Grunnlagsmateriale
- Læringsutbyttebeskrivelsen for Pedagogisk-psykologisk rådgivning (PPR) er tilgjengelig på nett
- Programbeskrivelse / studieretningbeskrivelse, den siste godkjente versjonen i Programrådet og STUV
- Emnebeskrivelser for PPR:
PED4101 | PED4102 | |
PED4103 | PED4104 | PED4105 |
PED4191 |
- Praksisundersøkelsen ble gjennomført i 2021 og er tilgjengelig her. I tillegg er det gjennomført en nåsituasjonsanalyse.
- Karriereintervju - disse publiseres på nett og oppdateres forsøksvis med relevante intervju
- Praksisintervju - Det er nylig opprettet en ny nettside om praksis ved IPED. I den forbindelse er det også gjort praksisintervju
- Oppsummering av PULS-undersøkelse blant IPED-studenter
- Tekstlig fremstilling av programmet (også tilgjengelig på nettsidene for studieretningen)
Emneevalueringsrapporter
Evalueringsrapporter sendt til Programrådet blir brukt i denne sammenheng, og ikke evt. versjoner som ble tilpasset og publisert på nett.
2019 Høst | 2020 Vår | 2020 Høst | 2021 Vår | 2021Høst |
---|---|---|---|---|
|
Se emner med kode PED41XX og PED4011 |
Karakterer og karakterfordeling 2019-2021(inkludert 2022 dersom det foreligger)
Karakterfordeling og strykprosent for PPR (data hentet 04.04.2022).
Kun for UiO-brukere: Se oversikt i statistikkverktøyet Tableau. Username er brukernavn@uio.no, passordet er ditt UiO passord du ellers bruker til pålogging.
Gjennomføring og frafall
Data hentet 04.04.2022
* Det er avvik mellom tall fra Tableau og FS. Årsaken er ikke like tydelig, dersom det er ønskelig kan den enkelte nivåkoordinator ta kontakt med Esra for å se nærmere på dette.
Kun for UiO-brukere: Se samme oversikt i statistikkverktøyet Tableau (OBS! dette er link fra nasjonal rapport som UiO ikke rår over, endringer kan føre til at linken blir brutt). Username er brukernavn@uio.no, passordet er ditt UiO passord du ellers bruker til pålogging.
Statistikk masteropptak
Søkernes fagbakgrunn
PPR rekrutterer studenter med følgende bachelorgrad fra UiO (det er ikke gitt at disse fullførte denne studieretningen)
Spesialpedagogikk | Psykologi | Sosiologi |
Pedagogikk | Helseledelse og helseøkonomi | Sosialantropologi |
Statsvitenskap | Asia- og Midtøsten-studier | Kultur og kommunikasjon |
Religion og samfunn | Geofag: geologi, geofysikk og geografi | Tverrfaglige kjønnsstudier |
Kriminologi | Filosofi og idéhistorie |
Masteropptak, poenggrenser for opptak
2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|
KDL | 3,21 | 3,06 | 3,11 |
UDO | 2,5 | 3,17 | 3, 28 |
PPR | 3,19 | 3,53 | 3,54 |
KULA | 3,33 | 3,33 | 3,44 |
For å komme inn på master må søkere ha et C-snitt. Et godkjent C-snitt tilsvarer et karaktersnitt på 2,5, hvor A=5, B=4, C=3, D=2 og E=1.
De med lavest snitt fikk tilbud etter at studenter med høyere snitt hadde takket nei til plass.
Karakter på masteroppgaven vår 2021
Ant. studenter | A | B | C | D | E | Ant. strøket | Snittkarakter | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KDL (PED4591) | 14* | 6 (46%) | 4 (31%) | 3 (23%) | 0 | 4,32 | ||
UDO (PED4392) | 9* | 4 (57%) | 1 (14%) | 1 (14%) | 1 (14%) | 0 | 3,14 | |
PPR (PED4191) | 19 | 4 (21%) | 7 (37%) | 5 (26%) | 3 (16%) | 0 | 3,63 | |
KULA (PED4491) | 28* | 2 (8%) | 11 (42%) | 9 (35%) | 4 (15%) | 0 | 3,42 |
A=5, B=4, C=3, D=2 og E=1
*Avvik kommer av enten gyldig fravær eller ikke levert
Masteroppgavetittel - innlevert vår 2021
Foreldretoleranse: Betydningen av barnets kjønn for foreldres toleranse av atferdsproblemer Parental Tolerance: The relation of child gender to parental tolerance of disruptive behaviors |
Tilbake til skolen etter en ervervet hjerneskade |
Arbeidsalliansen i systemperspektiv - Hvordan oppfatter PP-rådgivere det å jobbe systemrettet i samarbeid med skoler og barnehager? The working alliance in a systemic perspective - How do educational-psychology counselors perceive working system-oriented in collaboration with schools and kindergartens? |
Vokabularutvikling hos språklige minoriteter i barnehagen – En litteraturstudie om barnehagepedagogens tiltak for å støtte minoritetsspråklige barns vokabularutvikling på andrespråket. |
Seksuelle misbruk - Ivaretagelse av barnet |
Skolen og læreres unike rolle for vold- og overgrepsutsatte elever The unique role of schools and teachers for victims of abuse and violence |
Problematferd i klasserommet Narrativ litteraturgjennomgang av komponenter i læringsmiljøet som kan forebygge og redusere problematferd i grunnskolen | Forstyrrende atferd og klasseledelse En kvalitativ studie av fire læreres forståelse av og arbeid med forstyrrende atferd |
Eleven min har dysleksi, hva nå? En litteraturstudie av forskning på dyslektikeres opplevelser rundt emosjonell støtte i skolen. | Kompetanseheving av barnehageansatte: Om det bare fantes en enkel oppskrift - Egenskaper ved kompetansehevingsprogrammer rettet mot å heve den språklige kvaliteten i barnehagen |
PP-rådgiveres oppfatning av multikulturell rådgivning: En kvalitativ intervjustudie av hvordan PP-rådgivere oppfatter gjennomføring av multikulturell rådgivning overfor minoritetsspråklige foreldre Educational Psychological Counselors' Perception of Multicultural Counseling |
Sosial kompetanse i skolen; Utvikling av empati og selvkontroll
|
What Seems to be Working Here? Identifying Common Elements in Brief Emotion Regulation Interventions for Children and Adolescents – A Systematic Review |
Språkvalg og identitet: En kvalitativ studie av norsk-pakistanske mødres tanker om tospråklighet, morsmål, språkvalg og identitet. |
Språklig engasjert og selvregulert? | Korte intervensjoner og deres effekt ved behandling av emosjonelle- eller psykiske vansker hos barn og unge - En systematisk oversikt |
Kulturelt mangfold i barnehagen - en kvalitativ studie om pedagogiske lederes handlingsrom i kulturelt mangfoldige barnehager Cultural diversity in kindergartens in Norway |
Selvbestemmelse i voksenopplæringen for personer med lett utviklingshemming |