Virker politikken?

En viktig lærdom fra koronakrisen var at det var vanskelig å gjennomføre tiltak på en måte som ga god innsikt i hvordan tiltakene faktisk virket. Hvordan kan forvaltningen gi politikerne råd om hvordan de kan prioritere innenfor stramme rammer? Om bruk av forsøk og kunnskapsbaserte metoder i forvaltningen.

Opptak av arrangementet

Målgruppe

Ansatte i offentlig forvaltning generelt, og særlig de som har ansvar for å utrede/utforme tiltak for å oppnå politiske målsettinger. Aktuelt også for forskere og studenter fra akademia.

Om konferansen

En viktig lærdom fra koronakrisen var at det var vanskelig å gjennomføre tiltak på en måte som ga god innsikt i hvordan tiltakene faktisk virket. Én mulig årsak kan være manglende kunnskap blant politikere og byråkrater om etisk forsvarlige metoder for å anslå slike effekter. En viktig oppgave for forvaltningen fremover vil være å gi politikerne råd om hvordan de kan prioritere innenfor stramme rammer. Mer kunnskap om hvordan virkemidlene faktisk virker vil være til hjelp.

Vi vil høre fra de som har lykkes i å benytte kunnskapsbaserte metoder for å avdekke effekter av tiltak, og de som har møtt utfordringer med å få aksept for å benytte metoder som randomiserte forsøk og andre kvasieksperimentelle metoder, som ofte innebærer forskjellsbehandling mellom grupper (en viktig forutsetning i mange tilfeller for å avdekke effekter).

Vi vil også diskutere hvordan vi fremover kan legge til rette for en bredere bruk av kunnskapsbasert virkemiddelbruk. Hva slags type data trenger vi? Hvem sitter på metodekunnskapen? Hvordan bør veiledningen legges opp? Er lovverkene som regulerer slike forsøk tilpasset de behov samfunnet har for å jobbe kunnskapsbasert?

Om foredragsholderne

Bilde av Amund Holmsen

Amund Holmsen

Amund Holmsen er ekspedisjonssjef, økonimiavdelingen, Finansdepeartementet

Bilde av Therese Riiser

Therese Riiser

Therese Riiser er dagens konferansier. Hun er påtroppende direktør i Sparebankforeningen og tidligere kommunikasjonsjef i Finansdepartementet

Portrettbilde av Mari Rege

Mari Rege

Mari Rege er professor i økonomi ved Universitetet i Stavanger.

Bilde av Camilla Stoltenberg

Camilla Stoltenberg

Camilla Stoltenberg er lege/forsker og har vært direktør for Folkehelseinstituttet siden 2012.

Bilde av Yngvar Åsholdt

Yngvar Åsholt

Yngve Åholdt er  kunnskapsdirektør i NAV.

Bilde av Mona Skaret

Mona Skaret

Mona Skaret er direktør for Utviklingsdivisjonen i Skatteetaten.

Portrett av MortenRosenkvist

Morten Rosenkvist

Morten Rosenkvist ble ny direktør for Utdanningsdirektoratet i januar 2023. Han har tidligere vært dirktør i Lånekassen og har også bakgrunn fra Kunnskapsdepartementet.

Hilde Singsaas

Hilde Singsaas er direktør for Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og har fagansvar for styring, organisering og ledelse i staten

Om Partnerforum

Finansdepartementet er medlem i Partnerforum, et samarbeid mellom Universitetet i Oslo, Handelshøyskolen BI og 20 statlige virksomheter. Vi diskuterer forvaltningspolitkk i prakis og samarbeider om å lage arrangementer om temaer som er aktuelle for statsforvaltningen. Partnerforum avholder årlig ca 25 arrangementer, herav ett seminar for hver partner. I fjor bidro 140 innledere for over 5000 deltakere på våre arrangementer.
    Dagens konferanse er Finansdepartementets "partnerseminar".

Finansdepartementet og Partnerforum
    Emneord: Økonomi, Effektivitet, FoU, Forvaltningspolitikk, Juss, Digitalisering, Styring
    Publisert 22. feb. 2023 13:19 - Sist endret 29. mars 2023 14:55