English version of this page

Slette innhold på mobiltelefon eller annen enhet fra webmail (OWA)

Veiledningen gjelder privateide mobiltelefoner og andre enheter som ikke er innrullert i mobilt arbeidsrom ved UiO.

  • I webmail (OWA) har du mulighet til å slette alt innhold på mobiltelefonen din eller en annen enhet som henter e-post fra kontoen din, f.eks et nettbrett eller enkelte e-postprogrammer på din datamaskin. Dette kan være nyttig om enheten blir borte og du mistenker at den er stjålet, for å hindre at innholdet kommer i uvedkommendes hender.
  • For å få mulighet til å slette innholdet på en mobil enhet må den være satt opp til å hente e-post og kalenderdata fra UiOs e-postsystem. Se veiledninger for e-post og kalender for mobile enheter.
  • Dersom du har mistet eller blitt frastjålet din tjenestetelefon og den er registert i mobilt arbeidsrom, ta kontakt med IT-organisasjonen så kan de hjelpe deg med sletting av dens innhold.

Slik sletter du alt innhold på en mobil enhet 

Gå til mail.uio.no i en nettleser, og logg inn med UiO-brukernavn og -passord.

1. Klikk på tannhjulsymbolet øverst til høyre i vinduet. Velg Alternativer fra menyen som åpnes.

Skjermbilde av OWA

2. Gå til Generelt og Mobile enheter i kolonnen til venstre. En liste over mobile enheter (mobiltelefoner, nettbrett og i enkelte tilfeller e-postprogramvare) som henter e-post fra kontoen din, vises. I dette tilfellet er det kun én enhet som er koblet til kontoen.

Skjermbilde av mobile enheter registrert i OWA

4. Velg enheten du vil slette, og klikk på Wipe-symbolet for å slette enheten. Husk at dette sletter alt innhold på enheten. Klikker du på søppelkassen, sletter du koblingen mellom enheten og e-postserverne, ikke innholdet på telefonen. 

Skjermbilde av dialogboks bekreft at du vil tømme enheten

5. Når du klikker på Wipe-symbolet, kommer det opp en dialogboks med en advarsel om at du er i ferd med å slette innholdet på din enhet med spørsmål om du er sikker på at du vil tømme enheten. Dersom du bekrefter med et Ja at du ønsker å slette innholdet, bes du fjerne enheten fra listen over mobile enheter etterpå.

Skjermbilde OWA: Status venter på tømming av enhet

6. Status for enheten endres til Venter på tømming.

Skjermbilde: Innhold tømt fra OWA - fjern enhet fra listen over mobile enheter

7. Når slettingen er ferdig, endres status til Tømming av ekstern enhet vellykket.

8. Du får også en e-post som bekrefter at tømming av ekstern enhet har blitt gjennomført.

Skjermbilde av exostbekreftelse på at tømming av mobil enhet har skjedd

Merk: Så lenge enheten er i listen, vil den bli slettet hver gang den forsøker å koble seg til e-postserveren. Hvis du finner igjen enheten og ønsker å bruke den til UiO-e-post igjen, sletter du enheten fra listen ved å merke den og klikke på søppelkassesymbolet. Når den er fjernet på denne måten, kan du legge den til på nytt.

Søk i veiledningene
Publisert 26. okt. 2016 09:55 - Sist endret 9. aug. 2022 11:08