Tendensene på tvers av fakultetene
- Mer fokus på samarbeid mellom studiewebredaktør og nettredaktør
- Der det er tilstrekkelig med nettressurser på fakultetsnivå, er det også kontroll på innholdet
- Behov for opplæring og kursing av innskrivere, få har et opplegg for det i dag
- Relativt god kontroll og planer for kvalitetsheving av programnettsidene
- Emner: delegert til instituttene
- Arbeidsprosessene: få nettfaglige involverte. Behov for å tydeliggjøre rolle/funksjon
- Prioriteringer og ambisjonsnivå for UiO.no: stålkontroll på studieinnhold vil kreve mye
Hva fungerer bra - case medfak
- 60% studiewebredaktør, i tillegg andre relevante kommunikasjonsoppgaver
- Ansvar for å følge opp ca. 15 studieprogrammer og ca. 130 emner (+70 phd), pluss fakultetsnettsidene og instituttsidene til 3 institutter. God kontroll på innholdet.
- Alle nye studiekonsulenter får opplæring av studiewebredaktør og FS-koordinator, og får opplæring i hvordan arbeidet er organisert på fakultetet, bl.a.:
- hva kan studiekonsulent gjøre på nett, hvilke oppgaver består stillingen av?
- hvem gjør hva på kommunikasjons/nettarbeidet (bestillinger fra sentralt, fakultet, ledelse), arbeidsdeling institutt-fakultet
- retningslinjer for innhold på institutt/fakultetssider vs. programsider og emnesider.
- hvordan jobbes det med nettsidene: årshjulet, (sette av tid til høyintensive perioder)
- spesielle rutiner på fakultetet (saksgang osv. Ephorte.)
- kommunikasjonsarbeidet som omdømmearbeid, mål med webarbeidet mm.
- grunnleggende vortex-opplæring
- tydelig etablert hvem som er kontaktperson, nettredaktør/studiewebredaktør
- Studiewebredaktør styrer tilganger og har oversikt over innskriverne, og etablerte kommunikasjonskanaler: direkte kontakt, e-postlister, studinfo-dager
- Tett kontakt mellom nettgruppa, studiewebredaktør, rekruttering, infosenter, studiekonsulenter og ledelsen på fakultetet
Føringer og tips til arbeidet
Studiewebredaktør-rollen
- Studiewebredaktør skal delta i fakultetets nettredaksjon, for å sikre helhetlig arbeid med nettstedet og slik at overordnede diskusjoner og informasjonsutveksling kan tas der.
- Det er smart å samle/samlokalisere nettressursene på fakultet, f.eks. at studiewebredaktør sitter sammen med andre nettressurser - fint å både kunne diskutere og få råd av hverandre - grobunn for ytterligere samarbeid
- Innholdsforbedring og arbeidsdeling med nettredaktør: noe av innholdet eier de faglige, men mye kan gås igjennom uten de vitenskapelige (sikre at innholdet er oppdatert, studieadministrative tekster optimalisert for nett etc. ) Nettredaktør kan delta i en slik kvalitetsgjennomgang, sammen med instituttene, skrive karriereintervjuer, hjelpe til ved publiseringsspørsmål i Vortex etc.
- Studiewebredaksjonen er et nyttig fora for å dele erfaringer og lære av hverandre på tvers av fakultetene.
Organisering
- Koordinert arbeid, gode kontaktflater og rutiner for å holde innholdet oppdatert
- Bruk sentralt årshjul aktivt for å planlegge
- Kvalitetssikre tekstene ved jevnlig kvalitetssjekk og dialog med innholdsprodusentene som ikke følger retningslinjer etc. Forutsetter ressursene til det!
- Jobbe med rutiner for saksbehandling og prosesser, slik at nettarbeidet kommer på riktig tid. Tar veldig lang tid, men er det som virker.
- Tett kontakt med infosentrene, for å endre nettsider hvis mange spørsmål om det samme etc.
- Kontakt med rekrutteringsansvarlig
- Bruke studieledere og programansvarlige/-eiere for å forankre og viderebringe beskjeder etc.
Samarbeid med studiekonsulentene:
- Benytte tilbudet om å få hjelp av sentral studiewebredaktør til å gå gjennom studie-sider lokalt
- Samarbeid med studiekonsulentene:
- Opplæringsrunde med hver enkelt studiekonsulent før rettigheter til publisering. Opplæring selv eller fra sentralt.
- E-postlister for studiekonsulenter og andre relevante grupperinger slik at det er mulig å holde jevnlig kontakt, og jevnlig invitere til samarbeid. Studiewebredaktør får beskjed hvis nye studiekonsulenter starter av personal.
- Vite hvem som har tilgang til å redigere hvor, og som redigerer, som kan inviteres til evt. samarbeid, få beskjeder etc..
- Halvårlig studinfo-dag hvor man jobber med emneinfo. Har med fs- koordinator.
- Jevnlige temamøter med studiekonsulentene, der nett-relaterte saker presenteres og diskuteres.
- Arbeidsstuer/workshops når noe skal gjøres felles (men må i så fall sørge for at studiekonsulentene dukker opp - og at deres ledere prioriterer at de gjør det). Oppdragene må være konkrete.
- Være på tilbudssiden, slik at støtten fra de nettfaglige kommer i rett tid for vitenskapelige og studiekonsulenter.
Maler for nye emmner og programmer:
- Arkivering i Ephorte av programbeskrivelsen: bruk samlet.html, som samler alle dokumentene i programbeskrivelsen til en fil, som utgangspunkt.
- Emnebeskrivelser: kladde nye emnebeskrivelser i emnemalen, publisere først etter vedtak. Kan avlaste behovet for egne Word-maler for emnebeskrivelser.