J.nr.: 2023/3785
Sak 1/3/2024 |
(12.15-12.35) Erfaringsrunde
Tone Linn Wærstad er påtroppende faglig senterleder og orienterte om strategiprosessen. CELL har hatt en periode med stor usikkerhet som startet med beskjeden om at de mistet muligheten for å søke om finansiering av senteret for fem nye år. Det er nå avklart med fakultetet at CELL får en ufinansiert forlengelse ut 2026. Dette vil si at en strekker midlene CELL fikk for senterperioden juni 2020-juni 2025, forlengelsen er på 1,5 år. Midlene i den kommende perioden er betydelig mindre enn det senteret har hatt frem til nå som SFU, og det er behov for å fastsette hva som skal prioriteres. Hovedprosjektene er som følger:
For flere av disse prosjektene er de nå i en fase hvor de skal evalueres, systematiseres og integreres. Det vil si at CELL og PMR sine veier vil i enda større grad krysses og det er viktig med godt samarbeid. Utkast til strategi 2024-2026 vil orienteres nærmere om som del av møtet 3. juni. |
Sak 2/3/2024 |
(12.35-13.45) Vedtakssak: Rapport og anbefaling fra arbeidsgruppen for evaluering av dagens ordning i Lovdata under skoleeksamener Vedlegg
Leder for arbeidsgruppen, Erling Hjelmeng deltok for å orientere om arbeidet. Arbeidsgruppen har hatt dialog med Lovdata, både for å få inntrykk av hvordan ordningen med fritekstmerknader brukes av studentene, og for å ha god oversikt over de tekniske mulighetene i Lovdata. Bakgrunnen for arbeidsgruppen var en antagelse om at studentene bruker mye tid på å innarbeide i Lovdata ved bruk av fritekstmerknadene, blant annet til å klippe inn tekst fra litteratur, og å skrive inn tekst som kan brukes under eksamen. Vårt fakultetet er de eneste som har så liberale regler ved bruk av Lovdata under eksamen. Undersøkelsene som arbeidsgruppen gjorde bekreftet i stor grad antagelsene, men det ble poengtert at flere studenter bruker fritekstmerknadene på den måten som ordningen er ment. Arbeidsgruppen har diskutert andre muligheter, som å redusere antall tegn i fritekstmerknadene, sette makstall for antall merknader og innsnevre hvilke kilder man kan legge merknader i, men ingen av disse ble vurdert til å kunne løse hovedproblemet. Hjelmeng gikk igjennom alle anbefalingene fra arbeidsgruppen og poengterte at det var viktig å fortsette samarbeidet med Lovdata og å se på utarbeidelse av eksamensoppgaver dersom en går vekk fra fritekstmerknader. JSU-medlem Toft supplerte med at JSU ikke stiller seg bak flertallets anbefaling om å gå vekk fra fritekstmerknader, dette da studentene mener dette er en god måte å innarbeide Lovdata på, og at flere av problemene som har oppstått kan møtes med å gi bedre opplæring i hvordan dette verktøyet best bør brukes. Studieårsansvarlig på 1. studieår stilte seg positiv til forslaget om overgang til skoleeksamen på JUS1111. Det ble stilt spørsmål om arbeidsgruppen hadde vurdert enda mer restriktiv holdning, da henvisninger og det å navngi utvalg fortsatt gi mulighet for å legge inn "jukselapper". Disse mulighetene i Lovdata er PMR godt kjent med, og da dette ble diskutert i PMR tidligere så konkluderte en med at dette var en type misbruk som gav lite fordeler for studentene. Vedtak
|
Sak 3/3/2024 |
(13.55-14.20) Diskusjonssak: Forslag til forenklinger i Styrings- og administrasjonsreglementet for Det juridiske fakultet Notat fra Kristin Steen Slåttå Vedlegg
Prodekan for studier orienterte om bakgrunnen for saken og at forslagene til endring er først og fremst henvisninger til felles regler ved UiO og forenklinger i reglementet. Forslagene til endring ble gjennomgått punkt for punkt i plenum og det var ingen motforestillinger til forslagene om endring i §§ 10, 12 og 13. Det ble kommentert at det er ønskelig å konkretisere hvem de faste observatørene i PMR er i reglementet. Dette gir bedre oversikt for de som skal sette seg inn i hva PMR er og hvem som deltar, videre har det en egen verdi å synliggjøre hvem disse observatørene er. PMR var positiv til at de faste observatørene også bør synliggjøres i reglementet. Anbefaling fra PMR PMR anbefaler at forslagene til endring av nåværende §§ 10, 12, 13 og 14 vedtas av Fakultetsstyret, med den endringen som fremkom for § 14 i møtet. |
Sak 4/3/2024 |
(14.20-15.00) Vedtakssak: Forslag til nærmere kriterier for litteraturkategoriene og forslag til mål for antall alternativer til hovedlitteraturen – Oppfølgning fra rapport «Retningslinjer for fastsettelse av anbefalt litteratur ved Juridisk fakultet ved Universitetet i Oslo». Notat fra Kristin Steen Slåttå Vedlegg
I forslaget til definisjon for kategorien Utdypende litteratur står det "Listen bør ikke være lengre enn x oppføringer", her kommenterte flere av medlemmene at det er vanskelig å sette et fast tall, det er også stor forskjell på hvor mange studiepoeng et fag er og hvor bredt fagfeltet er. Poenget er at listen ikke bør være for lang og den bør være utarbeidet med studentene i sikte slik at de raskt kan få oversikt over litteraturen i faget. Det ble foreslått at en bør beskrive kort hvorfor hvert forslag er ført på listen, noe som også gir studentene veiledning. Å lage slike beskrivende tekster gir igjen flere oppgaver til ansvarlig faglærer, men listen vil sannsynligvis ligge ganske fast over tid. Samtidig vil det trolig fungere disiplinerende å kreve slike tekster med tanke på hvor mange oppføringen en da ønsker å sette opp. Det ble også poengtert at en bør være raus med tanke på å godkjenne ulike forklaringer for hvorfor noe skal settes opp som utdypende litteratur. Det ble tatt opp at man burde oppfordre lærerne til å sjekke egne fag og følge opp med å redusere antall oppføringer hvis listene er veldig lange. Det er viktig å få en god engelsk oversettelse til Utdypende litteratur, i dag heter kategorien Supplementary litterature. Det ble foreslått at vi etterspør forslag fra de som er ansvarlig faglærere for engelske valgemner. Det ble foreslått en mindre justering i forslag til definisjon til Hovedlitteratur, at en bytter ut mordet "minimum" med "minst", dette var PMR positive til. Vedtak PMR vedtok følgende beskrivelser av de tre litteraturkategoriene i møtet:
Administrasjonen følger opp ved neste utsendelse for revisjon av litteraturlister til ansvarlige faglærere om de fastsatte definisjonene. For kategorien Tilleggslitteratur vil den nye vedtatte definisjonen kreve revisjon for mange emner/fag. Prodekan for studier varsler om dette på allmøtet 16. mai, det ble også oppfordret til at studieadministrasjonen sendte ut varsel om dette før sommeren. |
Sak 5/3/2024 |
Skriftlig orienteringssak: Møtedatoer høsten 2024 Møtedatoer er sendt ut på e-post, høstens PMR-møter er:
|
6/3/2024 |
Saker tatt på fullmakt
|
7/3/2024 |
(15.00-15.15) Eventuelt Det var ingen saker til eventuelt |