Møte 5/2016 – Utdanningskomiteen

1. Godkjenning av innkalling og referat fra forrige møte

2. Rekrutteringsstrategi

Innledning ved personaldirektør Irene Sandlie.

Vedlegg:

3. Digital eksamen

A. Status Silurveien.

Orientering ved prosjektleder Gry Anita Hemsing

B. Risiko- og sårbarhetsanalyse for prosjektet høsten 2016 - diskusjonssak

Vedlegg:

4. Seminar for Utdanningskomitéen 26. oktober

Status program ved programkomitéen.

5. Lærings- og arbeidsmiljøåret

Det planlegges et seminar om god undervisning i januar/februar 2017.
Har Utdanningskomitéen forslag til tema og målgruppe for et slikt seminar?

6. Møtekalender 2017

Innkalling til møter i Utdanningskomitéen i 2017 er sendt i Outlook.
Møtedagene er:

  • 10. januar
  • 14. februar
  • 23. mai
  • 19. juni
  • 19. september
  • 10. oktober
  • 7. november
  • 12. desember

Merk! Møtetidspunkt er 1330-1530 alle dager i 2017.

7. Informasjonsaker

  • NOKUT-konferansen 1. og 2. november 2016
    Påmeldingsfrist 18. oktober 2016.
    Mer info se Nokut.no
  • UHRs karakterkonferanse 20. oktober 2016
    Påmeldingsfrist er 3. oktober 2016.
    Mer info se uhr.no
  • Studiebarometeret 2016
    Studiebarometeret er en årlig spørreundersøkelse som sendes til 2. og 5. års studenter om deres egen opplevelse av kvalitet i studieprogrammet de går på. Årets undersøkelse gjennomføres i perioden 11. oktober til 7. november, vi mottar rådata og institusjonsrapporter henholdsvis ca. 16. november og 30. november og resultatene lanseres av NOKUT ca. 1. februar 2017.
    KD har bestemt at to av indikatorene fra Studiebarometeret skal benyttes som styringsparametere:
    • Faglig tidsbruk (timer) per uke blant heltidsstudenter
    • Skår på hvordan studentene oppfatter studiekvaliteten
    For å få opp svarprosenten er det viktig at alle enheter og studentrepresentative organ deltar aktivt i markedsføringen av Studiebarometeret, slik at de dataene vi får inn blir så representative som mulig. I 2015 hadde UiO en svarprosent på 39 %.
  • Si-fra-systemet
    LOS arbeider fortløpende med å forbedre informasjon om innmeldingssystemer i forhold til studenters og ansattes rettigheter og muligheter til å si fra om uønskede saker og hendelser. Avdeling for fagstøtte, Avdeling for personalstøtte, Eiendomsavdelingen og Enhet for helse, miljø og sikkerhet har nå samarbeidet om å etablere en felles plattform til alle innmeldingssystemene.

    Hensikten med en felles plattform er blant annet at kunnskapen om innmeldingssystemene skal økes, terskelen for innmelding skal være lav, samt at korrekt og effektiv sakshåndtering bedrer grunnlaget for å utarbeide statistikk og foreta kontinuerlige forbedringer. Prosjektet innebærer ikke integrasjon mellom systemene og de ulike innmeldingssystemene vil være å betrakte som selvstendige systemer.

    Den felles plattformen lanseres etter planen i november 2016. De ansatte som har arbeidsoppgaver knyttet til innmeldingssystemene vil få tilbud om nødvendig opplæring i forkant av lanseringen av den felles plattformen, og det planlegges en tydelig og synlig lanseringskampanje.

8. Eventuelt

Publisert 15. juni 2016 15:11 - Sist endret 16. mai 2019 09:52