Sakskart for møte i Programrådet for masterstudiet i rettsvitenskap

J.nr.: 2019/2139

Sak 1

Protokoll

Protokoll fra PMR møte 4. desember

   

Sak 2

Erfaringer fra PMRS medlemmer 

   

Sak 3

Diskusjonssaker: Sensur ved Det juridiske fakultet 

  • Det eksterne sensorkorpset 
    • Fremleggsnotat fra Randi Saunes 
    • Statistikk 
    • Diskusjonspunkt 
    • Det er ønskelig å få PMRs synspunkter til hvordan det er ønskelig at vi organiserer arbeidet rundt rekruttering og oppfølging av sensorgruppen for studieårene.
  • Internes eksamensplikt 
    • Fremleggsnotat fra Kristin Steen Slåttå
    • Diskusjonspunkt
    • Som del av prosessen knyttet til endringer i Regler for undervisningsplikt og undervisningsregnskap ble det innført et krav om at ansvarlig faglærer og faglærer skal undervise i eget fag. PMR bes diskutere om man bør innføre et likt krav på eksamenssiden, dvs. at man som ansvarlig faglærer eller faglærer i ett fag må sensurere enten hvert eller annethvert semester. 
  • Ekstra nivåkontroll på studieårene    
    • Fremleggsnotat fra Kristin Steen Slåttå 
    • Karakterfordeling  
    • Diskusjonspunkter 
    • Hva er PMRs kommentarer til karakterfordelingen ved fakultetet og på studieårene? 
    • Bør fakultetet rutinemessig undersøke karakterfordelingen på studieårene før publisering av sensur, dette som en ekstra nivåkontroll, hvor sensorene gis beskjed – og mulighet til å korrigere nivået - ved signifikante avvik?

 

 

Sak 4

Orientering- og diskusjonssaker: Lovdata Pro

Orienteringssaker

  • Muntlig orientering om prosjektet digitale hjelpemidler til eksamen høsten 2018, og gjennomføring av eksamen med Lovdata Pro for JUS1111, JUS1211, JUS2111 og JFEXFAC. 
  • Muntlig orientering om innfasing av Lovdata pro våren 2019 - JUS2211, JUS3111 og JUS3212 og norskspråklige juridiske valgemner på BA og MA-nivå. 

Diskusjonssak: Lovdata Pro og faglærerutvalg

Diskusjonspunkter

  • Skal det være krav om faglærerutvalg i alle obligatoriske emner? Eventuelt om det begrenses til tidlig i studiet.
  • Hvilken funksjon skal faglærerutvalgene ha i læring og til eksamen? Skal de ha innvirkning på hvordan eksamensoppgavene blir utarbeidet, og skal de tas med ved utarbeidelsen av sensorveiledninger?
  • Skal de bestå av prioriterte rettskilder eller ha et mer vidt omfang hvor kriteriene kan være at rettskildene nevnes i undervisning og/eller litteraturen. Eller skal dette være opp til faglærerne/lærerne?
  • Skal det gis retningslinjer for faglærernes arbeid med faglærerutvalg, i planleggingen av pensum, læringsmål og undervisning? Dette omfatter også når faglærerutvalgene må være ferdige og det ikke lenger kan gjøres endringer i disse.

Diskusjonssak: Fusk og Lovdata Pro. 

Studentene har mange spørsmål om hva som er fusk i Lovdata Pro. Hjelpemiddelreglementet sier: «I Lovdata kan du gjøre innarbeidelser som uthevinger, understrekninger og henvisninger til andre rettskilder. Lovdata setter rammer for hva som er tillatt under eksamen, bevisst omgåelse av disse rammene er å anse som fusk». Både studenter og lærere etterspør tydeligere presisering av dette reglementet.

Diskusjonspunkter

  • Hvilket presisjonsnivå bør hjelpemiddelreglementet ha for innarbeidelser og bruk av Lovdata Pro? Bør hjelpemiddelreglementet endres?
  • Hvordan bør arbeidet med hjelpemiddelreglementet for digitale hjelpemidler følges opp?
   
Sak 5 

Disuskusjonssak: Forslag om endringer på 4. studieår 

Diskusjonspunkt 

PMR bes gi utrykk for sine meninger om valgdelen kan/bør reduseres for å gjøre større plass til straff- og prosessfagene. 

   
Sak 6

Diskusjons- og orienteringssak: Forslag om overgang til bestått/ikke bestått på JUS1111

   
Sak 7

Orienterings- og vedtakssak: Rapport til PMR om erfaringer med endringer i JUS5070 Forhandlinger

Forslag til vedtak 

PMR bes om å vurdere om ordningen med gruppeleder og undervisningsassistent, hjemmeeksamen og de øvrige endringer som gjengitt i vedtaket videreføres og gjøres permanente. 

   
Sak 8 

Diskusjonssak: Programevaluering 

Diskusjonspunkter 

PMR bes gjennomgå evalueringsrapporten og diskutere særlig:  

  •  Det eksterne panelet kommenterer at det kan se ut som flere studenter søker jusstudiet for prestisjen, ikke på grunn av interessen og foreslår en alternativ opptaksordning.
  • Har PMR innspill til hvordan mottak av studentene, første studieår kan bedres?
  • Det eksterne panelet foreslår tydeligere ferdighets- og kompetansemål for hvert av studieårene, hvordan stiller de studieårsansvarlige seg til dette punktet?
  • Hvordan stiller PMR seg til forslagene om færre eksamener, flere obligatoriske arbeidskrav og andre eksamensformer?
  • Har PMR innspill til hvordan fakultetet burde arbeide for å bedre kontakten med de eksterne lærerne og sensorene?
  • Har PMR innspill til forslagene om mer studentaktive læringsformer, hvordan engasjere studentene inn i mer kollektive læringsformer?   
  • Det eksterne panelet har oppsummert med en liste over fire punkter fakultetet bør prioritere, hvordan stiller PMRs seg til denne prioriteringen?

Det er ønskelig å gjennomgå hvert studieår for å identifisere ferdighetsbaserte aktiviteter, studiedekanen vil diskutere dette med de studieårsansvarlige i møtet.  

   
Sak 9

Orienteringssaker:

   

Sak 10

Saker tatt på fullmakt: 

 

 

Sak 11

Eventuelt


 

  Samlet sakskart PDF med alle vedlegg 

 

Publisert 7. feb. 2019 10:30 - Sist endret 14. feb. 2019 10:53