Forelesning er best egnet
-
når man ønsker full kontroll på innholdet som formidles
-
til å gjennomføre masseundervisning med lav kostnad
-
formidling av aller siste nytt på en forskningsfront
-
forklare spesielt vanskelige begreper
-
oppklare faglige misforståelser hos studentene
-
sammenfatte informasjon på tvers av mange ulike kilder
-
stimulere til interesse for et nytt område
-
overtale/overbevise om et standpunkt
Begrensninger ved forelesning som undervisningsform
-
Mindre egnet til innsiktslæring (deep learning)
-
Fremmer ikke hukommelse for stoffet
-
Vanskelig å holde på studentenes oppmerksomhet
-
Ikke egnet for ferdighetstrening
-
Fremmer ikke studentaktivitet, kan virke passiviserende
-
Kan gi illusjon av mestring hvis man ikke aktivt utfordrer studentenes forståelse av stoffet
Enkle grep for å gjøre en forelesning mer effektiv
-
Vis entusiasme for tema!
-
Tydeliggjør hvorfor stoffet er viktig og relevant
-
Strukturer forelesningene; oppsummer underveis, og avslutt med de viktigste poengene
-
Bryt opp forelesningene i mindre 20-minutters enheter
-
Legg inn elementer med studentaktivitet i forelesningene
-
Tenkepauser, evt med notater med nøkkelpunkter
-
Be studentene Google et begrep eller en problemstilling
-
Gi korte oppgaver til samarbeid med sidemannen
-
Inviter til brainstorming
-
Bruk eksempler og kasusillustrasjoner
-
Sett av tid til plenumsdiskusjoner innimellom
-
-
Varier presentasjonsform – powerpoint, bilder, video, case-illustrasjoner, korte demonstrasjoner
-
Sjekk ut studentenes forståelse av stoffet underveis
-
Vis entusiasme for tema!
Vil du utforske ytterligere måter å forbedre effektiviteten av forelesningene dine? Sjekk ut tips om bruk av PowerPoint, mindfulness-øvelser, bruk av filmsnutter, PodCast, mentometer, flipped classroom, digitalt læringsmiljø og mer under sidene våre for mer effektive læringsformer