Referat fra møte i sentralt arbeidsmiljøutvalg - 1/2022

Tid: 07. mars 2022 kl.0900-1200

Sted: Lucy Smiths Hus, møterom 3 (1003)

Representanter fra arbeidsgiversiden:

Representanter fra arbeidstakersiden:

Assisterende universitetsdirektør Tove Kristin Karlsen

Personaldirektør Irene Sandlie

Eiendomsdirektør John Skogen

Dekan Aud V. Tønnessen (Det teologiske fakultet)

 

Leder av AMU Cecilie Wingerei Lilleheil (Forskerforbundet)

Hovedverneombud Hege Lynne

Sarah Younes (hovedtillitsvalgt Akademikerne)

Natalia Zubillaga NTL

Asle Fredriksen (hovedtillitsvalgt Parat)

Representanter uten stemmerett:

Enhet for BHT:  Leder av BHT Bjørnar Vold-Sarnes

 

Forfall:

Dekan Frode Helland (Det humanistiske fakultet)

 

 

Observatører:

LMU- og studentrepresentant: Oline Marie Sæther

Enhet for HMS og beredskap: Johan Løberg Tofte, Elin Agathe Hult

Referent: Gro Merethe Lund

 

 

SAKSLISTE

SAK 

1/22

Referat fra møte 4/21

Referatet er godkjent.

ORIENTERINGSSAKER

SAK 2/22

Hverdagen ved UiO etter pandemien

Tove K. Karlsen informerte om at UiO er i en overgangssituasjon og driver nå mer eller mindre normal drift med fysisk tilstedeværelse. Det avtales forløpende med nærmeste leder om bruk av hjemmekontor. UiO vil se nærmere på retningslinjene for bruk av hjemmekontor i tiden fremover. 

Orientering vedrørende krigen i Ukraina 

Tove K. Karlsen informerte om at UiO har satt av 10 millioner til en akademisk dugnad (ansette folk som er flykninger, gi studenter innpass etc). Det er laget informasjonsnettsider både mot studenter og ansatte. Det er etablert et administrativt utvalg som skal koordinere tiltak fremover. Koordineringsgruppen møtes jevnlig og består av representanter fra SADM, AP, FIADM, USIT og HMSB.

Det ble diskutert i AMU omkring hvilken kapasitet BHT har til å følge opp ansatte og studenter som er berørt av krigen. BHT tar i mot henvendelser som er adressert Ukraina eller Russland. Det har blitt gjennomført støttesamtaler med enkeltpersoner.

SAK 3/22 

Årlig orientering om arbeidsmiljøkartlegginger til AMU

Hege Løvbak v/ Avdeling for personalstøtte informerte om ARK. Det jobbes med å lage nye nettsider som skal gjøre det lettere å gjennomføre kartlegging lokalt. 

Se saksdokument om årlig orientering om arbeidsmiljøkartlegginger.

Se presentasjonen holdt i AMU om årlig orientering om arbeidsmiljøkartlegginger.

AMU diskuterte arbeidsmiljø på hjemmekontor. Det er viktig at man i fremtiden inkluderer spørsmål som angår det fysiske og psykososiale arbeidsmiljøet på hjemmekontoret i arbeidsmiljøundersøkelsen.

Videre ble det kommentert at det er flere fordeler med å arbeide hjemmefra, men at det på en annen side er krevende å skape et arbeidsfellesskap og god organisering hvis ansatte sitter på hjemmekontor.

SAK 4/22

Sykefraværsrapport for 2021

Seniorrådgiver Jan Thorsen v/ Avdeling for personalstøtte orienterte om sykefraværet ved UiO i 2021. 

Det er krevende å få ut en fullverdig rapport grunnet innføring av DFØ-SAP 1. mai 2021.

Sykefravær for 2021 var på 3,7 %, med et minimalt høyere fravær blant kvinner enn menn. Det har vært en marginal økning i sykefraværet fra 3,14 % i 2020 til 3,7 % i 2021.

Se presentasjonen holdt i AMU, sykefraværsrapport for 2021. 

Det er utfordrende å få korrekt oversikt over arbeidsrelatert sykefravær, blant annet fordi det ikke er obligatorisk å oppgi denne type informasjon når man registrerer egenmeldingen.

SAK 5/22

Forslag til reviderte retningslinjer om rusmiddelbruk ved UiO

Seniorrådgiver Sindre Christensen v/ Avdeling for personalstøtte informerte om reviderte retningslinjer ved rusmiddelbruk.

Bakgrunnen for revideringen var et ønske og behov for et bredere regelverk for å kunne håndtere problemstillingen. Dokumentet er en normering av rusmiddelbruk ved UiO. Sanksjoner håndteres i eksisterende regelverk. UiO ønsker en robust rusmiddelpolicy som står seg over tid. Fremover vil det jobbes med videre forankring av dokumentet gjennom kurs, nettsider og annen informasjon.

Se saksdokument om forslag til reviderte retningslinjer om rusmiddelbruk ved UiO.

Se presentasjonen holdt i AMU om forslag til reviderte retningslinjer om rusmiddelbruk ved UiO.

Det er viktig å stimulere til åpen dialog om rusmiddelbruk i arbeidstiden, slik at man kan komme i forkant av situasjoner. Dette er en viktig sak for LAMUene å diskutere, spesielt problematikken rundt gråsonene.

SAK 6/22

Årsrapport og HMS-avvik fra HMSB for 2021

Seniorrådgiver Elin Agathe Hult  v/HMSB orienterte om årsrapporten. Pandemien tok mye av kapasiteten i 2021. 

Se årsrapport fra HMSB.

Se presentasjonen holdt i AMU, årsrapport og HMS-avvik fra HMSB for 2021

SAK 7/22 

Bestilling og bruk av BHT-tjenester ved UiO

Leder ved BHT Bjørnar Vold-Sarnes orienterte. BHT har hatt bestillingsmøter med enhetene på UiO for å bestille tjenester for 2022. Det er et mål at BHT skal jobbe forebyggende og med kursvirksomhet.

Se saksdokument og presentasjon holdt i AMU om bestilling og bruk av BHT-tjenester ved UiO.

SAK 8/22 

Årsrapport fra Bedriftshelsetjenesten

Leder ved BHT Bjørnar Vold-Sarnes orienterte om årsrapporten. Bestillinger som krevde fysisk oppmøte ble sterkt påvirket av pandemien, men mange av leveransene ble etter hvert løst digitalt. Psykososial rådgivning og ergonomi har vært en vesentlig del av de digitale leveransene.  Det har vært holdt mange kurs, hovedsakelig via zoom. En av hovedsakene til BHT i 2021 var asbestsaken på IBV.

Se årsrapport fra BHT. 

SAK 9/22 

Årsrapport fra Hovedverneombudet for 2021

HVO Hege Lynne orienterte om årsrapporten. Denne rapporten retter seg primært til alle verneombudene ved UiO.

Se årsrapport fra HVO.

SAK 10/22 

Eiendomsavdelingens prosjektliste for 2022

Seniorrådgiver Erik Munthe-Kaas v/ Eiendomsavdelingen orienterte. Det foregår flere større vedlikeholds og investeringsprosjekter. Det er omtrent 50-60 prosjekter årlig. Se lenke for mer informasjon: https://www.uio.no/for-ansatte/drift/internhusleie/dialog-leier-ea/oversikt-over-prosjekter/

EA bruker mye ressurser på Livsvitenskapsbygget og vikingtidsmuseet. For øvrig er Collets Hus ved NHM stengt for publikum. Det planlegges erstatningslokaler for magasinene og LHVO er tett på. EA er nå i første fase hvor deteksjon og brannvarsling oppgraderes. I neste faste tilstreber man å finne en bedre løsning for lagring av preparatene.  

Utskifting av heiser skjer i flere bygninger på UiO. I faste intervaller skiftes heiser i flere bygninger. I den forbindelse legges det til rette for universell utforming. BHT anbefaler å koble inn bedriftsfysioterapeuten i dette arbeidet.

Se saksdokument og presentasjon holdt i AMU, EAs prosjektliste for 2022.

SAK 11/22 

Asbestsanering i Kristine Bonnevies Hus

Eiendomsdirektør John Skogen v/ Eiendomsavdelingen orienterte om saneringsarbeidet, gårdeieransvar/arbeidsgiveransvar for informasjon, rutiner for å håndtere at vi har asbest i bygg og kursing av personell. EA jobber tett med HMSB og BHT, og samarbeidet med MN har fungert godt.

Se saksdokument om asbestsanering i Kristine Bonnevies Hus.

ORIENTERINGSSAKER

SAK 12/22

Faste orienteringssaker

a. Aktuelt fra hovedverneombudet

HVO informerte om at vernetjenesten har møter hver 14. dag på zoom i stedet for lengre fysiske møter hver måned. HVO ønsker AMU-referatene mer synlig på internett. 

b. Aktuelt fra universitetsdirektøren

c. Aktuelt fra bedriftshelsetjenesten

Stillingen som leder av BHT blir lyst ut i mars 2022. Dette er en kombinert stilling som leder av BHT og bedriftslege.

d. Aktuelt fra HMSB

e. Aktuelt fra Eiendomsavdelingen

UiO har 24 operative tilfluktsrom som kan klargjøres innen 72 timer som er i henhold til forskriftskravet.

f. Aktuelt fra Læringsmiljøutvalget

g. Referat fra lokale arbeidsmiljøutvalg

VEDTAKSSAKER

SAK 13/22

Årsrapport 2021 for AMU-1 2022

AMU vedtar årsrapport for AMU 2021.

Se årsrapport for AMU

SAK 14/22

LAMU-seminaret 2022 og HMS-pris for 2021

LAMU-seminaret 4. april er under planlegging. 

Vinner av HMS-prisen avgjøres på sirkulasjon. 

Saker til videre oppfølging

Koordineringen til neste års arrangement av Verdensdagen for psykisk helse Vurderes Ikke angitt
AMU ønsker å følge opp status rundt arbeidet med HMS-kursene Møte 2 2022 HMSB
Oppfølgingen av EiRs evaluering av pandemihåndteringen. Vurderes HMSB
Frekvensen av gjennomføring av arbeidsmiljøundersøkelser Møte 2 2022 AP
Se nærmere på retningslinjer for bruk av hjemmekontor. Vurderes AP
Publisert 18. mars 2022 10:20 - Sist endret 2. juni 2022 14:23