English version of this page

Administrer og del mapper og filer i Panopto

Generell mappeadministrasjon

Det er mulig å sette opp mapper på egenhånd, enten i en emnemappe, eller i My Folder.

My Folder og mapper man selv oppdaterer må man administrere selv.

Panopto har en veiledning på generell mappeadministrasjon.

Personlige mapper / My Folder

Personlige mapper er kun tilgjengelige for ansatte på UiO. Disse heter My Folder i Panopto.

Det kun en selv som har tilgang til sin personlige mappe, med mindre du deler innholdet med andre UiO-ansatte, studenter eller eksterne.

Disse mappene kan brukes til å ha et eget sted å laste opp videoer til som ikke er knyttet til et spesifikt emne eller lignende.

Du kan lære mer om My Folder her.

Dele mapper og filer

Avhengig av hvor videoene ligger, må du kanskje dele tilgang til videoer og mapper i Panopto.

Bruker du Canvas for undervisning får studentene tilgang til emnemappen i Panopto automatisk.

Hvordan dele mapper.
Hvordan dele videoer.
Hvordan dele spillelister.

Flytte og kopiere filer og mapper

Skulle en video ligge feil sted, eller du bare ønsker å flytte den er det mulig å gjøre dette i Panopto. Det er også mulig å kopiere filer skulle du ønske å ha de flere steder i Panopto.

Panopto har egne veiledninger om flytting og kopiering av enkeltfiler,
og for å kopiere eller flytte flere filer samtidig.

Ønsker du å kopiere en video kan det være lurt å bruke reference copy slik at videoen kun ligger et sted. Dette gjør det mye enklere å administrere videoen i ettertid ettersom den ikke ligger flere steder må da forholde deg til.

Se Panopto sin veiledning om reference copy.

Det er også mulig å flytte en hel mappe.

Publisering og tidsstyring for videoer

Dersom du ønsker at videoen ikke skal publiseres med en gang du laster opp videoen er det mulig å endre dette for videoen, eller hele mappen du laster opp til. Dette kan være fordi du ønsker å gå igjennom opptaket før du laster opp, ordner undertekster, eller lignende.

Du kan lese mer i Panopto sin veiledning om publisering av videoer her.

Søk i veiledningene

Kontakt brukerstøtte:

Ring oss

Vi har åpent mellom 08:30 og 17:00 på hverdager,
og mellom 10:00 og 15:00 på lørdager.

Telefonnummer: 22 84 00 04

Send inn sak til oss

Du kan sende inn din forespørsel via e-post til: it-support@uio.no.

Gå til e-post

Book et videomøte over Zoom

Er du student eller ansatt kan du avtale veiledningstime hos UiO Helpdesk over Zoom. Tilgjengelige tider er tirsdag til torsdag mellom 11:00 og 13:00.

Book et videomøte

Chat med oss

Vår chat er bemannet mellom 09:00 og 16:00 på hverdager.

Åpne chat
Publisert 13. aug. 2022 19:41 - Sist endret 27. sep. 2022 13:38