Innovasjonsmeldingen og offentlig sektor - hva nå?

Partnerforums sjette og siste innovasjonsnettverksmøte: Her diskuterte representanter fra sentrale departementer og organisasjoner Stortingsmeldingen "Et nyskapende og bærekraftig Norge". Hva vil den økte interessen for innovasjon i offentlig sektor bety rent konkret.

Hva vil departementene gjøre for å følge opp "innovasjonsmeldingen" og hvordan har de tenkt å koordinere arbeidet på tvers av departementene? Hvordan kan vi sikre et godt kunnskapsgrunnlag for politikkutformingen?

PROGRAM

Registrering, enkel bevertning

Velkommen ved Per Koch, direktør for Analyse og strategiutvikling, NFR

Kort presentasjon av innovasjonsmeldingen (pdf)
ved Tor-Ivar Wammer, seniorrådgiver, Nærings- og handelsdepartementet

Fornying i offentlig sektor, hovedtrekk fra Innovasjonsmeldingen og fornyingsstrategi (pdf)
ved Tore Martin Bredal, seniorrådgiver, Fornyings- og administrasjonsdepartementet

Innovasjon i helseforetakene, hva vet vi, hva gjør vi? (pdf)
ved Merete Rørvik, sekretariatsleder, Innomed

Hva kan kommunene gjøre for å følge opp innovasjonsmeldingen? (pdf)
ved Trude Andresen, utviklingsdirektør, KS

Virkemidler for forskning på innovasjon i offentlig sektor (pdf)
ved Trond Knudsen, programkoordinator, NFR

Diskusjon

Oppsummering

Om temaet
Landets første Stortingsmelding om innovasjon, St. meld. nr. 7 (2008-2009), Et nyskapende og bærekraftig Norge, inneholder et eget kapittel om innovasjon i offentlig sektor. For første gang utvides den helhetlige innovasjonspolitikken til ikke å bare ta for seg innovasjon i bedriftene, men også de offentlige institusjonene. Dette er viktig av flere grunner: Offentlig sektor må vise stor evne til innovasjon og omstilling om den skal møte de store utfordringene samfunnet stiller. Videre er det slik at offentlig, privat og sivil sektor bidrar til nye og forbedrede produkter, prosesser og tjenester i et tett samvirke. Det som skjer i offentlig sektor er derfor av stor betydning for utviklingen i resten av samfunnet, herunder også næringslivet.

Om bidragsyterne

Per Koch er direktør for analyse og strategiutvikling i Forskningsrådet med ansvar for utvikling av kunnskapsgrunnlaget for forsknings- og innovasjonspolitikken. Fra 2000 til 2006 var han ansatt ved forskningsinstituttet STEP, senere NIFU STEP, som forsker og leder, der han hadde hovedfokus på innovasjon og innovasjonspolitikk. Fra 2003 til 2005 ledet han PUBLIN, om innovasjon i offentlig sektor, et prosjekt under EUs femte rammeprogram.

Tor-Ivar Wammer er seniorrådgiver i Nærings- og handelsdepartementet. Wammer jobber med innovasjonspolitikk, blant annet med stortingsmeldingen om innovasjon. Han har tidligere jobbet med kompetansepolitikk i UFD (nå KD). Tor-Ivar er samfunnsviter med mastergrad i samfunn, vitenskap og teknologi (ESST) fra TIK-senteret (Teknologi, innovasjon og kultur) ved Universitetet i Oslo.

Tore Martin Bredal er seniorrådgiver i Fornyings- og administrasjonsdepartementet.

Merete Rørvik er sekretariatsleder i Innomed; Nasjonalt nettverk for behovsdrevet innovasjon i helsesektoren

Trude Andresen er utviklingsdirektør i KS, Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon. Trude er statsviter og har ansvar for innovasjon i KS, som er et område KS nå setter fokus på overfor kommunesektoren.

Trond Knudsen er programkoordinator FoU for innovasjon i offentlig sektor, Innovasjonsdivisjonen i Norges forskningsråd.

Partnerforum
Emneord: Innovasjon, FoU, Stat og kommune, Velferd og helse