Grunnlagsmateriale
- Læringsutbyttebeskrivelsen for Kommunikasjon, design og læring (KDL) er tilgjengelig på nett
- Programbeskrivelse / studieretningbeskrivelse, den siste godkjente versjonen i Programrådet og STUV
- Emnebeskrivelser for KDL:
PED4501 | PED4505 | |
PED4502 | PED4581 | PED4506 |
PED4540 | PED4582 | PED4591 |
- Praksisundersøkelsen ble gjennomført i 2021 og er tilgjengelig her. I tillegg er det gjennomført en nåsituasjonsanalyse.
- Karriereintervju - disse publiseres på nett og oppdateres forsøksvis med relevante intervju
- Praksisintervju - Det er nylig opprettet en nettside om praksis ved IPED. I den forbindelse er det også gjort praksisintervju
- Oppsummering av PULS-undersøkelse blant IPED-studenter
- Tekstlig fremstilling av programmet (også tilgjengelig på nettsidene for studieretningen)
Emneevalueringsrapporter
Evalueringsrapporter sendt til Programrådet blir brukt i denne sammenheng, og ikke evt. versjoner som ble tilpasset og publisert på nett.
2019 Høst | 2020 Vår | 2020 Høst | 2021 Vår | 2021 Høst |
---|---|---|---|---|
|
|
|
Se emner med kode PED45XX og PED4011 |
Karakterer og karakterfordeling 2019-2021 (inkludert 2022 dersom det foreligger)
Karakterfordeling og strykprosent for KDL (data hentet 04.04.2022).
Kun for UiO-brukere: Se oversikt i statistikkverktøyet Tableau. Username er brukernavn@uio.no, passordet er ditt UiO passord du ellers bruker til pålogging.
Gjennomføring og frafall
Data hentet 04.04.2022
* Det er avvik mellom tall fra Tableau og FS. Årsaken er ikke like tydelig, dersom det er ønskelig kan den enkelte nivåkoordinator ta kontakt med Esra for å se nærmere på dette.
Kun for UiO-brukere: Se samme oversikt i statistikkverktøyet Tableau (OBS! dette er link fra nasjonal rapport som UiO ikke rår over, endringer kan føre til at linken blir brutt). Username er brukernavn@uio.no, passordet er ditt UiO passord du ellers bruker til pålogging.
Statistikk masteropptak
Søkernes fagbakgrunn
KDL rekrutterer studenter med følgende bachelorgrad fra UiO (det er ikke gitt at disse fullførte denne studieretningen)
Spesialpedagogikk | Språk | Psykologi |
Pedagogikk | Medier og kommunikasjon | Offentlig administrasjon og ledelse |
Statsvitenskap | Musikkvitenskap | Informatikk: design, bruk, interaksjon |
Tannpleie | Historie | Tverrfaglige kjønnsstudier |
Informatikk: nanoelektronikk og robotikk | Europeiske språk | Asia- og Midtøsten-studier |
Demokrati og rettigheter i informasjonssamfunnet | Sosiologi |
Masteropptak, poenggrenser for opptak
2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|
KDL | 3,21 | 3,06 | 3,11 |
UDO | 2,5 | 3,17 | 3, 28 |
PPR | 3,19 | 3,53 | 3,54 |
KULA | 3,33 | 3,33 | 3,44 |
For å komme inn på master må søkere ha et C-snitt. Et godkjent C-snitt tilsvarer et karaktersnitt på 2,5, hvor A=5, B=4, C=3, D=2 og E=1.
De med lavest snitt fikk tilbud etter at studenter med høyere snitt hadde takket nei til plass.
Karakter på masteroppgaven vår 2021
Ant. studenter | A | B | C | D | E | Ant. strøket | Snittkarakter | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KDL (PED4591) | 14* | 6 (46%) | 4 (31%) | 3 (23%) | 0 | 4,32 | ||
UDO (PED4392) | 9* | 4 (57%) | 1 (14%) | 1 (14%) | 1 (14%) | 0 | 3,14 | |
PPR (PED4191) | 19 | 4 (21%) | 7 (37%) | 5 (26%) | 3 (16%) | 0 | 3,63 | |
KULA (PED4491) | 28* | 2 (8%) | 11 (42%) | 9 (35%) | 4 (15%) | 0 | 3,42 |
A=5, B=4, C=3, D=2 og E=1
*Avvik kommer av enten gyldig fravær eller ikke levert
Masteroppgavetittel - innlevert vår 2021
Velferdsteknologi og digital opplæring i helsesektoren | En helskole-tilnærming til utdanning for bærekraftig utvikling: En case-studie av Framtiden i våre hender sitt MatVinn-prosjekt på ungdomsskoler i Skog kommune |
«Jeg vil heller spille basketball på skolen enn å filme at jeg tar sit-ups» |
Samarbeid mellom skoler og aktører i skolers nærmiljø om UBU. Casestudie om Vollebekk Fabrikker. Cooperation between schools and actors in schools’ local communities for Education for Sustainable Development. |
En komparativ studie av digitale læremidler i naturfag: Dybdelæring gjennom digitale læremidler i lys av sosialsemiotisk multimodalitetsteori A Comparative Study of Digital Learning Platforms for Science Education: Deep Learning through Digital Learning Platforms in the Light of Social Semiotic Theory of Multimodality |
Memes og identitet – En tematisk analyse av memes for identitetsuttrykk
|
Workplace E-learning, does it Work? A New Approach to Evaluating E-learning Courses with Implications for Design | Trivsel på hjemmekontor |
Hverandrevurdering med rubrikker i høyere utdanning. En casestudie av studenters og underviseres opplevelse av å delta i hverandrevurdering. Peer Assessment with Rubrics in Higher Education. A Case Study of Students and Teachers Experience of Participating in Peer Assessment. |
Programmeringsundervisning i Minecraft - En kvalitativ studie om sandkassespill som pedagogisk virkemiddel |