Innkalt til møtet
Ordinære medlemmer
- Gro Bjørnerud Mo, prorektor og leder
- Birgitte Lerheim, førsteamanuensis for Nina Hoel, studiedekan TF
- Tarjei Bekkedal, studiedekan JF
- Elin Olaug Rosvold, studiedekan MED
- Gunn Enli, studiedekan HF
- Knut Martin Mørken, visedekan MN
- Amer Sehic, studiedekan OD
- Trine Waaktaar, prodekan SV
- Jon Magne Vestøl, studiedekan UV
- Bjørn Stensaker, leder LINK
- Eystein Gullbekk, universitetsbibliotekar UB
- Johannes Saastad, SP
- Christen Andreas Orvin Wroldsen, SP
- Susann Andora Biseth-Michelsen, SP
Ledelse og sekretariat
- Gro Bjørnerud Mo, prorektor
- Hanna Ekeli, avdelingsdirektør
- Kirsti Margrethe Mortensen, rådgiver
Varamedlemmer
- Tone Dyrdal Solbrekke, faglig leder FUP, 1. vara
- Studentparlamentet:
- 1. vara Kari Anne Andersen
- 2. vara Peter Linge Hessen
- 3. vara Marius Frans Linus Hillestad
Kopi
- Rektor
- Dekaner
- Administrative studieledere
- Ledere i avdeling for studieadministrasjon
- Kommunikasjonsdirektør Berit Kolberg Rossiné
Saksliste
1. Godkjenning av innkalling og referat
Godkjenning av referat fra ordinært møte 4. mai 2020, samt det ekstraordinære møtet 30. april.
Del 1 – Diskusjonssak
2. Studiestart og undervisning UiO høsten 2020
Studiedekan Gunn Enli, HF og studiedekan Knut Mørken, MN orienterer om arbeidet i Prosjektgruppa for studiestart og undervisning høsten 2020.
Kort orientering fra fakultetene om planer for studiestart, undervisning og eksamen. Fakultetene bes om å sende 3-4 PP-slides som beskriver planer for høsten til Kirsti på k.m.mortensen@admin.uio.no innen tirsdag 2. juni kl. 0900.
3. Revisjon av kvalitetssystemet
Leder av Link Bjørn Stensaker informerer om status i arbeidet med revisjon av kvalitetssystemet.
Vedlegg:
- Presentasjon vedrørende "Revisjon av UiOs kvalitetssystem. Status nå sett i sammenheng med krav til systemet".
Del 2 – Orienteringssaker
4. Forslag til felles etiske retningslinjer for veiledningsrelasjoner
Det ble i 2019 satt ned en arbeidsgruppe for å revidere UiOs etiske retningslinjer for veiledere. Utkastet har vært på høring i organisasjonen. Det vedlagte utkastet er justert etter innspillene fra høringen, og forelegges Forum for forskningsdekaner og Utdanningskomiteen før det etter planen vedtas av rektor.
Vedlegg:
- Notat av 26. mai 2020 fra Avdeling for studieadministrasjon vedrørende «Forslag til felles etiske retningslinjer for veiledningsrelasjoner» (pdf).
5. Politikk og retningslinjer for forskningsdatahåndtering
Politikk og retningslinjer for forskningsdatahåndtering påvirker studieløpet til studentene som skriver master- og bacheloroppgave hvor det brukes forskningsdata. Dataene skal håndteres etter de retningslinjene som er vedtatt i politikken. Det er veileder får et spesielt ansvar får å se at dette følges opp, men det er også flere institutter som nå arrangerer kurs for masterstudenter i samarbeid med blant annet UB for forskningsdatahåndtering.
Vedlegg:
6. Årsrapport 2019 fra LINK
Vedlegg:
7. Merittering
Bedømmelseskomiteen for utdanningsfaglig kompetanse består av dekan Aud V. Tønnesen, TF, leder av Link Bjørn Stensaker, studentrepresentant Johannes Saastad, SP, instituttleder Ellen Munte-Kaas, IFI, senterleder Malcolm Langford, CELL og master Kersti Börjars, St. Catherine’ s College, Oxford.
Det er kommet inn 12 søknader, herunder 9 menn og 3 kvinner. Alle fakultetene er representert.
Komiteen har hatt sitt første møte og er i gang med behandlingen av søknadene. Komiteen vil avslutte sitt arbeid i august, og saken blir lagt frem for vedtak i Universitetsstyret 8. og 9. september 2020.
8. Eventuelt
a) Honours Certificate in Environmental Humanities and Sciences (EHS)
Vedlegg:
- Notat fra HF vedrørende "Fakta om Honours Certificate in Environmental Humanities and Sciences (EHS)" med vedlegg.
b) Heldigital exphil høsten 2020
Vedlegg:
- Notat fra HF vedrørende "Notat om heldigital exphil høsten 2020"