PPR

Grunnlagsmateriale for Master i pedagogikk: Pedagogisk-psykologisk rådgivning (PPR)

Grunnlagsmateriale

PED4011

PED4101 PED4102
PED4103 PED4104 PED4105
PED4191    

Emneevalueringsrapporter

Evalueringsrapporter sendt til Programrådet blir brukt i denne sammenheng, og ikke evt. versjoner som ble tilpasset og publisert på nett.

2019 Høst 2020 Vår 2020 Høst 2021 Vår 2021Høst
Se emner med kode PED41XX og PED4011

Karakterer og karakterfordeling 2019-2021(inkludert 2022 dersom det foreligger)

Karakterfordeling og strykprosent for PPR (data hentet 04.04.2022).

Kun for UiO-brukere: Se oversikt i statistikkverktøyet Tableau. Username er brukernavn@uio.no, passordet er ditt UiO passord du ellers bruker til pålogging.

Gjennomføring og frafall

Data hentet 04.04.2022

* Det er avvik mellom tall fra Tableau og FS. Årsaken er ikke like tydelig, dersom det er ønskelig kan den enkelte nivåkoordinator ta kontakt med Esra for å se nærmere på dette.

Kun for UiO-brukere: Se samme oversikt i statistikkverktøyet Tableau (OBS! dette er link fra nasjonal rapport som UiO ikke rår over, endringer kan føre til at linken blir brutt). Username er brukernavn@uio.no, passordet er ditt UiO passord du ellers bruker til pålogging.

Statistikk masteropptak

Masteropptak, søkertall m.m.

Søkernes fagbakgrunn

PPR rekrutterer studenter med følgende bachelorgrad fra UiO (det er ikke gitt at disse fullførte denne studieretningen)

Spesialpedagogikk Psykologi Sosiologi
Pedagogikk Helseledelse og helseøkonomi Sosialantropologi
Statsvitenskap Asia- og Midtøsten-studier Kultur og kommunikasjon
Religion og samfunn Geofag: geologi, geofysikk og geografi Tverrfaglige kjønnsstudier
Kriminologi Filosofi og idéhistorie  

Masteropptak, poenggrenser for opptak

  2019 2020 2021
KDL 3,21 3,06 3,11
UDO 2,5 3,17 3, 28
PPR 3,19 3,53 3,54
KULA 3,33 3,33 3,44

For å komme inn på master må søkere ha et C-snitt. Et godkjent C-snitt tilsvarer et karaktersnitt på 2,5, hvor A=5, B=4, C=3, D=2 og E=1.

De med lavest snitt fikk tilbud etter at studenter med høyere snitt hadde takket nei til plass.

Karakter på masteroppgaven vår 2021

  Ant. studenter A B C D E Ant. strøket Snittkarakter
KDL (PED4591) 14* 6 (46%) 4 (31%) 3 (23%)     0 4,32
UDO (PED4392) 9*   4 (57%) 1 (14%) 1 (14%) 1 (14%) 0 3,14
PPR (PED4191) 19 4 (21%) 7 (37%) 5 (26%) 3 (16%)   0 3,63
KULA (PED4491) 28* 2 (8%) 11 (42%) 9 (35%) 4 (15%)   0 3,42

 A=5, B=4, C=3, D=2 og E=1

*Avvik kommer av enten gyldig fravær eller ikke levert

Masteroppgavetittel - innlevert vår 2021

Foreldretoleranse: Betydningen av barnets kjønn for foreldres toleranse av atferdsproblemer

Parental Tolerance: The relation of child gender to parental tolerance of disruptive behaviors

Tilbake til skolen etter en ervervet hjerneskade

Arbeidsalliansen i systemperspektiv - Hvordan oppfatter PP-rådgivere det å jobbe systemrettet i samarbeid med skoler og barnehager?

The working alliance in a systemic perspective - How do educational-psychology counselors perceive working system-oriented in collaboration with schools and kindergartens?

Vokabularutvikling hos språklige minoriteter i barnehagen – En litteraturstudie om barnehagepedagogens tiltak for å støtte minoritetsspråklige barns vokabularutvikling på andrespråket.
Seksuelle misbruk - Ivaretagelse av barnet

Skolen og læreres unike rolle for vold- og overgrepsutsatte elever

The unique role of schools and teachers for victims of abuse and violence

Problematferd i klasserommet Narrativ litteraturgjennomgang av komponenter i læringsmiljøet som kan forebygge og redusere problematferd i grunnskolen Forstyrrende atferd og klasseledelse En kvalitativ studie av fire læreres forståelse av og arbeid med forstyrrende atferd
Eleven min har dysleksi, hva nå? En litteraturstudie av forskning på dyslektikeres opplevelser rundt emosjonell støtte i skolen. Kompetanseheving av barnehageansatte: Om det bare fantes en enkel oppskrift - Egenskaper ved kompetansehevingsprogrammer rettet mot å heve den språklige kvaliteten i barnehagen

PP-rådgiveres oppfatning av multikulturell rådgivning: En kvalitativ intervjustudie av hvordan PP-rådgivere oppfatter gjennomføring av multikulturell rådgivning overfor minoritetsspråklige foreldre

Educational Psychological Counselors' Perception of Multicultural Counseling

Sosial kompetanse i skolen; Utvikling av empati og selvkontroll

 

What Seems to be Working Here? Identifying Common Elements in Brief Emotion Regulation Interventions for Children and Adolescents – A Systematic Review

Språkvalg og identitet: En kvalitativ studie av norsk-pakistanske mødres tanker om tospråklighet, morsmål, språkvalg og identitet.

Språklig engasjert og selvregulert? Korte intervensjoner og deres effekt ved behandling av emosjonelle- eller psykiske vansker hos barn og unge - En systematisk oversikt

Kulturelt mangfold i barnehagen - en kvalitativ studie om pedagogiske lederes handlingsrom i kulturelt mangfoldige barnehager

Cultural diversity in kindergartens in Norway

Selvbestemmelse i voksenopplæringen for personer med lett utviklingshemming

Sekundært

Publisert 21. sep. 2021 13:52 - Sist endret 1. des. 2022 08:14