle dokumentene du har på din lokale PC, inkludert mappen OneDrive - Universitetet i Oslo.

Du kan også få tilgang direkte ved å starte appen OneDrive i UiO Programkiosk.

file explorer, Onedrive

Jeg finner ikke dokumentene mine, eller valgte ikke å dele første gang jeg brukte VMware. Hva gjør jeg?

Hvis du ikke finner dokumentene dine, må du slå på deling av mapper og disker.

1. Åpne VMWare, og klikk på Settings øverst til høyre.

2. Velg Drive & Folder Sharing, og slå på Share your local files C:\users\username

 

Bilde av valg for å dele mapper og disker

Da vil Z:\ , med dine dokumenter, dukke opp.

Jeg bruker web-klienten, så min "Settings" ser ikke slik ut

For web-klienten så ser "Enable Client Sharing" slik ut:

Om du da trykker på "Select" kan du også legge til flere mapper du ønsker å dele (som beskrevet nedenfor). 

Jeg har filer på D:\ som jeg trenger i applikasjonen

Da må du igjen gå inn i Settings og dele D:\-disken din med UiO Programkiosk (VMWare).

1. Klikk på Add.

Settings in VMWarem Add drive-knappen markert

2. Velg This PC og Local Disk (D:)

Søk i veiledningene
Kontakt brukerstøtte:

Ring oss

Vi har åpent mellom 08:30 og 17:00 på hverdager,
og mellom 10:00 og 15:00 på lørdager.

Telefonnummer: 22 84 00 04

Send inn sak til oss

Du kan sende inn din forespørsel via e-post til: it-support@uio.no.

Gå til e-post

Book et videomøte over Zoom

Er du student eller ansatt kan du avtale veiledningstime hos UiO Helpdesk over Zoom. Tilgjengelige tider er tirsdag til torsdag mellom 11:00 og 13:00.

Book et videomøte

Chat med oss

Vår chat er bemannet mellom 09:00 og 16:00 på hverdager.

Åpne chat
Publisert 8. sep. 2022 10:10 - Sist endret 18. des. 2023 09:33