Hvordan bruke lovgivningen for å fremme digitalisering?

Seminar nr. 2 i nettverk for digitalisering i statsforvaltningen. Om samspillet mellom regelverksutvikling og digitalisering.

Legger regelverket tilstrekkelig til rette for digitalisering? Seminar om statsforvaltningens arbeid for å fremme digitalisering. Vi får en presentasjon av politiske målsetninger og byr på foredrag med praktiske løsninger med fokus på nytteeffekter for våre partnere.  

  • Regjeringen stiller krav om digitalt førstevalg. Hva innebærer dette for statsforvaltningen? 
  • Hvor er hindringene, og hva går løsningene ut på?


Program 

Video - del 1

 

Video - del 2

 

 

12:00  Registrering kaffe/te og frukt  
12:25   Velkommen ved Partnerforums sekretariat
12:30 Om regjeringens målsetting for økt automatisering i statlig forvaltning og krav til regelverksarbeid (PPT)
Mona Naomi Lintvedt, seniorrådgiver, Kommunal – og moderniseringsdepartementet
13:00 Automatiseringsvennlig lovgivning – hva er det og hvordan gjør man det?  (PPT)
Dag Wiese Schartum, professor, Senter for rettsinformatikk, UiO
13:30

Kort pause

13:45 A-opplysningsloven – Regelverksutvikling og digitalisering (PPT)
Torstein Hoem, Direktør, Skattedirektoratet
14:15 Datakatalogprosjektet i SKATE: Oversikt og harmonisering av data og begreper i lovgivningen som forutsetning for digitalisering (PPT) 
David Norheim, fagdirektør, Brønnøysundregistrene
14:45 Diskusjon ledet av Arild Haraldsen, kommentator i Digi.no
15:30 Slutt

Program (PDF)

Om presentasjonene

Mona Naomi Lindtvedt: I stortingsmeldingen om Digital agenda vil regjeringen styrke digitalt førstevalg, og stiller krav til ytterligere digitalisering og automatisering av offentlige tjenester. Målet er at rettigheter og plikter den enkelte har i større grad skal kunne tilbys som straks-avgjørelser og pushtjenester. En forutsetning for dette er at regelverket legger til rette for digital forvaltning. Innlegget vil presentere kravene som regjeringen stiller til digitalt førstevalg, og hva det krever av regelverksarbeid.

Dag Wiese Schartum: Dersom en lov skal kunne anvendes automatisk, må den kunne transformeres ("oversettes") til programkode. Hvor lett dette er, avhenger i stor grad av grunnleggende valg i lovgivningdsprosessen og lovgivningsteknikk. I innlegget vil Schartum gjennomgå slike krav til "automatiseringsvennlig" lovgivning.

Torstein Hoem: En sentral del av etableringen av a-ordningen (Lov om arbeidsgivers innrapportering av ansettelses- og inntektsforhold m.m; «a-opplysningsloven») har vært å etablere en lovgivning som harmoniserer 3 etaters regelverk og hjemler en praktisk og fulldigital verdikjede for rapportering av lønns- og ansattopplysninger. Dette har vært et arbeid som har krevd stor grad av tverretatlig og tverrdisiplinært samarbeid. Hvordan jobbe med regelverksutvikling som samordner prosesser, begrep og teknologi?

David Norheim: SKATE er satt sammen av direktørene for 11 offentlige virksomheter. I 2015 prioriterte de arbeid med informasjonsforvaltning og etablering av en felles oversikt over data som forvaltningen sitter med.  Dette er fulgt opp av Digital Agenda og i Digitaliseringsrundskrivet hvor det står at "den enkelte virksomhet skal ha oversikt over hvilke data den håndterer, hva dataene betyr, hva de kan brukes til, hvilke prosesser de inngår i, og hvem som kan bruke dem".

Om bidragsyterne

 
Mona Naomi Lindtvedt er seniorrådgiver i Avdeling for IKT og fornying i Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Mona er jurist og har bred erfaring med digitalisering i offentlig sektor. Hun har tverrfaglig kompetanse i krysningen mellom jus, teknologi og samfunn, og har jobbet med regelverksutvikling, systemutvikling og strategisk IKT i ulike offentlige virksomheter.
Dag Wiese Schartum er professor dr. juris ved Senter for rettsinformatikk og Avdeling for forvaltningsinformatikk ved Universitetet i Oslo. Han har arbeidet med elektronisk forvaltning og personvern i mer enn 30 år og har utgitt flere bøker innen disse emnene.
Torstein Hoem er direktør for EFF (Etatenes Fellesforvaltning) – en avdeling i Skattedirektoratet med ansvar for forvaltning av a-ordningen på vegne av de 3 samarbeidende etatene – NAV, Skatteetaten og SSB. Torstein har i de siste årene jobbet med både forretningsutvikling og styring av noen av Skatteetatens største prosjekter. Han har bakgrunn som konsulent og er utdannet sivilingeniør fra NTNU.
 

David Norheim er fagdirektør i Brønnøysundregistrene med ansvarsområde innenfor informasjonsforvaltning. Han har sittet i Skates arbeidsutvalg og er ansvarlig for innføring av felles datakatalog. David har lang erfaring innenfor fagområdet fra sin tid i konsulentbransjen hvor han har jobbet med mange offentlige virksomheter i Norge og Norden. Han har også arbeidet med temaet innenfor forskningsmiljøer og EU.

Arild Haraldsen er selvstendig konsulent i Digi.no og har tidligere vært adm. direktør i stiftelsen NorStella som arbeidet med utvikling av standardiserte IKT-formater for samhandling. Stiftelsen var en sterk pådriver for samhandling mellom offentlige etater, og mellom offentlig og privat sektor. I den forbindelse deltok Haraldsen i forskningsprosjektet Semicolon som hadde som oppgave bl.a å kartlegge hindinger for elektronisk samhandling. Han skriver i dag kommentarartikler om dette temaet på freelance-basis i digi.no.

 

Om Partnerforums nettverk og seminarserie om digitalisering i statsforvaltningen

Vi møter nye og revolusjonerende digitale muligheter, som også forvaltningen må ta i bruk og tilpasse sine målgrupper. Vi står ved terskelen til samfunnsovergripende forandringer som innebærer fantastiske muligheter mht. tjenester og menneskelig samhandling, men også betydelige farer og etiske dilemmaer. Utviklingen gjør at vi må ta stilling til store og til dels problematiske spørsmål rundt overvåkning, sikkerhet, sårbarhet, personvern, forskyvning av maktforhold.
Hvordan kan statsforvaltningen best møte disse mulighetene og utfordringene?  

Mål for nettverket:

  • Få fram aktuelle problemstillinger og forventninger, bevisstgjøre ansatte i hos våre partnere og bidra til utveksling av relevant erfaring/kunnskap.
  • Avholde nettverksserie (6 seminarer 2016-2018) om den raskt skiftende digitale virkelighetens innvirkning på statsforvaltningen.

Målgruppe: alle partneransatte som er opptatt av digitaliseringsarbeidet i statsforvaltningen. Nettverksseminarene er kun åpne for partnernes ansatte.

En arbeidsgruppe med representanter fra partnerne møtes mellom seminarene og fremmer forslag til seminarprogram.

For mer informasjon: se nettverkets nettside (link)

Emneord: Digitalisering, IKT, IKT Innovasjon, Forvaltningspolitikk
Publisert 17. nov. 2016 14:20 - Sist endret 10. des. 2018 12:57