Protokoll fra møte i Programrådet for Master i rettsvitenskap

Tilstede: Maria Astrup Hjort, Anders Bernhard Mikelsen, Jon Christian F. Nordrum, Harald Irgens-Jensen, Alf Petter Høgberg (under sak 1-4), Katrine Broch Hauge, Matthew William Saul, Thea Toft, Magnus G. Eikemo, Halvor Hegna Ingvaldsen

Observatører: Julie Orning, Randi Saunes, Frode Lyshaugen fra administrasjonen, Tone Linn Wærstad, Sondre Østensen-Landvik fra CELL, Katja Franko fra IKRS og Erling Johan Hjelmeng (under sak 2)   

Sekretær: Kristin Steen Slåttå 

J.nr.: 2023/3785

Sak 1/3/2024

(12.15-12.35) Erfaringsrunde

  • Innledning fra studiedekanen 
  • Erfaringer fra PMRs medlemmer
    • 1. studieår skal ha møte om ferdighetsstigen kommende torsdag, ellers ingen særskilte kommentarer 
    • Det er gjennomført møte om ferdighetsstigen på 2. studieår. Prosedyreøvelsen og semesteroppgaven er ferdighetselementer som allerede er på plass på studieåret, og ble poengtert i SFU-søknaden. Som del av møtet uttrykte de ansvarlige faglærerne sin misnøye med at tidspunktet for skoleeksamen i Silurveien ikke er fast fra semester til semester og oppfordrer fakultetet til å lande fikserte tidspunktet for dette med UiO sentralt. Saunes la til at fakultetet har vært tydelige på at de bør utvide kapasiteten i Silurveien, da det i dag er for mye press, og dette igjen er økende da flere legger om fra hjemmeeksamen til skoleeksamen.    
    • Ingen særskilte kommentarer fra 3. studieår 
    • Arbeidsgruppen som har sett på de semiobligatoriske emnene jobber med å ferdigstille rapporten, denne vil legges frem for PMR enten 3. juni eller i september. Ellers ingen særskilte kommentarer fra 4. studieår.
    • På 5. studieår er man godt i gang med gjennomføringen av eksamen på emnene. Denne våren ba man alle ansvarlige faglærere om å sende inn eksamensoppgavetekst til felles tidlig frist, og administrasjonen har gitt beskjed om at dette har gitt positiv effekt. Det er behov for å se nærmere på hvordan man bør kommentere risiko for bruk av KI-verktøy i sensorveiledninger.  
    • HUMR-programmet har fått tildelt to stipender for studenter utenfor EU/EØS/Sveits og vil ta imot to studenter fra Indonesia i høst 
    • Hektisk periode for studieadministrasjonen med planlegging av undervisning for høsten og gjennomføring av eksamen
    • Ingen særskilte kommentarer fra IKRS  
  • Orientering fra CELL

Tone Linn Wærstad er påtroppende faglig senterleder og orienterte om strategiprosessen. CELL har hatt en periode med stor usikkerhet som startet med beskjeden om at de mistet muligheten for å søke om finansiering av senteret for fem nye år. Det er nå avklart med fakultetet at CELL får en ufinansiert forlengelse ut 2026. Dette vil si at en strekker midlene CELL fikk for senterperioden juni 2020-juni 2025, forlengelsen er på 1,5 år. Midlene i den kommende perioden er betydelig mindre enn det senteret har hatt frem til nå som SFU, og det er behov for å fastsette hva som skal prioriteres. Hovedprosjektene er som følger:  

  • Ferdighetsstigen og undervisningsutvikling 
  • Læringsmiljø
  • Digitalisering 
  • Undervisningskultur og kompetansebygging  

For flere av disse prosjektene er de nå i en fase hvor de skal evalueres, systematiseres og integreres. Det vil si at CELL og PMR sine veier vil i enda større grad krysses og det er viktig med godt samarbeid. Utkast til strategi 2024-2026 vil orienteres nærmere om som del av møtet 3. juni. 

   
Sak 2/3/2024

(12.35-13.45) Vedtakssak: Rapport og anbefaling fra arbeidsgruppen for evaluering av dagens ordning i Lovdata under skoleeksamener 

Fremleggsnotat 

Rapport fra arbeidsgruppen 

Vedlegg 

  1. Digitale hjelpemidler til eksamen på Det juridiske fakultet (2022)
  2. Rapport fra arbeidsgruppe juni 2022
  3. Resultater fra JSUs studentundersøkelse (april 2024)

Leder for arbeidsgruppen, Erling Hjelmeng deltok for å orientere om arbeidet. Arbeidsgruppen har hatt dialog med Lovdata, både for å få inntrykk av hvordan ordningen med fritekstmerknader brukes av studentene, og for å ha god oversikt over de tekniske mulighetene i Lovdata.  

Bakgrunnen for arbeidsgruppen var en antagelse om at studentene bruker mye tid på å innarbeide i Lovdata ved bruk av fritekstmerknadene, blant annet til å klippe inn tekst fra litteratur, og å skrive inn tekst som kan brukes under eksamen. Vårt fakultetet er de eneste som har så liberale regler ved bruk av Lovdata under eksamen. Undersøkelsene som arbeidsgruppen gjorde bekreftet i stor grad antagelsene, men det ble poengtert at flere studenter bruker fritekstmerknadene på den måten som ordningen er ment. 

Arbeidsgruppen har diskutert andre muligheter, som å redusere antall tegn i fritekstmerknadene, sette makstall for antall merknader og innsnevre hvilke kilder man kan legge merknader i, men ingen av disse ble vurdert til å kunne løse hovedproblemet.   

Hjelmeng gikk igjennom alle anbefalingene fra arbeidsgruppen og poengterte at det var viktig å fortsette samarbeidet med Lovdata og å se på utarbeidelse av eksamensoppgaver dersom en går vekk fra fritekstmerknader. JSU-medlem Toft supplerte med at JSU ikke stiller seg bak flertallets anbefaling om å gå vekk fra fritekstmerknader, dette da studentene mener dette er en god måte å innarbeide Lovdata på, og at flere av problemene som har oppstått kan møtes med å gi bedre opplæring i hvordan dette verktøyet best bør brukes.  

Studieårsansvarlig på 1. studieår stilte seg positiv til forslaget om overgang til skoleeksamen på JUS1111. 

Det ble stilt spørsmål om arbeidsgruppen hadde vurdert enda mer restriktiv holdning, da henvisninger og det å navngi utvalg fortsatt gi mulighet for å legge inn "jukselapper". Disse mulighetene i Lovdata er PMR godt kjent med, og da dette ble diskutert i PMR tidligere så konkluderte en med at dette var en type misbruk som gav lite fordeler for studentene.  

Vedtak 

  • det nåværende kildetilfanget som er tilgjengelig i Lovdata under skoleeksamen (vedtatt høsten 2022) videreføres 
  • fritekstmerknadene avvikles fra og med høsten 2024, og erstattes med henvisningsmerknader inntil 30 tegn - vedtatt med 8 stemmer for, de 2 JSU-medlemmene stemte mot 
  • det skal utredes og legges frem sak for PMR høsten 2024 om eksamensform på JUS1111 
   
Sak 3/3/2024

(13.55-14.20) Diskusjonssak: Forslag til forenklinger i Styrings- og administrasjonsreglementet for Det juridiske fakultet      

Notat fra Kristin Steen Slåttå 

Vedlegg 

Prodekan for studier orienterte om bakgrunnen for saken og at forslagene til endring er først og fremst henvisninger til felles regler ved UiO og forenklinger i reglementet. Forslagene til endring ble gjennomgått punkt for punkt i plenum og det var ingen motforestillinger til forslagene om endring i §§ 10, 12 og 13.

Det ble kommentert at det er ønskelig å konkretisere hvem de faste observatørene i PMR er i reglementet. Dette gir bedre oversikt for de som skal sette seg inn i hva PMR er og hvem som deltar, videre har det en egen verdi å synliggjøre hvem disse observatørene er. PMR var positiv til at de faste observatørene også bør synliggjøres i reglementet.    

Anbefaling fra PMR   

PMR anbefaler at forslagene til endring av nåværende §§ 10, 12, 13 og 14 vedtas av Fakultetsstyret, med den endringen som fremkom for § 14 i møtet. 

   
Sak 4/3/2024

(14.20-15.00) Vedtakssak: Forslag til nærmere kriterier for litteraturkategoriene og forslag til mål for antall alternativer til hovedlitteraturen – Oppfølgning fra rapport «Retningslinjer for fastsettelse av anbefalt litteratur ved Juridisk fakultet ved Universitetet i Oslo». 

Notat fra Kristin Steen Slåttå 

Orientering: Status oppfølgingspunkter fra rapport «Retningslinjer for fastsettelse av anbefalt litteratur ved Juridisk fakultet ved Universitetet i Oslo» 

Vedlegg 

    I forslaget til definisjon for kategorien Utdypende litteratur står det "Listen bør ikke være lengre enn x oppføringer", her kommenterte flere av medlemmene at det er vanskelig å sette et fast tall, det er også stor forskjell på hvor mange studiepoeng et fag er og hvor bredt fagfeltet er. Poenget er at listen ikke bør være for lang og den bør være utarbeidet med studentene i sikte slik at de raskt kan få oversikt over litteraturen i faget. Det ble foreslått at en bør beskrive kort hvorfor hvert forslag er ført på listen, noe som også gir studentene veiledning. Å lage slike beskrivende tekster gir igjen flere oppgaver til ansvarlig faglærer, men listen vil sannsynligvis ligge ganske fast over tid. Samtidig vil det trolig fungere disiplinerende å kreve slike tekster med tanke på hvor mange oppføringen en da ønsker å sette opp. Det ble også poengtert at en bør være raus med tanke på å godkjenne ulike forklaringer for hvorfor noe skal settes opp som utdypende litteratur. Det ble tatt opp at man burde oppfordre lærerne til å sjekke egne fag og følge opp med å redusere antall oppføringer hvis listene er veldig lange.   

    Det er viktig å få en god engelsk oversettelse til Utdypende litteratur, i dag heter kategorien Supplementary litterature. Det ble foreslått at vi etterspør forslag fra de som er ansvarlig faglærere for engelske valgemner.

    Det ble foreslått en mindre justering i forslag til definisjon til Hovedlitteratur, at en bytter ut mordet "minimum" med "minst", dette var PMR positive til.   

    Vedtak

    PMR vedtok følgende beskrivelser av de tre litteraturkategoriene i møtet: 

    • Innføringslitteratur: Læremidler som gir introduksjon til faget. Læremidlene er eksempelvis noe mer elementære i dybde og/eller har en bredde som ikke dekker læringsmålene i faget.
    • Hovedlitteratur: Læremidler som dekker læringsmålene i faget og anbefales av faglærergruppen. Det bør settes opp minst to og ikke mer enn fire alternativer til hovedlitteratur i alle obligatoriske fag på masterstudiet i rettsvitenskap.  
    • Utdypende litteratur: Læremidler som går dypere inn i temaer og med det går utover læringsmålene. Det anbefales at en setter opp konkrete artikler og kortere tekster som kan bidra til å nyansere, gi flere perspektiver og identifisere omstridte spørsmål som er aktuelle for faget. Ansvarlig faglærer skal begrunne kort hvorfor læremiddelet er satt på listen. Listen over utdypende litteratur bør ikke være lenger enn at studenten kan enkelt få oversikt over læremidlene. 

    Administrasjonen følger opp ved neste utsendelse for revisjon av litteraturlister til ansvarlige faglærere om de fastsatte definisjonene. For kategorien Tilleggslitteratur vil den nye vedtatte definisjonen kreve revisjon for mange emner/fag. Prodekan for studier varsler om dette på allmøtet 16. mai, det ble også oppfordret til at studieadministrasjonen sendte ut varsel om dette før sommeren.    

       
    Sak 5/3/2024

    Skriftlig orienteringssak: Møtedatoer høsten 2024 

    Møtedatoer er sendt ut på e-post, høstens PMR-møter er: 

    • Torsdag 12. september kl 09.00-12.00 
    • Fredag 11. oktober kl 09.00-12.00
    • Fredag 6. desember kl 09.00-12.00
       
    6/3/2024

    Saker tatt på fullmakt 

    • Godkjent innsendte forslag om endringer av litteratur og læringsmål for valgemner som skal gå høsten 2024:  
      • JUR1511/JUS5511 Individuell arbeidsrett, ny utgave av bok hovedlitteratur
      • JUR1525/JUS5525 Sustainable Business, Finance & Circular Economy, ny artikkel hovedlitteratur
      • JUR1880/JUS5880 Financial Market Law and Regulation, liten justering av hovedlitteratur 
      • JUR1710/JUS5710 International Human Rights Law: Institutions and Procedures, mindre endringer av litteratur 
      • JUR1730/JUS5730 International Humanitarian Law (The Law of Armed Conflict), endring av hovedlitteratur på ba-nivå, oppdatering av nye versjoner
      • JUS5134 International Law of Peace, justert Kort om emnet, læringsmål og eksamensform, ny eksamensform written memo, max 4000 words including footnotes (A-F)
      • JUS5540 Public International Law, innføring av en open access bok
      • JUR1070/JUS5070 Forhandlinger, justert hovedlitteratur og læringsmål
      • JUR1310/JUS5310 EU Competition Law, endret innføringslitteratur, nytt  læringsmål
      • JUS1520/JUS5520 – International Environmental Law and Sustainability. Godkjent læringsmål og litteraturliste for emnet på ba-nivå 
       
    7/3/2024

    (15.00-15.15) Eventuelt

    Det var ingen saker til eventuelt 

     

    Publisert 16. mai 2024 13:58 - Sist endret 30. mai 2024 13:43