Hvordan forbedre din undervisning?

Tipsene er samlet av PSI's arbeidsgruppe for nyskapende undervisnings- og vurderingsformer. F.v. Jostein Peter Eikrem Koløen, Krister Fjermestad, Trine Waaktaar, Nikolai Olavi Czajkowski og Francisco Pons. Merete Øie, Sahana Sriskandarajah, Rickard Rekdal og Johanna Blomster var ikke tilsede da bildet ble tatt. Foto: Svein Harald Milde/ UiO

På de følgende sidene vil du finne tips om hvordan du kan forbedre undervisningen din gjennom å øke innslaget av studentaktivitet og mer varierte virkemidler.

Mer effektive forelesninger

Tenkt ut noe smart?

Har du selv tips eller ideer du har lyst til å prøve ut i undervisningen din? Har du erfaringer du ønsker å dele med kollegene dine? Ta kontakt med en oss i undervisningsavdelingen!

Utdanningsleder Trine

Studieleder Joakim

Seniorkonsulent Jostein

Hvordan gjøre forelesninger mer studentaktive?

På de følgende sidene kan du lese mer om

Hvordan variere pedagogiske virkemidler i forelesningene?

En vanlig utfordring med forelesninger er å holde på tilhørernes oppmerksomhet. Ettersom 20 minutter er vanlig oppmersomhetsspenn for en tilhører,  er det anbefalt å bryte opp forelesningen i kortere bolker. Bedre presentasjoner er et tips når det gjelder å lage efektive forelesninger. På de følgende sidene kan du se mer om bruk av

Effektive seminarer

Tips til bruk av teknologi for å effektivisere seminarundervisningen

Tips om virkemidler for å variere klinisk undervisning

Her kan du få tips til hvordan du kan utnytte film og video til undervisning i kliniske ferdigheter.

Tips om bruk av rollespill og simuleringer i klinisk ferdighetstrening finner du her

Effektive vurderingsformer

Det er stor friheten i valg av vurderingsformer som betyr at nesten alt er lov og at vi kan skreddersy eksamen for det enkelte emne. Vi oppfordrer derfor til kreativ tenkning rundt vurderingsformen på ditt emne. Hent inspirasjon og les om tips for bedre tilbakemeldingsmåter i eksamener og vurderinger.

On the edge - frampek til nyere undervisningsformer

Nysgjerrig på teknologiske 'nyvinninger' på undervisningsfeltet som kan være interessante for faget vårt? Sjekk ut disse!